Diskussionsforum

Funderar på en Alfa diesel...
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Crister BorgAnvändaren är offline
Alfista
Posts:898


--
2017-04-18 20:04

    Jag har sålt av mina bilar och är bruksAlfa lös...! Då jag kan tanka diesel förmånligt genom jobbet så funderar jag på om det kan va nåt att ha... Finns det några nackdelar, teknisk, då jag i princip bara kör kortare sträckor? Tex partikelfilter som mår dåligt av ständiga start å stopp?Hittade tex en 147 JTD 115 hk -02a som gått 15000 mil för 25', verkar väl vettigt. Eller!? Vad ska man ha, bilen behöver inte va nån räser men... Såg att tex KRC sålde boxar som ger ca 140 häst i 147an, bra eller dåligt med sånna boxar!? Budgeten är väl 20-25' och gärna inte en 156 då jag vill prova nåt annat...

    elCrillo, Kalmar - 156 2,5V6 sw-01; 155 Q4-93; 155 1.8 ts -97

    Nihat DizdarAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:289


    --
    2017-04-18 20:56

    147 är ju klart trevligt format och en rapp liten rackare. Diesel och kortare sträckor är däremot ingen höjdare med tanke på vinterhalvåret, jag tenderar tycka vi har 1/2 års vinter , då motorn aldrig hinner bli varm och därför knapphändig värme i kupén...brrr...! Motorvärmare rekommenderas starkt!

    KCR däremot är en trevlig upplevelse. Hade själv en 159 1.9Mjtdm med detta och vips hade jag 180hk istället för 150hk men framförallt så var vridet den stora skillnaden. Tror jag fick 370Nm mot 320 original. Måste säga att det upplevdes som större skillnad.

    Min 159 drog ca 0,63l/mil blandad körning.

    Nihat Dizdar

    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:754


    --
    2017-04-18 21:34

    Diseasel?! 

    varför inte en 147 1.6TS med kammarna från en 2.0? Snål som en diseasel, enkel att hålla igång, snuskbillig att äga samt två kvalitéer som aldrig benämnts tillsammans med skälsordet diesel: karaktärsfylld och välljudande! 

    En ickefråga.. 

    Bort med diseaslar från tätbebyggt område. 

     

    /För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras. 

    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

    Åke NybergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:124


    --
    2017-04-18 23:58

    Du kör bara korta sträckor skriver du. Hur många mil per år kör du ?

    Min bil som jag använder mest går 1300 mil per år. Den drar 0.55 i snitt. 

    Det blir 715 liter soppa a typ 14 kronor litern = 10 000 kronor. Det är en småbil för 100 000 som tappar halva värdet på 3 år. Det är 50000 / 3 år = 16 000 per år. Värdeminskningen är större än soppakostnaden. 

    Alla tittar för mycket på soppakostnaden - skatten på en Diesel är ofta högre och den är ju samma oavsett om du kör mycket eller lite. Partikelfilter på Dieslar är asdyra att byta.  Ett tips är att åka bensin Alfa. Den blir förmodligen både billigare och roligare om du räknar lite på det. Dessutom blir den lättare att sälja den dan du vill byta. Så åker du korta sträckor kanske den möjliga besparingen på soppan inte blir så stor. Räkna på det i alla fall.

     

     

     

     

     


    Martin IsakssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:42


    --
    2017-04-19 10:58

    Ang KCR boxar.

    De kan vara både bra och dåliga. Visst ger det ett gott vrid och en bra extraskjuts, kan också spara några droppar när man kör försiktigt.

    Det stora MEN är att den bara ökar bränslemängden, tar ingen hänsyn till turbotryck eller momentbegränsningar.

    Dubbelmassesvänghjul mår inte bra av max vridmoment direkt från start. De håller inte i längden och kan så småningom förstöra växellådan.

    Det finns boxar som är lite mer sofistikerade och tar hänsyn till fler parametrar och är snällare mot motor/transmission.

    Men är det en vanlig låda som är rejäl så funkar det .


    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:754


    --
    2017-04-19 11:34

    Nu förståt då inte jag riktigt hur värdeminskning på en 100tkr bil blev en del av svaret på frågan..

    diskuterar vi 147/156 är det ju 10-20tkr vi talar om i pris och det finns nästan ingen värdeminskning kvar att tala om. Men skattekostnaden på en oljepanna håller jag med om tar kål på hela "besparingen" i att köra äckeldiesel. En liten 1.6 förädlar bra nära samma mängd bensin som en 1.9 diesel förbränner kol.. Förlåt, diesel och är nog det mest ekonomiska valet av de två. Och det är då det andra argumentet för bensinare efter det första argumentet som ju är att det är helt enkelt är fel att köra diesel. 

    För övrigt luktar förbränd diesel illa och borde förbjudas. Samt Kartago borde förstöras! 

    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:570


    --
    2017-04-19 12:34

    Som du är inne på, kortkörning med moderna dieslar är ingen höjdare i längden.

    Den hinner inte uppnå arbetstemperatur och jobba med den en längre tid. Då sotar den lätt igen vitala delar som kräver underhåll och pengar.

