Diskussionsforum

Kamrem 2,5V6
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Frank PinoAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:98


--
2015-10-17 18:22

    Med risk för att blotta min okunskap

    Vilka delar behövs för att göra ett kamremsbyte på en 2,5 liters V6a? Kamrem, remspännare, löphjul, vattenpump, ventilkåpspackningar är väl basen, men vad mer bör man tänka på och införskaffa?

    Sen den vanliga frågan, var ska man vända sig för att köpa dessa delar original och billigt? Eller finns det "piratdelar" som är minst lika bra?

    Alfapino

    Kristoffer BjörklundAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:81


    --
    2015-10-17 20:16

    Multirem med spännare och löphjul. Kamlås och tdc klocka behövs med. 


    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2015-10-17 20:20

    Utöver de saker du redan nämnt, om du nu ska göra jobbet själv, är det kamlåsningsverktyg du behöver, eventuellt även vakuumklocka.

    Kamremssats och vattenpump finnes på de flesta reservdelssajter till hyfsad kurs. Mister Auto, reservdelar 24 och dylika. SKF, Continental eller Gates. 

    Se till att vattenpumpen har metallimpeller och inte plast.

    Kamlåsningsverktyg har jag sett på ebay, annars finns det säkert någon i klubben som kan låna ut.


    Roger ForsbergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:395


    --
    2015-10-17 20:35

    Verktyg, http://www.totallyalfa.com/

    Vattenpump och termostat från Shop4Parts, https://www.shop4parts.co.uk/

    Kamrem och multirem från mister-auto. 

    GTV 916 3.0 24V -97

    Mats ForssénAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:322


    --
    2015-10-17 20:55
    Inlägg av Frank Pino på 2015-10-17 18:22

    Med risk för att blotta min okunskap

    Vilka delar behövs för att göra ett kamremsbyte på en 2,5 liters V6a? Kamrem, remspännare, löphjul, vattenpump, ventilkåpspackningar är väl basen, men vad mer bör man tänka på och införskaffa?

    Sen den vanliga frågan, var ska man vända sig för att köpa dessa delar original och billigt? Eller finns det "piratdelar" som är minst lika bra?

    Är det 12v eller 24v?


    Alfa 90 Super 2,5 : #71 Abarth 500 Assetto Corse; CAR Challenge klass III

    Frank PinoAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:98


    --
    2015-10-19 09:23
    Inlägg av Mats Forssén på 2015-10-17 20:55
    Inlägg av Frank Pino på 2015-10-17 18:22

    Med risk för att blotta min okunskap

    Vilka delar behövs för att göra ett kamremsbyte på en 2,5 liters V6a? Kamrem, remspännare, löphjul, vattenpump, ventilkåpspackningar är väl basen, men vad mer bör man tänka på och införskaffa?

    Sen den vanliga frågan, var ska man vända sig för att köpa dessa delar original och billigt? Eller finns det "piratdelar" som är minst lika bra?

    Är det 12v eller 24v?


    Det är en 24V. Årsmodell 2004. Sitter i en 156a!


    Alfapino

    Martin FrykstamAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:75


    --
    2015-10-19 10:38

    Min erfarenhet av totallyalfas kamlås är sådär , kommer att skaffa andra till nästa rembyte.


    Roger ForsbergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:395


    --
    2015-10-19 16:38
    Inlägg av Martin Frykstam på 2015-10-19 10:38

    Min erfarenhet av totallyalfas kamlås är sådär , kommer att skaffa andra till nästa rembyte.


    Jaså, vad är det för fel på dom? Tips på annat ställe att köpa? Jag har inte handlat av dom ännu, men behöver snart till min bil.

    GTV 916 3.0 24V -97

    Kenneth LarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:902


    --
    2015-10-19 19:03

    MArtin - vad baserar du din åsikt på? 

    Det är bra att veta med vad man har att göra när man köper så viktiga prylar som kamlås! 

    Sitter du kanske på Alfa's originalritningar och har scannat och jämfört? 

    På min GTV 3,0 så hade jag problemet att dom inte passade på en av kamaxlarna....men när allt var lossat och skulle återmonteras passade dom perfekt. Dvs kammarna var ej rätt monterade innan - under förutsättning att kamlåsen är rätt!


