Diskussionsforum

Felsökning cyl 3. 2,0JTS
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Peter AnderssonAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:82


--
2015-06-03 20:47

    hej. Tänkte skifta tändspole från cylinder 3 till annan cylinder för att se om det är den som orsakar felkod. Nu till min kanske korkade fråga. Vilken är cylinder 3. Äldre bilar man meckat med har ju numreringar men inte denna.

    ange gärna nummer sett från oljepåfyllningen.

    tack på förhand

    /Peter


    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2015-06-03 21:05

    nr 1 är närmast höger framskärm(passagerarsidan)  nr 3 är den andra från växellådan.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Peter AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:82


    --
    2015-06-03 21:10

    Tackar. Uppskattar det snabba svaret!!


    Peter AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:82


    --
    2015-06-03 22:18

    Skiftat position på tändspole men felkoden pekar fortfarande ut cyl 3. Tändstift är nya.

    vad är nästa steg?

    /Peter


    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:573


    --
    2015-06-03 22:24

    Raderade du koderna när du bytte plats på spolarna?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2015-06-03 22:40

    har du raderat koderna och du har indikation på den cylindern fortfarande så kan det vara kabel fel. en kass spridare som gör att den inte får bränsle och då får du samma fenomen som om den bara går på tre cylindrar.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Peter AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:82


    --
    2015-06-03 22:57

    Japp raderade koderna, ska kolla en gång till att felet fortfarande ligger kvar på 3an nästa gång felet kommer. Jag märker inget fel på bilen förutom felkod. Ingen skillnad i bränsleförbrukning.

    Är spridare nästa steg? Något man klarar av själv?


    Peter AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:82


    --
    2015-06-04 13:12

    Om spridare är orsaken till felet undrar jag följande

    1) Borde man märka detta på motorgång?

    2) Kan det hjälpa med något mirakelmedel som finns för bränslesystem?

    Som sagt de felkoder jag lider av är P0300 (Misfire detected. generell) samt P0303 (Cylinder 3 Ignition failures)


    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2015-06-04 20:08

     här kan du läsa lite om det.

    http://engine-codes.com/p0300.html

    är det en spridare så är den inte så rolig att byta. den sitter in i toppen direkt då det är en jts motor. inte samma sätt som på en vanlig TS motor.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Thomas KarlssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:66


    --
    2015-06-05 09:35

    Hej, tändstift nya skriver du, har det uppstått efter bytet? Har du provat att skifta stift, det kan ju faktiskt vara fel på nya stift, t.ex. skador från monteringen eller typ skador om det tappats i golvet. mvh /thomas

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    Kristoffer BjörklundAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:82


    --
    2015-06-06 07:21

    Bytte du plats på tändkabeln med? Dom går lätt sönder när man handskas med dom.


    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2015-06-06 09:26

    är bara en spole. det är ts motorn som har extra tändkabel från spolen.  på jts finns bara spolen.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Peter AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:82


    --
    2015-06-06 10:04

    Hej. Tack för alla tips. Problemet fanns innan tändstiftbyte. Nu testas mirakelmedlet (redline).Efter det ska kontakter rengöras, enl google så även vanligt med de två kontaktstyckene in till ECU. Men en sak i taget. Efter det återstår byte av spridare. Återkommer med resultat.


    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2015-06-06 11:32

    innan du verkligen byter spridaren så hade jag kollat upp elen och kablaget.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    jonas synneliusAnvändaren är offline
    Bambino
    Posts:7


    --
    2015-06-07 07:59

    Hade samma problem och Risto på Befra felsökte spridaren genom att spruta in lite startgas och då tände den döda cylindern till. Bytte spridare på 2 timmar, det knöliga är att få bort luftburken. Skruva loss bromsvätskebehållaren, spjällhus och kabelstockarna fäll ner kablarna så de ligger under luftburken när alla infästningar är lossade då drar du luftburken mot vänstersidan av bilen och sen viker den uppåt. Ett tips är att lägga en tunn plastbit mellan luftburk och torpedplåt så fastnar inte ljuddämparplattan. Pridare 3 är enkel för den får du bort utan att släppa på insuget.

     

    jonas


    Peter AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:82


    --
    2017-11-28 11:42

    En uppdatering.

    Då motorn började gå på 3cyl så konstaterade felaktig tändspole på cylinder nummer 3. Ny tändspole verkade lösa problemet. Efter ett tag återkom blinkande motorlampa vid kallstart vid kall temp. Men motorn går fint och lampan slocknar efter ca 30s.

    Nu är tändstift och samtliga tändspolar bytta. Blinkande lampa återkommer vid kallstart. Senaste felkoder: P300 misfires detectedP0303 cyl 3 ignition failuresP0430 catalyzer 2. Intressant är att det alltid är cyl3.

    Vad rekommenderas som nästa åtgärd? Mvh Peter.

     

     


    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1016


    --
    2017-11-28 14:43
    Svårt säga men spridaren kanske inte är helt frisk. Kanske också kan vara kablarna till spolen som inte är friska.  Det är väl de två sakerna man kan undersöka först. Sedan händer det väl att nya spolar inte är helt hundraprocentiga heller. Det kan man ju enkelt testa genom att byta plats på ett par st. Flyttar sig problemet då vet man.



    Martin IsakssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:43


    --
    2017-12-22 16:12

    Hur gick det sen?  Har du fått ordning på bilen?


    Peter AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:82


    --
    2017-12-22 18:26

    Hej. Har ej haft tid. Problemet kvarstår. Bara vid kyliga temperaturer dock, ca +3 grader o lägre. Ska börja skifta runt de nya tändspolarna. Kolla kablaget vet jag inte riktigt hur man gör. Spridare är inhandlad sedan tidigare. Ska vara klurig att byta fast cyl3 lär sitta bättre till än övriga. Nåväl nåt ska man ju pilla med mellan julmaten. All info mottages tacksamt.


    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-22 18:35

    tänk på att det behövs specialverkty för byta spridarna på en jts motor. dom måste dras ut rakt ur hålet. annars kärvar det och du får inte ut dom.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Mats ElmAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:54


    --
    2017-12-29 22:08
    Hakar på denna tråd då jag också har någon form av bränsleproblem/spridar problem. Någon som kan hjälpa till och förklara vad detta betyder (felkoden/felkoderna kommer från alla cylindrar, eller åtminstone cyl 1,3 och 4)



    Rando/Multiple cylinder misfire detected: The reason for this fault is that ECU has received very high signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.  Vilken sensor menas?
    159 TBi SW -11, 156 JTS SW -02

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-30 07:03

    vad är din felkod ? 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Mats ElmAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:54


    --
    2017-12-30 07:44
    Tack för snabbt svar, klantigt av mig att inte skriva ut felkoderna också! P0300 - Ignition failures (generic) P0301 - Cylinder 1 ignition failures, som exempel men det kan också stå cylinder 3 eller 4, har raderat koderna flera gånger och hoppats att det ska gå över..., men denna gång har bilen markerat allvaret att jag ska fixa felet ordentligt innan vi ska köra vidare ...
    159 TBi SW -11, 156 JTS SW -02

    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:573


    --
    2017-12-30 21:01
    Inlägg av Mats Elm på 2017-12-29 22:08
    ...Rando/Multiple cylinder misfire detected: The reason for this fault is that ECU has received very high signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.  Vilken sensor menas?

    På min bruksholk (icke-Alfa) används knacksensorerna för att mäta om man lyckats att tända eller inte.

    Jag är fullständigt Räserskadad
    Du har inte behörighet att svara.