Diskussionsforum

Björnbusens Alfetta 1,8 1976
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Sida 1 av 1712345 > >>
Användare Inlägg

Björn EkAnvändaren är offline
Alfista
Posts:1129


--
2014-01-05 22:06

    Bakgrund

    Som några av er kanske känner till så har jag en Alfetta 1,8 från 1976 som jag köpte från Jonta 2006 och har pillat lite med sedan dess. Nu när vi har ett lite bättre forum och riktiga gallerier så tänkte jag att det kunde vara kul att skriva lite mer om den även här. För er som missat det finns lite historik på vår eminenta systersajt HÄR.

    Gjort så här långt

    Det har ju som sagt blivit lite småpill sedan starten, jag tänkte jag ska försöka mig på en sammanfattning här.

    Bilen

    Alfetta 1,8 1976, Färgen enlig regbeviset LGRÅ, numer AR109 giallo ocra. När jag köpte den hade den ljus tygklädsel. Den rullar just nu på 16-tums Momo starfälgar och Kumho V70A.

    Motor

    Motorn är bytt till en tvåliters med följande innehåll:

    • Balanserad vev
    • Lättat svänghjul
    • Carillo superlite stakar
    • JE smidda kolvar 11,5:1 innan planing
    • Insugskam Exotron 300 (300 grader duration, 12mm lyft när ventilspelet är borträknat)
    • Avgaskam Exotron 292 (292 grader duration, xx lyft när ventilspelet är borträknat)
    • Hårdare inre ventilfjädrar
    • Kortade, konade styrningar
    • Portat insug och avgas
    • Insugsventiler 45mm
    • Avgasventiler standard
    • Förgasare Dellorto 45 med halsring 39
    • Extraktorgrenrör 4-2-1 från Iresa
    • Programmerbar tändning från 1-2-3 med flamethrower-spole och Magnecor-kablar
    • Elektriskt soppapump från *mummelmummel*

         

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-01-09 22:48

    Kompledigt

    I helgen var min motorgubbe Thomas förbi och vi mätte upp förbränningsrummet eller den delen av förbränningsrummet som är i bottendelen. Volymen i toppen hade vi mätt upp tidigare. Slutresultatet av hela övningen var att få fram en siffra för statiskt komp. Efter en hemskans massa räknande som jag inte hade något alls med att göra landade vi på ett komp på 12,5. Sannolikt kommer vi få ta av en tiondel till på toppen efter skadan från gelleråsen och då stiger det ytterligare något men jag kommer satsa på att fortsätta köra på 98 oktan.

    Sen fick han med sig den nya skärringspackningen för att kunna kolla hur skärringarna hamnar i förhållande till skadan. Förhoppningsvis hamnar ringen helt innanför och då behöver vi inte plana mer.


    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-01-26 20:43

    Hämtade toppen för några dagar sedan, toppgubben och jag kom överens om en kompromiss där vi till slut planade av 15 hundradelar för att minimera skadan vid treans cylinder utan att få för lite topp kvar.

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-01-26 20:45

    Det är lite skador kvar men den delade bedömningen är att med de nya skärringarna ska det inte vara ett problem.

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-01-26 20:51

    Packningen håller skärringen på plats och allt ser ut att passa fint. Nästa vecka blir det förhoppningsvis toppmontering...

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-01-28 09:11

    Igår var det lite garagefix efter att vi noterat tidigare att det var sjukt kallt i garaget, säkert sexton grader eller kanske ännu kallare. 

    Så på Iginos förslag pillade jag av termostaterna och knackade på ventilerna tills de släppte och oj vilken fart det blev plötsligt. Efter detta mek och komplettering med ny dörrmatta känns det som att allt är klart för att montera toppen till helgen! 

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Johnnie EliassonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:81


    --
    2014-01-28 09:15

    Har du värme i garaget, vilken lyx 


    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-01-28 11:29
    Inlägg av Johnnie Eliasson på 2014-01-28 09:15

    Har du värme i garaget, vilken lyx 

    Ja, man vill ju inte frysa om händerna när man dricker kaffe! 


    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Johnnie EliassonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:81


    --
    2014-01-28 12:06
    Inlägg av Björn Ek på 2014-01-28 11:29
    Inlägg av Johnnie Eliasson på 2014-01-28 09:15

    Har du värme i garaget, vilken lyx 

    Ja, man vill ju inte frysa om händerna när man dricker kaffe! 





    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-03 22:57

    Nu när de kromade topplocksmuttrarna äntligen kommit kunde jag påbörja toppmonteringen. 

     

     

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-03 23:01

    Efter lite rengöring och modifiering av packningen så att den passade såg det ut så här...

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-03 23:02

    Skärring i detalj

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-03 23:04
    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:822


    --
    2014-02-04 11:56
    Inlägg av Björn Ek på 2014-01-28 09:11

    Igår var det lite garagefix efter att vi noterat tidigare att det var sjukt kallt i garaget, säkert sexton grader eller kanske ännu kallare. 

    Så på Iginos förslag pillade jag av termostaterna och knackade på ventilerna tills de släppte och oj vilken fart det blev plötsligt. Efter detta mek och komplettering med ny dörrmatta känns det som att allt är klart för att montera toppen till helgen! 

    16 grader!? När jag är uppe i 16 grader i garaget slutar jag att elda i kaminen så att det inte blir för varmt! Normalt har jag strax över 0 till 5 grader!

    Kul att se framsteg med fettan!

