Diskussionsforum

Missljud växellåda 159 1750 Tbi
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Sida 1 av 212 > >>
Användare Inlägg

Claes AnstérusAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:24


--
2017-05-24 10:16

    När dubbdäcken togs av märkte jag att jag har ett svagt missljud från transmissionen på 5:an och 6:ans växlar.

    Det märks mest i låg fart, sedan överröstas det av vägljud från däcken och vindbrus.

    Är det växellådan som håller på att lämna in eller kan det vara något annat?

    Har någon annan råkat ut för detta?

    Med vänlig hälsning

    Claes


    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:479


    --
    2017-05-24 12:56

    En modell av växellådan på 159 är tyvärr ett sorgligt kapitel. För dåliga lager har jag för mig. Minns dock inte vilken motor den satt på. Flertalet ägare som fått dem utbytta på garantin.

    Giulia

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-05-24 13:28

    Sökfunktionen i forumet Suuger... Men via Google fann jag denna tråd + att det länkas till ännu en tråd i den.

    Där får du kanske lite vägledning. Som sagt, vx-lådan i dessa bilar är ingen höjdare...

    http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/2526/Default.aspx

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Magnus BergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:482


    --
    2017-05-24 16:41

    Som Christer säger så suuuuger den, rejält dessutom. Har aldrig fått något annat än felmeddelande som svar på mina sökningar. Tur att det funkar bra med Google. 

    Jag saxar mitt eget svar på en tidigare tråd i ämnet. Även då va tydligen Christer med tidigare i tråden för ditt namn är med i saxningen 😊.

    "M32 växellådan är ingen höjdare, men som tur är finns det sätt att slippa problem med den. Konstigt att det inte uppmärksammas mer här. På Opel-forum och alfaowner är det allmänt känt att man bör byta växellådsolja med intervall om ca 5000-6500mil på M32.

    Ett av problemen är att det är en liten kompakt växellåda. Ska ju få plats i små Mitos, Punto, Corsa, Meriva mfl. Den transporterar inte värme så bra och blir väldigt varm. Oljan från fabrik tål inte den höga värmen tillräckligt bra för att inte åldras. Har man då dessutom en motor som ligger i det övre spannet för vad lådan klarar så blir det inte bättre. 

    Sen är det för lite olja i från fabrik så att de övre lagren smörjs dåligt. Det är även därifrån man sen kan få missljud som Christer skrev om tidigare i denna tråd. Ett vinande ljud som hörs tydligast på sexans växel. 

    Rekommenderat är att byta olja lite då och då, fylla på så det är runt 3liter olja i istället för 2,3liter (gäller diesel, kan vara annan mängd olja på 1750tbi). Köpa olja som tål värmen bättre än original. Många (inklusive Autolusso i England) rekommenderar Fuchs TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80."

      M32 växellådan är ingen höjdare, men som tur är finns det sätt att slippa problem med den. Konstigt att det inte uppmärksammas mer här. På Opel-forum och alfaowner är det allmänt känt att man bör byta växellådsolja med intervall om ca 5000-6500mil på M32.

      Ett av problemen är att det är en liten kompakt växellåda. Ska ju få plats i små Mitos, Punto, Corsa, Meriva mfl. Den transporterar inte värme så bra och blir väldigt varm. Oljan från fabrik tål inte den höga värmen tillräckligt bra för att inte åldras. Har man då dessutom en motor som ligger i det övre spannet för vad lådan klarar så blir det inte bättre. 

      Sen är det för lite olja i från fabrik så att de övre lagren smörjs dåligt. Det är även därifrån man sen kan få missljud som Christer skrev om tidigare i denna tråd. Ett vinande ljud som hörs tydligast på sexans växel. 

      Rekommenderat är att byta olja lite då och då, fylla på så det är runt 3liter olja i istället för 2,3liter (gäller diesel, kan vara annan mängd olja på 1750tbi). Köpa olja som tål värmen bättre än original. Många (inklusive Autolusso i England) rekommenderar Fuchs TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80.


      Magnus BergAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:482


      --
      2017-05-24 16:46

      Kan även tillägga att jag har vänner med både 159 och Oplar som bytt till Fuchs-oljan och fyllt på mer än vad specen säger och dom har upplevt en tydlig förbättrad känsla i växellådan. 


      Martin LembkeAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:36


      --
      2017-05-24 22:05

      Men 1750 tbi har väl inte M32 lådan?

       


      Magnus BergAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:482


      --
      2017-05-24 23:21
      Inlägg av Martin Lembke på 2017-05-24 22:05

      Men 1750 tbi har väl inte M32 lådan?

       

      Jo de flesta har det. På senare modeller förekommer dock även en del tbi med C635. 