    Martin FrykstamAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:75


    --
    2015-10-19 22:13
    Jag kan inte avgöra om det haft någon praktisk betydelse, bilen har gått bra. Tyckte ytan var grov men framförallt att formen stämde dåligt. Vinkeln på urfräsningen stämde bra men spetsen hade fel form, man kunde se efteråt hur spetsen på loben gjort ett avtryck i jiggen. Borde kanske inte ens ha använt dem men det var inte läge att vänta på nya. Och med tanke på leveranstiden och bristen på kommunikation har jag inte orkat reklamera dem.

    På bilderna nedan är remhjulen frikopplade, kammarna inpassade i jiggarna efter bästa förmåga.

    Länkarna nedan är i full upplösning.


    Michael ManolescuAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:23


    --
    2015-10-20 08:46
    Martin, tack för bilderna. De såg verkligen inte bra ut!

    Roger ForsbergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:395


    --
    2015-10-27 13:33

    Ingen som har tips på vart man köper bra kamlås?

    Vill ju inte köpa dåliga grejer. 

    GTV 916 3.0 24V -97

    Thomas BodénAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:221


    --
    2015-10-28 04:54

    Martin>>> Jag hade samma problem på ett av låsen som du beskriver. Reklamationen var smidigare än köpet från TotallyAlfa. Jag skickade ett mail med foto på den felaktiga profilen och tre dagar senare landade ett nytt lås i min brevlåda. I övrigt funkar de bra eftersom de inte ska hålla fast kammarna utan bara se till att de inte kan röra sig. 

    156 GTA Sportwagon

    Martin FrykstamAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:75


    --
    2015-10-28 08:50

    Thomas >>> Ska testa att kontakta dem. Borde som sagt gett dem chansen att åtgärda direkt. (Ursäkta OT Frank!)

    Kan tilläggas att övriga verktyg jag köpte från totallyalfa var enkla men fungerade utmärkt.


    Patrik JanssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:28


    --
    2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2013 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik


    Martin SipekAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:205


    --
    2017-10-12 12:33
    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2014 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik

    Mycket bra fråga tycker jag.

    Lämnade min 166:a 3,0 2003 24V till en enkel bilverkstad I Tjeckien som påstod att de kunde byta kamremmen för ca 900:- SEK

    Jag frågade om de har kamlåsningsverktyg samt mätklocka och skickade med instruktionen, men de sa att det inte skulle vara något problem även om de inte hade dem vilket gjorde mig misstänksam men min svåger sa att det var en seriös verkstad och att en av mekanikerna hade jobbat på Alfor tidigare så de fick göra jobbet. Bad att få tillbaka den gamla kammremmen för att kolla den då det var 7 år sedan sista bytet men bara 1500mil. Remmen såg frisk ut och bilen går som ett skållat troll, så de gjorde rätt utan verktygen. Enda kommentarena var att själva skruven som håller remskivan sitter som fan och att det var väldigt trångt.




    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:791


    --
    2017-10-12 14:42

    Ojoj... nej inte byta utan diverse verktyg. 

    de fyra kammarna har ingen som helst vilja att ligga kvar i exakt samma läge när du gräver runt med flytande kamdrev, försöker hälta dit remmen, justerar spännaren osv osv osv. Det kan teoretiskt gå att byta utan kamlås då det finns diverse märkningar bak på kammarna men utan kamlås vet su ju inte vilka av alla tio märken som är rätt. Lite som kommunism - funkar i teorin men inte i praktiken! 

    Och det var bara kamlåsen. Har du inte indikatorklocks i ettans tändstiftshål för att påvisa när kolven är exakt i översta dödläge hur ska du då veta att motorn står i rätt nolläge? Du tappar tiotals hk på minsta lilla felvinkel på kammarna, du får värdelösa avgasvärden och du får en jäkligt lumpen och orolig gång på tomgång. Inget kul alls att köra så på en annars silkeslen bussosexa. 

    Kamlås och indikatorklocka alla dagar. 900kr för kamremsbyte hade jag inte velat se utan att få magsår! 

    Som exempel: en 3.2 GTA med 250hk där man byter rem med fel kamlås (dvs 2.5/3.0lås) tappar så mycket att den har bara drygt 200-220hk efteråt enligt dynomätningar i england. 

    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

    Martin SipekAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:205


    --
    2017-10-12 14:56
    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-12 14:42

    Ojoj... nej inte byta utan diverse verktyg. 

    de fyra kammarna har ingen som helst vilja att ligga kvar i exakt samma läge när du gräver runt med flytande kamdrev, försöker hälta dit remmen, justerar spännaren osv osv osv. Det kan teoretiskt gå att byta utan kamlås då det finns diverse märkningar bak på kammarna men utan kamlås vet su ju inte vilka av alla tio märken som är rätt. Lite som kommunism - funkar i teorin men inte i praktiken! 