    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-08 15:06

    Vis av erfarenhet (nåja) så gav jag mig på att provmontera de nya kromade topplocksmuttrarna. Det skulle visa sig att de tillverkats av en blind babian på ett utedass... Inga av de tio muttrarna var likadana, de hade olika höjd, de flesta hade hålet kraftigt o-centrerat och tre av dem hade hålet borrat i en vinkel till anliggningsplanet som i alla fall inte var 90 grader.  Märkligt när man helt hoppat över kvalitetskontrollen...

    Nåja, de gamla fula okromade är fortfarande raka och fina så blinget får väl stå tillbaka den här gången! 

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:573


    --
    2014-02-08 20:37
    Inlägg av Björn Ek på 2014-02-08 15:06

    ...Det skulle visa sig att de tillverkats av en blind babian på ett utedass...

    Är det bättre eller sämre än att vara tillverkade i China?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    Dan-Erik HanssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:332


    --
    2014-02-08 23:24

    Glöm inte att konstruera en ny pinne som skall minimera motorrusket, Den behöver ha nåt flexibelt i sig så att motorstackarn i ruskar sönder sig.

    Det går kanske att använda babianmuttrarna på nåt sätt. 

     

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-13 21:05
    Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2014-02-08 23:24

    Det går kanske att använda babianmuttrarna på nåt sätt. 

     

    Ja, topplocksmuttrar kommer de inte få vara i alla fall! 


    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-13 21:15

    Idag blev det första kalla momentdragningen till 78 Nm. Så småningom ska hon dras till en bit över orginalspec runt 100 Nm men packningen får lite tid att sätta sig först.

    Övrigt pill idag inkluderade att dra sönder en M6-gänga som kommer behöva helicoilas, det blir en ny uppgift. Någon som kan tipsa om en bra helicoil-sats? Sen drog jag ditt grenröret så nu återstår bara att få på förgasarna, mäta in kammarna, byta olja och varmköra.

    Jo, jag monterade en vask också så snart kommer man kunna tvätta händerna i garaget också! 

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Aris StamosAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:29


    --
    2014-02-13 21:40
    Vildtema artnr. 191373 199:-
    Alt.
    V-coil ca.350-400:-
    Alt.
    Helicoil

    Komihåg RF i Alu
    SirApp - en app för alla Arisar!

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-14 18:52
    Inlägg av Aris Stamos på 2014-02-13 21:40
    Vildtema artnr. 191373 199:-
    Alt.
    V-coil ca.350-400:-
    Alt.
    Helicoil

    Komihåg RF i Alu

    Check på det, tackar! 


    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-21 23:55

    Idag ställde vi kamaxlar. Efter grundinställning så mätte vi upp var vi fick kontakt mellan kolv och ventil. Det visade sig vara vid lite drygt 90 grader på både avgas och insug. Sen ställde vi in kammarna med rätt mycket marginaler för inkörningsperioden. Otäckt nog så verkar inget ha gått fel så nu väntar jag bara på att jag ska komma på vad vi glömt...

    Eftersom jag alltid tappar bort mina lappar fick det bli väggen den här gången...

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-21 23:57

    Nästa steg är rengöring av förgasarna innan återmontering. Finns det någon därute som kan erbjuda munstycksrengöring i ultraljudstvätt? Eller är det dags att jag köper en? 

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-25 17:59

    Snart kommer jag kunna se vad motorn verkligen varvar. Den gamla laggade väldigt och brukade haka sig lite runt 4k. 

    www.speedhut.com

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Kenneth LarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:903


    --
    2014-02-25 18:44

    Ultraljudstvätt finnes......Om vi ses på torsdag kan du ta med munstyckena då. Returen får vi fixa sedan.....


    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:822


    --
    2014-02-25 19:11
    Då återstår bara att pilla loss urtavlan från originalmätaren och montera på den nya varvräknaren
    Eller tjata på Filip tills han tryckt en originalliknande som passar exakt över den nya

    För det är väl en originalbil du har? hehe
    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-25 21:29
    Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-25 18:44

    Ultraljudstvätt finnes......Om vi ses på torsdag kan du ta med munstyckena då. Returen får vi fixa sedan.....

    Fan vad bra, då ska jag montera ut så många som jag hinner... 


    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-02-25 21:30
    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2014-02-25 19:11
    Då återstår bara att pilla loss urtavlan från originalmätaren och montera på den nya varvräknaren
    Eller tjata på Filip tills han tryckt en originalliknande som passar exakt över den nya

    För det är väl en originalbil du har? hehe

    Nä, den resan har jag gjort en gång, nu är det stora tydliga nymätare som gäller. Fast bilen är typ orginal... 


    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

    Stefan AtterhallAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:551


    --
    2014-02-26 14:14
    Inlägg av Björn Ek på 2014-02-25 21:29
    Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-25 18:44

    Ultraljudstvätt finnes......Om vi ses på torsdag kan du ta med munstyckena då. Returen får vi fixa sedan.....

    Fan vad bra, då ska jag montera ut så många som jag hinner... 



    Finns en tvätt i Skälby som är redo också om och när man känner för det.

    Just keep me where the light is...

    Björn EkAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1129


    --
    2014-03-04 22:27

    Idag installerades nytt ljudsystem med subwoofer och allt. Tungt välljud från erkända hifispecialisterna Logitech . Funderar nu på hur jag ska kunna få till någon sorts diskant vilket verkar vara lite av extrautrustning på det här 499-kronorssystemet.

    Seriös installation blev det dock som innebar delvis demontering av arbetsbänk och borra...

    I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.
    Du har inte behörighet att svara.
    Sida 1 av 1712345 > >>