Diskussionsforum

AR 75 TS Motor, konvertering till Bertone
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Pierre VeiretAnvändaren är offline
Alfista
Posts:185


--
2017-05-16 23:54

    Startar en ny tråd för detta som fanns i tråden för racerbilen, känns som denna kan "explodera" i tankar och funderingar och som ett helt eget projekt i sin form. Jag har aldrig skruvat motor, ingen aning vad som väntar eller riktigt vad jag vill men....
    Detta kommer vara ett sidoprojekt när jag har tid och ork eller av nöden tvungen (racerbilens hjärta slutar slå.
    Att ha racerbilen på banan och den gröne igång för att njuta kommer vara prio 1 och 2, i den ordningen.

    Förra veckan skrev jag såhär i den tråden:
    Vette sjutton vad som hände, det gick lite snabbt men en extra motor till racern och den gröne verkade för ett par dagar sedan som ett bra alternativ...
    Blir ju lite jobb men någon gång måste man lära sig....

    Får se vad planen och receptet blir...




    Pierre VeiretAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:185


    --
    2017-05-17 20:12

    Har kollat motornummer på TS maskinen och via internet lyckats tyda att den ursprungligen också är till en 75 TS.
    Motorn ska ha gått strax över 6000 mil...

    Så vad sjutton ska jag göra med den?
    Lite för mycket annat så jag har inte hunnit fundera så mycket på det ännu men till att börja med gissar jag att ett komp-prov vore bra. 

    Sedan måste man såklart ha ett tråg av rätt sort. En annan oljepump fattar jag, veven med svarvat hål har jag insett och funderar över så oavsett resultat av komp-prov måste den väl öppnas och då tillkommer alla packningar... och det är väl lika bra att redan i det läget skaffa en ny vattenpump.
    Hittade Benny Steens gamla tråd om konvertering 
    och kommentar om främre fördelare från Pegga 205GTI med vinklade kablar... Där fanns mycket matnyttigt!

    Men ska man behålla det gamla insprutet eller skaffa nytt eftermarknads, 
    eller skaffa mastodontförknasare.....ja det vet jag inte än.

    Listan kan ju påbörjas utan att receptet är klart, 
    män gillar ju listor:
    1. Tråg
    2. Oljepump
    3. Vattenpump
    4. Packningssats
    5. Packboxar
    6. Nya remmar såklart...kommer senare, när man vet vilken generator man ska ha.

    Funderingar:
    1. Insprut eller Förgasare?
    2. Om insprut, original eller eftermarknads?
    3. Om förgasare, vilken storlek och sort.... Weber måste det väl ändå vara? 
    4. Toppen, skickas iväg till någon typ IA för ordentlig genomgång och portas/ventiler/fjädrar/optimera kanaler och vad det nu mer kan vara?
    5. Svänghjul? 
    6. Nya kedjor gissar jag på när byxorna ändå är nere?
    7. Kammar? Motor med extra topp kom med kammar, avgas till extra topp (som gått c:a 20-tusen mil) ska vara ganska ny.

    Påbörjad lista funkar oavsett 
    om den hamnar i standard 1750 om den motorn ger upp och man behöver något snabbt för att slippa stillestånd mitt i sommaren och då är väl det bästa förgasare...gissar jag? 
    Funderingar, där kan man ju fundera (ännu mer) på VAD man vill ha motorn till och såklart budget. Är huvudsyftet en reservmotor till racerbilen är det ju mest "all-in" som gäller, höga krav på effekt eller vrid men kompromiss kontra livslängd för jag skulle inte orka med några ras per säsong...så det är kanske ändå inte "all-in"..... haha.... som sagt, många frågetecken som måste rätas ut innan eller under projektets gång.

    Som jag ser det nu kommer det vara en temporär lösning med TS i min standard 
    1750 och huvudsyftet vara att ha den som reserv till racerbilen!
    Då vill man ju ha en lättvarvad motor så lättning och balansering är ju bra.

    Ordet är fritt, jag har inte bestämt något så tankar och funderingar får gärna yttras, 
    felstavningar och sär skrivningar accepteras! 
    Bara orden flödar, det är det mest intressanta.
    Tips på vad och vilka komponenter tas gärna emot!