    Och det var bara kamlåsen. Har du inte indikatorklocks i ettans tändstiftshål för att påvisa när kolven är exakt i översta dödläge hur ska du då veta att motorn står i rätt nolläge? Du tappar tiotals hk på minsta lilla felvinkel på kammarna, du får värdelösa avgasvärden och du får en jäkligt lumpen och orolig gång på tomgång. Inget kul alls att köra så på en annars silkeslen bussosexa. 

    Kamlås och indikatorklocka alla dagar. 900kr för kamremsbyte hade jag inte velat se utan att få magsår! 

    Som exempel: en 3.2 GTA med 250hk där man byter rem med fel kamlås (dvs 2.5/3.0lås) tappar så mycket att den har bara drygt 200-220hk efteråt enligt dynomätningar i england. 

    Tja du, de verkar ha gjort rätt I mitt fall då bilen aldrig gått så bra som nu, man kanske ska ha lite tur ibland, he he.

    Kan det vara så att du hellre betalar 9000:- och får bättre vibbar då, gärna för mig, men jag får sämre vibbar av 9000:-. Tjänster I Tjeckien är inte överdrivna I pris som I Sverige, dvs en bilmekaniker tjänar inte "nästan lika mycket" efter skatt som en läkare.




    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-10-12 16:05
    Tycker det är lite för mycket av ett lotteri att chansa. Visst, det kan gå bra om man har tur men det kan också gå riktigt illa och man står där med en bil som inte går köra alls. Två ytterligheter förvisso, det kan hamna var som helst mellan också. Själv var jag kanske överdrivet noga när jag bytte på min men jag hade alla verktyg och gjorde precis som man ska och resultatet blev som jag hoppades. Tack vare lånade verktyg, tack återigen för lånet, så kostade hela kalaset bara delarna.

    Då jag ändå tänkt behålla bilen så länge den lever, vilket nog blir väldigt länge med tanke på att jag gör allt jag kan för att den ska vara i toppskick, så ska jag köpa egna verktyg. De kostar inte så blodigt mycket ändå och de kan vara till hjälp till andra också.

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-10-12 16:13
    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2014 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik

    Tre år och 4000 mil? Gjordes jobbet med nya löphjul och spännare senast känns det onödigt tidigt. När jag bytte min förra sommaren hade det gått 8 år och drygt 5000 mil och remmen såg hur fin ut som helst. Dock är det sällan remmarna som är problemet, det brukar vara spännaren som ger upp på 24V-busson. Dock kan det ju vara så att vattenpumpen aldrig är bytt så det kan vara värt göra bara för att få den bytt. Det är iaf att rekommendera att byta den om den aldrig är bytt sedan bilen var ny. Risken är annars att du måste göra om allt om den ger upp mellan kamremsbytena och man måste lossa kamremmen för att få bort den. En lossad rem är en kass rem. Min vattenpump gav upp efter 11000 mil och 12 år. Hade "turen" att den började ge upp precis innan mitt redan planerade kamremsbyte. Hade dock tänkt byta den hur som helst så det var bara rätt tajming.



    Patrik JanssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:28


    --
    2017-10-12 16:55
    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 16:13

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2014 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik

    Tre år och 4000 mil? Gjordes jobbet med nya löphjul och spännare senast känns det onödigt tidigt. När jag bytte min förra sommaren hade det gått 8 år och drygt 5000 mil och remmen såg hur fin ut som helst. Dock är det sällan remmarna som är problemet, det brukar vara spännaren som ger upp på 24V-busson. Dock kan det ju vara så att vattenpumpen aldrig är bytt så det kan vara värt göra bara för att få den bytt. Det är iaf att rekommendera att byta den om den aldrig är bytt sedan bilen var ny. Risken är annars att du måste göra om allt om den ger upp mellan kamremsbytena och man måste lossa kamremmen för att få bort den. En lossad rem är en kass rem. Min vattenpump gav upp efter 11000 mil och 12 år. Hade "turen" att den började ge upp precis innan mitt redan planerade kamremsbyte. Hade dock tänkt byta den hur som helst så det var bara rätt tajming.





    Såg nu att jag skrev fel år den är bytt 2013 men jag får nog låna kamlåsnings verktyg men sen måste man väl ha verktyg när man spänner nya remmen ?




