Bloggar

Motorrenovering & Trimning

Gör om gör rätt

Författare: Patrik Himmelsfjärd/den 14 juni 2016/Kategorier: Bildagbok

Betygsätt denna artikel:
2.3

Köpte 105:an våren -14. Motorn hostade och gick ojämnt men karossen var schysst. Tänkte att det var det viktigaste och att lite handpåläggning skulle få den att gå schysst igen. Killen jag köpte av hade ju "renoverat" motorn...

Började med att trycka cylindrarna och resultatet var inte bra då en insugsventil läckte. Så, toppen åkte av och lämnades iväg för renovering. Naturligtvis var det hela värre än jag trodde. Toppen var skev och behövde planas. Ventilerna gicka att använda men behövde slipas in. Ventilstyrningarna kollades och var bra. Däremot fick jag beskedet att kammarna var slitna och så även tryckarna....suck! Det var i det här läget jag började fundera över helrenovering och följdaktligen trimning. Efterforskningarna tog sin början.

 Kom i dialog med Alfaholics och efter mycket övervägande beslutade jag mig för en Fast Road konfiguration, mao en motor som fortfarande har bra vrid på låga varv. Valet föll på Alfaholics egna kammar med 12mm lyft och S4 Motronic högkompressionskolvar. I tillägg till det blev det nya lager såklart, nya kedjor, ny oljepump, ny vattenpump och ny elektronisk fördelare (1-2-3 Ignition)

Väl monterat bar det av till Christos i Uppsala. Det var andra andra gången jag var där och det är med viss nervositet man överlåter bilen för granskning av honom...

Han började med att justera in kammarna exakt enligt spec då jag bara grundmonterat dem enligt markeringarna. Sen var det grovjustering av förgasarna innan vi körde upp den på rullen. Instrumenten kopplades på och gasandet började. Han accelererade mjukt upp till 1500 rpm på 4:an och därifrån fullgas. Bilen svarade bra upp till 3800 rpm då den började hacka. Nytt försök...samma resultat. Problemet isolerades snabbt till en undermålig bensinpump från biltema som bara hade halva den kapacitet som en pump bör ha...blir så förbannad, vem köper sånt skit!

 Nu skall alltså bensinpump och tryckregulator bytas. Jag kommer också montera insugsdistanser och ny typ av luftfilter. Skulle jag snubbla över en hög med stålar blir det också ett komplett nytt sportavgassystem.

På det hela taget går bilen skitbra redan nu och det kan bara bli bättre med mer tuning. Kunde under körningen på rullen se på kurvorna att precis innan den började hacka vid 3850rpm gav den 120hk på hjulen. I kombination med en 1600-axel så är det en rätt rapp Bertone som ger ett stort leende :-)

Antal visningar (1841)/Kommentarer (1)

Taggar:

1 kommentarer på artikeln Motorrenovering & Trimning

1
0

Jacob Wolving

2016-10-08 18:18

Trevlig läsning, tack så mycket! Jag drömmer om ett liknande projekt nån gång i framtiden, fast för min del blir det nog en Alfetta GT när/om det händer.

Please login or register to post comments.