Diskussionsforum

Alfa 147 2.0 TS 2005 - nöjesmaskin
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Sida 2 av 2 << < 12
Användare Inlägg

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-04-03 15:25

Nytvättad och med sommarhjulen på. Ser inte så tokigt ut. Nu skall den iväg till min lokala verkstad för att få ett nytt avgassystem samt byta bromsvätska. Sedan skall vi ut och försiktigt köra in de nya bromsarna.

larsjoh51

Besar JashanicaAnvändaren är online
Alfista
Posts:141


--
2017-04-03 22:49

Clean är bara förnamnet här...!

Riktigt snygg!

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Gabriel ErikssonAnvändaren är online
Alfista
Posts:541


--
2017-04-04 17:59

Ja verkligen en snygg bil! 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-04-04 18:52

Härifrån kommer det ljuva toner. Hörs ganska mycket inne i bilen vid gaspådrag men det är OK vid jämn fart. Mycket nöjd med avgassystemet samt V6-modden ihop.

 

 

 

larsjoh51

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-04-08 19:53

Har varit ute och testkört på några kurviga vägar. Jag blir mer och mer imponerad av väghållningen. Ska bli kul att testa på Gelleråsen. 

larsjoh51

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-04-08 19:57

Fick lite konstiga ljud från höger framhjul vid provkörning. Det var den yttre bromsklossen som kärvade och inte gick inte tillbaka som den skulle. Även på den vänstra sidan kärvade det men inte lika mycket. Det avhjälptes med lite filande på bromskloss och ok.  Nu funkar det bra.

larsjoh51

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-06-15 19:15

Det blev premiär på bana med 147:an på Gelleråsen 13 maj. Det gick riktigt bra. Lite rattrost som måste arbetas bort. Långa kurvan före rakan gav lite problem med understyrning.

larsjoh51

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-06-15 19:31

Höger lykta fram var repad. Någon tidigare ägare har varit i kontakt med något vitt. Fick tag i en begagnad lykta i bra skick. Då var det "bara" att byta. Lyktan sitter med tre bultar och är kopplad med en kontakt. För att komma åt bultarna måste spoilern lossas och sänkas ner. För att det skall gå att göra måste innerskärmarna lossas. För att det skall gå att göras måste hjulen bort. Sedan skall allt tillbaka i omvänd ordning och passas in. Nu är det gjort men det tog en stor del av dagen. Det var bra att den nya lyktan inte var helt ny. Nu är den lite bättre än den vänstra, men hade den varit ny hade det nog sett konstigt ut.

larsjoh51

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-10-05 11:39

Jag har fått den här bytt. Vilken skillnad det blev. Före bytet var växellägena lite överallt och ibland fick jag inte i trean. Nu är det mycket bättre. Lägena är mer distinkta och spaken centrerar som den ska när man släpper de. Det var ett ganska stort jobb. Det är inte något man ligger under bilen i garaget och fixar.

larsjoh51

Henrik AhnfeldtAnvändaren är offline
Alfista
Posts:506


--
2017-10-05 14:52
Inlägg av Lars Johansson på 2017-10-05 11:39

Jag har fått den här bytt. Vilken skillnad det blev. Före bytet var växellägena lite överallt och ibland fick jag inte i trean. Nu är det mycket bättre. Lägena är mer distinkta och spaken centrerar som den ska när man släpper de. Det var ett ganska stort jobb. Det är inte något man ligger under bilen i garaget och fixar.


Aha är det den som gör spaken sladdrig? Inte bussningar mm som på 155an? Mim 147a är sladdrig som tusan. Var hittade du den spaken?
(((Segrare klass lll, 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-10-05 16:47

Här hittade jag den. 

http://www.ebay.com/itm/GENUINE-ALFA-ROMEO-147-New-Transmission-Gear-Change-Lever-Rod-Housing-55191141/181579825251?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

På eBay. Att söka på "147 Transmission Gear Change Lever" funkar också.

 

larsjoh51

Henrik AhnfeldtAnvändaren är offline
Alfista
Posts:506


--
2017-10-05 16:50
EBay såklart

Tackar!

(((Segrare klass lll, 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:791


--
2017-10-05 18:47
Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2017-10-05 14:52
Inlägg av Lars Johansson på 2017-10-05 11:39

Jag har fått den här bytt. Vilken skillnad det blev. Före bytet var växellägena lite överallt och ibland fick jag inte i trean. Nu är det mycket bättre. Lägena är mer distinkta och spaken centrerar som den ska när man släpper de. Det var ett ganska stort jobb. Det är inte något man ligger under bilen i garaget och fixar.


Aha är det den som gör spaken sladdrig? Inte bussningar mm som på 155an? Mim 147a är sladdrig som tusan. Var hittade du den spaken?

En verkligen rekommenderad lagning. Många av bilarna har sprickor i växelspaksfästet och ger "sladdrig känsla i spaken" 

Men om det fanns bekymmer med dålig centrering av spaken (sidled) så beror det på "tophat"bussningen ovanpå växellådan. Kostar ca 35kr från england och är enkel att byta. Oftast räcker lätt demontering av smörj för att spaken ska centrera bra igen. 

Dåliga lägen framåt/bakåt samt slapp känsla brukar vara sprucket spakfäste dock. 

'77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

Lars JohanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:124


--
2017-10-05 20:00

Växelspaken i den utbytta delen gick att röra ganska mycket uppåt och nedåt.

larsjoh51

Henrik AhnfeldtAnvändaren är offline
Alfista
Posts:506


--
2017-10-05 21:03
Ja allt ovan stämmer bra på min. Ingen alfskänsla alls. 
(((Segrare klass lll, 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:791


--
2017-10-05 21:56
Psst, den byts underifrån..... ...

 

Lite bilder och tips&tricks finns på alfapower i min tråd om min GT3.2 det är inte svårt bara bökigt. 

'77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad
Du har inte behörighet att svara.
Sida 2 av 2 << < 12