    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-10-12 17:36
    Det går nog spänna utan specialverktyg men det blir lite knepigt, särskilt att få rätt spänn på remmen. Det sitter så tokigt till att det är svårt komma åt med andra verktyg.

    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:791


    --
    2017-10-13 00:19
    Inlägg av Martin Sipek på 2017-10-12 14:56
    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-12 14:42

    Ojoj... nej inte byta utan diverse verktyg. 

    de fyra kammarna har ingen som helst vilja att ligga kvar i exakt samma läge när du gräver runt med flytande kamdrev, försöker hälta dit remmen, justerar spännaren osv osv osv. Det kan teoretiskt gå att byta utan kamlås då det finns diverse märkningar bak på kammarna men utan kamlås vet su ju inte vilka av alla tio märken som är rätt. Lite som kommunism - funkar i teorin men inte i praktiken! 

    Och det var bara kamlåsen. Har du inte indikatorklocks i ettans tändstiftshål för att påvisa när kolven är exakt i översta dödläge hur ska du då veta att motorn står i rätt nolläge? Du tappar tiotals hk på minsta lilla felvinkel på kammarna, du får värdelösa avgasvärden och du får en jäkligt lumpen och orolig gång på tomgång. Inget kul alls att köra så på en annars silkeslen bussosexa. 

    Kamlås och indikatorklocka alla dagar. 900kr för kamremsbyte hade jag inte velat se utan att få magsår! 

    Som exempel: en 3.2 GTA med 250hk där man byter rem med fel kamlås (dvs 2.5/3.0lås) tappar så mycket att den har bara drygt 200-220hk efteråt enligt dynomätningar i england. 

    Tja du, de verkar ha gjort rätt I mitt fall då bilen aldrig gått så bra som nu, man kanske ska ha lite tur ibland, he he.

    Kan det vara så att du hellre betalar 9000:- och får bättre vibbar då, gärna för mig, men jag får sämre vibbar av 9000:-. Tjänster I Tjeckien är inte överdrivna I pris som I Sverige, dvs en bilmekaniker tjänar inte "nästan lika mycket" efter skatt som en läkare.




    Alltså missförstå mig rätt nu. Det är inte "vibbarna" som får mig att lägga 9000kr istället för 900kr. Om du börjat byta rem så kommer du efter bara en timme förstå att ingen i Sverige kan någonsin ha råd att betala sina verkstadskostnader eller ens verktygsslitage på 900kr för arbetet på rembyte. 

    Jag gav det en helg på en 166. Den helgen innefattade ALLA skruvar som håller innerskärmen sönderrostade. Redan där gick över 1h arbete. Sedan var spännaren hemma"fixad" och var en lång historia att få loss (runddragen skruvskalle), 1h till, sedan var en skruv till ett löphjul runddragen att det var tur och skicklighet som fick loss den på nåd. 1h till minst. 

    Sedan hoppade vevaxeln till en mm när jag jobbade. Tillbaka till att nollställa ALLT igen. Gissa hur lång tid? 

    Sedan ska alla kamdrev lossas med avdragare. Gissar på 1h med lite extra trassel? 

    Dessutom ska servovätskebehållaren demonteras lite på 166. Där fördvann mer tid. Liten terapistund med att sanera servovätska från halva golvet då någon ägare lekt med en slang med dålig montering som följd. 1h till.

    Är remmen ens lossad nu? Nej nu är det dags att lossa vevaxelns remskiva. Ok, snabbt gjort med mutterpicka. 

    Det var ju kamlåsen också - lossa 4 kamlageröverfall, inse att gorillamecken dragit sönder 5 kamlagergängor före dig och ställ dig och maskera upp hela motorn för att inga metallspån hamnar i motorn. Borra ur gängorna från apan som förstört det tidigare och börja dra i gänginsatser. 1h senare? Nej, ett par timmar senare. 

    Men sen kan remmen lossas. Halvvägs klar. En hrl arbetsdag hargåttoch kunden tycker att det ska kosta 900kr? Ser du min poäng?  

    Återmonteting går lätt på 2h när man vill vara noggrann. 

    Sedan byta multiremmen eftersom att man ändå pillar där. Spännaren knäcks för den har suttit där i 20år. 1h extra arbete att få loss i bitar. Apan från tidigare har dragit sönder gängan till ett löphjul så att en ny större sats insatsgängor måste inhandlas, tappar någon timme till. 