    Tomas GunnarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:58


    --
    2017-05-17 21:55

    Såg att det ligger ett svänghjul som verkar passande till salu bland annonserna. Värt att kolla upp?

    Tomas Gunnarsson

    Pierre VeiretAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:185


    --
    2017-05-17 22:27

    Tack för tipset, får kolla det!


    Benny SteenAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:586


    --
    2017-05-17 23:35

    sitter det inte en 2000 motor i din? isåfall passar det svänghjulet ( 6 skruvhål )  direkt på ts . även tråg och oljepump från gamla motorn är bolt on på ts motorn. Gör inte för större projekt än du behöver av det. hinka i motorn som den är och med nya stift och olja.då hinner du testa och köra tills kullen i juli. orginalsprutet är extremt enkelt att använda och du vinner inga större pållar på ett eftermarknadsprut.

     börja byt motor och fundera inte så mycket i förväg,  lös småproblemen längs vägen istället. börja meka bara så ger det sig.

     

     


    Niklas Karlsson NordAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:90


    --
    2017-05-18 10:13

    Tror inte det är nödvändigt att byta kedjorna... Tänkte köpa samma motor och kompressorkonvertera först, köpte exkraktorgrenröret iaf 

    Alfa 156 TS & Alfa 75 TS

    Tomas GunnarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:58


    --
    2017-05-18 13:51
    Inlägg av Benny Steen på 2017-05-17 23:35



    sitter det inte en 2000 motor i din? isåfall passar det svänghjulet ( 6 skruvhål )  direkt på ts . även tråg och oljepump från gamla motorn är bolt on på ts motorn. Gör inte för större projekt än du behöver av det. hinka i motorn som den är och med nya stift och olja.då hinner du testa och köra tills kullen i juli. orginalsprutet är extremt enkelt att använda och du vinner inga större pållar på ett eftermarknadsprut.

     börja byt motor och fundera inte så mycket i förväg,  lös småproblemen längs vägen istället. börja meka bara så ger det sig.

     

     

     Jag tolkar trådstarten som att denna motor byggs som backup till 1750 gatbilen och 2000 racerbilen så 2000-delarna från räsern finns inte tillgängliga förrän den eventuellt rasar.







    Tomas Gunnarsson

    Benny SteenAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:586


    --
    2017-05-18 19:46
    Inlägg av Tomas Gunnarsson på 2017-05-18 13:51
    Inlägg av Benny Steen på 2017-05-17 23:35



    sitter det inte en 2000 motor i din? isåfall passar det svänghjulet ( 6 skruvhål )  direkt på ts . även tråg och oljepump från gamla motorn är bolt on på ts motorn. Gör inte för större projekt än du behöver av det. hinka i motorn som den är och med nya stift och olja.då hinner du testa och köra tills kullen i juli. orginalsprutet är extremt enkelt att använda och du vinner inga större pållar på ett eftermarknadsprut.

     börja byt motor och fundera inte så mycket i förväg,  lös småproblemen längs vägen istället. börja meka bara så ger det sig.

     Jag tolkar trådstarten som att denna motor byggs som backup till 1750 gatbilen och 2000 racerbilen så 2000-delarna från räsern finns inte tillgängliga förrän den eventuellt rasar.

    Tomas, du tolkar fel. Pierre behöver  få  TS motorn nu , han har bara inte förstått det ännu. 

    /b


    Pierre VeiretAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:185


    --
    2017-05-18 21:41

    Kul det börjar röra på sig bland svaren.
    Vad gäller motorn står det still, men även om Benny kan och gillar TS och vill att motorn ska i till Kullen så (ta i trä funkar existerande motor fortfarande och Tomas har rätt i att tanken är att TS ska vara back-up. 
    Tråg är fixat, om Benny har rätt, vilket jag absolut inte tvivlar på, finns ett lättvikts svänghjul på racern i "edelstahl" som det står på det gamla kvittot.
    En gång för 14 år sedan bromsades den gamla Nordmotorn till 180HK och hade gått 22 timmar när jag köpte bilen så jag hoppas på några fler race i den motorn, en verklig pärla till motor!  
    Man behöver som sagt inte göra det för svårt, kan "bara" konvertera motorn till Bertone som den är utan att trimma, starta upp den och se till att den är startklar att slänga i om olyckan är framme. Då kanske den blir Klass 3 istället, inte kollat kalkylen för det.