    Alfa 159 Tbi -11, Fiat Uno -91

    Crister BorgAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:898


    --
    2017-04-19 12:48

    Tack för input! Jag hör vad du säjjer, Fredrik...! 

    Min kalkyl ser ut så här: skatten är ca 3000 dyrare per år jämfört med motsvarande bensin. Bränslet skulle i princip vara gratis om jag väljer diesel... Men jag kör nästan bara korta sträckor, typ under milen varje gång... Det är väl på eventuella semesterresor som jag skulle "tjäna" pengar. Med 156 v6an betalade jag ca 1000 kr/mån i bensin - jag skulle kanske "tjäna" en 5hundring i månaden på att åka diesel... Plus då risken för haveri iom korta körsträckor... Hmmm... 

    Men eftersom jag är helt bruksbilslös nu - vad ska jag ha!? 

    elCrillo, Kalmar - 156 2,5V6 sw-01; 155 Q4-93; 155 1.8 ts -97

    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:513


    --
    2017-04-19 15:30
    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-04-19 11:34

    Nu förståt då inte jag riktigt hur värdeminskning på en 100tkr bil blev en del av svaret på frågan...

    Sabba inte den här tråden med nå't faktabaserat PIIIP... Allt som kan få Crister att luta åt Diesel-hållet, skall vi mörka.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    Crister BorgAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:898


    --
    2017-04-19 15:56
    Inlägg av Igino Cazzola på 2017-04-19 15:30
    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-04-19 11:34

    Nu förståt då inte jag riktigt hur värdeminskning på en 100tkr bil blev en del av svaret på frågan...

    Sabba inte den här tråden med nå't faktabaserat PIIIP... Allt som kan få Crister att luta åt Diesel-hållet, skall vi mörka.

    Ha, ha! 


    elCrillo, Kalmar - 156 2,5V6 sw-01; 155 Q4-93; 155 1.8 ts -97

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:834


    --
    2017-04-19 19:02

    det är ingen ekonomi att köpa en diesel även om du tankar billigare när du bara kör så korta sträckor. det lär kosta mkt mera i slutändan. isåfall ska du ha en diesel som är av äldre varianten utan partikelfilter då kan du köra mindre turer inte annars. du sabbar partikelfiltret och lär få byta oljan mkt mkt oftare, så det kan tom bli mkt dyrare i längden.  frågan är vilken prisklass du är beredd att röra dig i. finns massor med trevliga bensinare.  både i alfa och fiat segmentet.

    körde en fiat  bravo 1,4 t-jet mpi sport tidigare i ca 7000 mil. rolig bil som fan och riktigt skön att köra. bytade den mot en fiat qubo diesel pga långt pendlande enkel till jobb varje dag. ca 5.5 mil..  trött som fasiken men ekonomisk att köra.

    så enkelt. desel nää inte under 3 mil enkel resa för att få ekonomi i det.. det tar även långre tid för den att bli drift varm..

    satsa på en bensinare istället.

     

    Alfa specialisten / Reservdelschef Hedinbil i lund. 046235106

    Crister BorgAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:898


    --
    2017-04-19 19:48

    Okej då. Ni har övertalat mej att strunta i en diesel...  

    elCrillo, Kalmar - 156 2,5V6 sw-01; 155 Q4-93; 155 1.8 ts -97

    Björn HedbergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:271


    --
    2017-04-19 21:03
    Finns en fin Fiat 126 på blocket :-) , borde kunna vara ekonomisk + bakhjulsdrift:-):-)

    Crister BorgAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:898


    --
    2017-04-19 21:11
    Inlägg av Björn Hedberg på 2017-04-19 21:03
    Finns en fin Fiat 126 på blocket :-) , borde kunna vara ekonomisk + bakhjulsdrift:-):-)

    Gilla! 

    elCrillo, Kalmar - 156 2,5V6 sw-01; 155 Q4-93; 155 1.8 ts -97

    Hans SundströmAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:29


    --
    2017-04-19 21:15

    OK. Du är redan övertygad. Låt mig ändå slå i ännu en spik.  Jag har bytt bort en GT 1,9 diesel som jag faktiskt har trivts med och haft ganska länge,  Att dieselinnehavet blev långvarigt var nog till stor del det njutbara i ett kraftigt vrid - då motorn var ommappad - och rejäl bränsleekonomi. Men det började kännas ohållbart att betala tre gånger så mycket skatt jämfört med en bensin-dito. Man behöver köra betydligt mer än vi för att kalkylen ska gå ihop med diesel. Nu åker jag 156 2,0 TS som drar betydligt mer bränsle, men med lägre skatt. Dessutom låter den trevligare och det är faktiskt en större njutning med en varvvillig bensin-Alfa jämfört med en vridstark diesel.


    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:513


    --
    2017-04-19 21:47
    Inlägg av Crister Borg på 2017-04-19 19:48

    Okej då. Ni har övertalat mej att strunta i en diesel...

    Jag är fullständigt Räserskadad
    Du har inte behörighet att svara.