    På med multirem igen och dra runt motorn för hsnd ett flertal varv. Dubbelkolla kamrdmspänning, evrntuellt göra om arbetet då spännaren slackat sig efter at kamremmen vandrat in från ytterkant av dreven till att vars centrersd på dreven. Tsppa 1.5h till

    Sedan är du redo att sätta tillbaka kåpor och hjulhus samt provstarta bilen. 

     

    Och innan dess ska allt ovanpå hela motorn med insug osv osv plockas bort för att ens börja komma åt kammarna.

    Jag hade inte litat på ett 900kr jobb.  jag köpte verktyg för närmare 2500kr och lånade ändå 2 verktyg från en vän. Plus remkittet och multiremmen. Och då har jag inte ens bytt vattenpumpen på en timme till och ca 1000kr extra. 

    En del av mig tycker att 9000kr på verkstad är ett snällt pris men jag tycker att har man snitsen inne på det och allt tillhands har britterna hittat helt rätt med sin prissättning på ca 4500kr. Det hade aldrig lönat sig att göra själv om vi hade samma pris. 

    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-10-13 01:32
    Ja, är nästan värt att köra till England och få det gjort där i samband med en semestertripp.

    Björn HedbergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:289


    --
    2017-10-13 06:37
    Läste i tråden att vi mekaniker skulle tjäna "nästan" lika mycket som en läkare,jag säger att det kunde inte vara mera fel , däremot min bror som är rörmokare ligger dock nära .I Sverige har vi mycket högre omkostnader i form av hyra, uppvärmning och framför allt Skatt och att leverantören har saltat delarna ordentligt.

    Martin SipekAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:205


    --
    2017-10-13 09:36
    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 16:13

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2014 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik

    Tre år och 4000 mil? Gjordes jobbet med nya löphjul och spännare senast känns det onödigt tidigt. När jag bytte min förra sommaren hade det gått 8 år och drygt 5000 mil och remmen såg hur fin ut som helst. Dock är det sällan remmarna som är problemet, det brukar vara spännaren som ger upp på 24V-busson. Dock kan det ju vara så att vattenpumpen aldrig är bytt så det kan vara värt göra bara för att få den bytt. Det är iaf att rekommendera att byta den om den aldrig är bytt sedan bilen var ny. Risken är annars att du måste göra om allt om den ger upp mellan kamremsbytena och man måste lossa kamremmen för att få bort den. En lossad rem är en kass rem. Min vattenpump gav upp efter 11000 mil och 12 år. Hade "turen" att den började ge upp precis innan mitt redan planerade kamremsbyte. Hade dock tänkt byta den hur som helst så det var bara rätt tajming.





    Nu blev jag lite skrämd då jag naturligtvis inte bytte spännaren eftersom det bara var 1500 mil sedan den byttes sist och jag visste inte att det är den som brukar ge upp, trodde det var remmen. Någon som vet om spännaren brukar ge upp pga ålder eller miltal?




    Martin SipekAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:205


    --
    2017-10-13 09:49
    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-13 00:19

    Inlägg av Martin Sipek på 2017-10-12 14:56

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-12 14:42



    Ojoj... nej inte byta utan diverse verktyg. 

    de fyra kammarna har ingen som helst vilja att ligga kvar i exakt samma läge när du gräver runt med flytande kamdrev, försöker hälta dit remmen, justerar spännaren osv osv osv. Det kan teoretiskt gå att byta utan kamlås då det finns diverse märkningar bak på kammarna men utan kamlås vet su ju inte vilka av alla tio märken som är rätt. Lite som kommunism - funkar i teorin men inte i praktiken! 

    Och det var bara kamlåsen. Har du inte indikatorklocks i ettans tändstiftshål för att påvisa när kolven är exakt i översta dödläge hur ska du då veta att motorn står i rätt nolläge? Du tappar tiotals hk på minsta lilla felvinkel på kammarna, du får värdelösa avgasvärden och du får en jäkligt lumpen och orolig gång på tomgång. Inget kul alls att köra så på en annars silkeslen bussosexa. 

    Kamlås och indikatorklocka alla dagar. 900kr för kamremsbyte hade jag inte velat se utan att få magsår! 

    Som exempel: en 3.2 GTA med 250hk där man byter rem med fel kamlås (dvs 2.5/3.0lås) tappar så mycket att den har bara drygt 200-220hk efteråt enligt dynomätningar i england. 