    @Niklas, tack för att du inte tog motorn... 

    Som med så mycket annat har jag inte hållt på med insprutning, alls, så det var en fundering om eftermarknads är lättare att få dit och få igång än det gamla? Allt ska ju isf installeras i bilen också och dras kablar... 
    Intressant med åsikter och tankar kring detta, allt detta är helt nytt för mig men som jag skrev måste man väl lära sig lite grand iaf. 
    Allt tar tid, speciellt som garaget ligger lite illa till, eller om det är mitt boende som ligger dumt till, så blir det mest helger där för min del.

    Ska den in i racern vill jag såklart ha en motor som levererar liknande prestanda som nu, annars kommer det kännas tråkigt...


    Tomas GunnarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:58


    --
    2017-05-18 21:41
    Inlägg av Benny Steen på 2017-05-18 19:46
    Inlägg av Tomas Gunnarsson på 2017-05-18 13:51
    Inlägg av Benny Steen på 2017-05-17 23:35



    sitter det inte en 2000 motor i din? isåfall passar det svänghjulet ( 6 skruvhål )  direkt på ts . även tråg och oljepump från gamla motorn är bolt on på ts motorn. Gör inte för större projekt än du behöver av det. hinka i motorn som den är och med nya stift och olja.då hinner du testa och köra tills kullen i juli. orginalsprutet är extremt enkelt att använda och du vinner inga större pållar på ett eftermarknadsprut.

     börja byt motor och fundera inte så mycket i förväg,  lös småproblemen längs vägen istället. börja meka bara så ger det sig.

     Jag tolkar trådstarten som att denna motor byggs som backup till 1750 gatbilen och 2000 racerbilen så 2000-delarna från räsern finns inte tillgängliga förrän den eventuellt rasar.

    Tomas, du tolkar fel. Pierre behöver  få  TS motorn nu , han har bara inte förstått det ännu. 

    /b

    Uppviglare! 


    Tomas Gunnarsson

    Pierre VeiretAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:185


    --
    2017-05-18 21:53
    Inlägg av Tomas Gunnarsson på 2017-05-18 21:41
    Inlägg av Benny Steen på 2017-05-18 19:46
    Inlägg av Tomas Gunnarsson på 2017-05-18 13:51
    Inlägg av Benny Steen på 2017-05-17 23:35



    sitter det inte en 2000 motor i din? isåfall passar det svänghjulet ( 6 skruvhål )  direkt på ts . även tråg och oljepump från gamla motorn är bolt on på ts motorn. Gör inte för större projekt än du behöver av det. hinka i motorn som den är och med nya stift och olja.då hinner du testa och köra tills kullen i juli. orginalsprutet är extremt enkelt att använda och du vinner inga större pållar på ett eftermarknadsprut.

     börja byt motor och fundera inte så mycket i förväg,  lös småproblemen längs vägen istället. börja meka bara så ger det sig.

     Jag tolkar trådstarten som att denna motor byggs som backup till 1750 gatbilen och 2000 racerbilen så 2000-delarna från räsern finns inte tillgängliga förrän den eventuellt rasar.

    Tomas, du tolkar fel. Pierre behöver  få  TS motorn nu , han har bara inte förstått det ännu. 

    /b

    Uppviglare! 




    Haha! 


    Lars TersmedenAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:28


    --
    2017-05-22 20:45

    Funderat på enkelfördelare istället? Ser mer GTA-mässigt ut... :-) Du behöver då Alfas gamla Marelli-fördelare och rotor/lock från en Nissan med dubbeltändning. 

    Jag har nog prylarna liggande i garaget, ska se om jag hittar artikelnumren.

    GTJ -73

    Pierre VeiretAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:185


    --
    2017-05-22 21:07
    Inlägg av Lars Tersmeden på 2017-05-22 20:45

    Funderat på enkelfördelare istället? Ser mer GTA-mässigt ut... :-) Du behöver då Alfas gamla Marelli-fördelare och rotor/lock från en Nissan med dubbeltändning. 

    Jag har nog prylarna liggande i garaget, ska se om jag hittar artikelnumren.



    Tack för tips och tankar, är novis även på detta område och öppen för tankar och förslag...

    Du har inte behörighet att svara.