    Tja du, de verkar ha gjort rätt I mitt fall då bilen aldrig gått så bra som nu, man kanske ska ha lite tur ibland, he he.

    Kan det vara så att du hellre betalar 9000:- och får bättre vibbar då, gärna för mig, men jag får sämre vibbar av 9000:-. Tjänster I Tjeckien är inte överdrivna I pris som I Sverige, dvs en bilmekaniker tjänar inte "nästan lika mycket" efter skatt som en läkare.









    Alltså missförstå mig rätt nu. Det är inte "vibbarna" som får mig att lägga 9000kr istället för 900kr. Om du börjat byta rem så kommer du efter bara en timme förstå att ingen i Sverige kan någonsin ha råd att betala sina verkstadskostnader eller ens verktygsslitage på 900kr för arbetet på rembyte. 

    Jag gav det en helg på en 166. Den helgen innefattade ALLA skruvar som håller innerskärmen sönderrostade. Redan där gick över 1h arbete. Sedan var spännaren hemma"fixad" och var en lång historia att få loss (runddragen skruvskalle), 1h till, sedan var en skruv till ett löphjul runddragen att det var tur och skicklighet som fick loss den på nåd. 1h till minst. 

    Sedan hoppade vevaxeln till en mm när jag jobbade. Tillbaka till att nollställa ALLT igen. Gissa hur lång tid? 

    Sedan ska alla kamdrev lossas med avdragare. Gissar på 1h med lite extra trassel? 

    Dessutom ska servovätskebehållaren demonteras lite på 166. Där fördvann mer tid. Liten terapistund med att sanera servovätska från halva golvet då någon ägare lekt med en slang med dålig montering som följd. 1h till.

    Är remmen ens lossad nu? Nej nu är det dags att lossa vevaxelns remskiva. Ok, snabbt gjort med mutterpicka. 

    Det var ju kamlåsen också - lossa 4 kamlageröverfall, inse att gorillamecken dragit sönder 5 kamlagergängor före dig och ställ dig och maskera upp hela motorn för att inga metallspån hamnar i motorn. Borra ur gängorna från apan som förstört det tidigare och börja dra i gänginsatser. 1h senare? Nej, ett par timmar senare. 

    Men sen kan remmen lossas. Halvvägs klar. En hrl arbetsdag hargåttoch kunden tycker att det ska kosta 900kr? Ser du min poäng?  

    Återmonteting går lätt på 2h när man vill vara noggrann. 

    Sedan byta multiremmen eftersom att man ändå pillar där. Spännaren knäcks för den har suttit där i 20år. 1h extra arbete att få loss i bitar. Apan från tidigare har dragit sönder gängan till ett löphjul så att en ny större sats insatsgängor måste inhandlas, tappar någon timme till. 

    På med multirem igen och dra runt motorn för hsnd ett flertal varv. Dubbelkolla kamrdmspänning, evrntuellt göra om arbetet då spännaren slackat sig efter at kamremmen vandrat in från ytterkant av dreven till att vars centrersd på dreven. Tsppa 1.5h till

    Sedan är du redo att sätta tillbaka kåpor och hjulhus samt provstarta bilen. 

     

    Och innan dess ska allt ovanpå hela motorn med insug osv osv plockas bort för att ens börja komma åt kammarna.

    Jag hade inte litat på ett 900kr jobb.  jag köpte verktyg för närmare 2500kr och lånade ändå 2 verktyg från en vän. Plus remkittet och multiremmen. Och då har jag inte ens bytt vattenpumpen på en timme till och ca 1000kr extra. 

    En del av mig tycker att 9000kr på verkstad är ett snällt pris men jag tycker att har man snitsen inne på det och allt tillhands har britterna hittat helt rätt med sin prissättning på ca 4500kr. Det hade aldrig lönat sig att göra själv om vi hade samma pris. 

    Har själv varit med under hela bytet 2 gånger när det gjordes I Sverige så jag är väl medveten om alla moment som måste göras men det var inte poängen. Poängen var just som Thomas och Björn nämner att pga av de högre omkostnaderna, saltade notorna etc I Sverige, kan man åka på en trevlig utflykt med bilen till något annat land och få det gjort samtidigt som I mitt fall, att mekanikern får tillräckligt med pengar för att bli nöjd och villig att jobba på en lördag samtidigt som jag kommer undan med en väldigt låg kostnad, snacka om win, win. By the way remmen hade jag köpt så den ingick inte I priset.



    Du har inte behörighet att svara.