      Mats ElmAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:54


      --
      2017-05-25 10:35
      Jag har också missljud i min TBi som bara varit i min ägo några månader, istället för att putsa och köpa roliga saker till bilen har den mesta tiden upptagits av att snart doktorera på växellåda M32 . Det finns mycket info om denna växellåda på nätet, helt rätt det som sagts här tidigare att enkelt förklarat och utan att ta till svordomar kan man nog lugnt påstå att konstruktionen av denna växellåda borde gjorts bättre. Sök på google: gearbox M32 och upgrade gearbox M32, där finns bland annat ett par länkar till ett företag i England (www.eco-torque.co.uk) som väldigt bra beskriver olika problem på denna växellåda.
      159 TBi SW -11, 156 JTS SW -02

      Christer AnderssonAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:794


      --
      2017-05-25 13:33
      Vilka räknas som "senare" modeller? Min är en -11 och den lades väl ned i princip då? Eller fanns den nån -12:a också?
      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

      Martin LembkeAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:36


      --
      2017-05-25 19:14

       

      Giulietta qv har väl alltid C635 lådan. Därför trodde jag att 159 med samma motor hade samma låda.

       

      Jag har fått min M32 bytt på Miton. Vinande på 6:an


      Magnus BergAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:482


      --
      2017-05-25 20:41
      Inlägg av Christer Andersson på 2017-05-25 13:33
      Vilka räknas som "senare" modeller? Min är en -11 och den lades väl ned i princip då? Eller fanns den nån -12:a också?

      Jag är osäker på exakt när C635 börjar förekomma i 159, men 2011 finns det absolut 159or med C635. Grejen är att det verkar vara lite slumpmässigt, vissa har M32 och några C635 fast det kan vara samma årsmodell och motor...så det är nog lite olika på olika batcher. Är man osäker på vilken man har kan man säkert ta reda på det via chassienumret. Även på C635 verkar det dock förekomma problem med lager som blir dåliga.



      Henrik LindgrenAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:223


      --
      2017-05-29 09:31
      Här fanns massa bra om växellådorna. Tydligen är inte C635 mycket bättre. Hitta en F40 den borde passa.
      http://www.autolusso.co.uk/gearbox-...html 

      Claes AnstérusAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:24


      --
      2017-06-09 08:37

       

      Tack för all info!

       

      Tråkigt bara att Alfa monterar en så uppenbart dålig växellåda 2010. Modellen var inte precis ny det året, den hade funnits i flera år och andra bilar med samma låda borde upptäckt problemet långt före 2010.

       

      Hur som helst, nu har jag problemet och frågan är vad som behöver göras åt det. Hjälper det något att byta till Fuchs TITAN SINTOFLUID, eller är detta att kasta pengarna i sjön och enda vettiga är at byta låda? Någon som vet om det finns beg. låda att få tag i?

       

      Med vänlig hälsning Claes Ansterus

       

       


      L-G WestlingAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:38


      --
      2017-06-09 17:42
      1. CC Motor i Eskilstuna har nyligen renoverat en låda på på en159 1750 -10 åt en kompis till mig med samma fel, så dom kan säkert ge dig ett fast pris.

      Vad jag vet så sätter man i bättre lager vid en renovering, det tillsammans med bättre olja kan säkert fungera långsiktigt.

      En beg. låda skulle jag inte satsa på då den förmodligen har samma skitlager i sig, det är bättre att göra en förändring.

      Jag håller för övrigt med dig, hur i helv... kan man stoppa så dåliga växellådor, redan rent teoretiskt så finns det inga marginaler alls på vridmomentet.

      Jag tycker det är trist med 159:an som är en sån fin bil, först finns det motorer som inte levererar och när man sen tar fram en kanonmotor så blir det växellåds problem istället.

      Man kan undra hur utveckling och test körning går till, är det 500 mil runt hörnet?

      Så blir det när ekonomerna har större makt än teknikerna i ett företag (ursäkta alla Alfa älskande ekonomer som är med i denna klubb)

      /LG Westling

      lgw

      Mats ElmAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:54


      --
      2017-06-11 21:56
      Hej Claes,



      Jag sitter själv i samma båt, det enda vi kan vara säkra på att vi är inte själva.... jag är fortfarande i "chock" över denna växellåda som alltså kan börja ge missljud efter bara några tusen mil. Håller fullständigt med om att så kan det gå när ekonomer får styra för mycket . Ju mer man googlar och läser desto mer mörkrädd blir man och rent ut sagt förbannad att inte denna växellåda skrotades när man uppgraderade med TBi motorn som är en riktig pärla! Kanske inte så varvvillig som många önskar sig, men det är förhållandevis bra kraft i motorn, temperamentet går säkert att justera Det är alltså samma växellåda som sitter i många Opel modeller, har som sagt varit i kontakt med några företag i England, som tillsammans renoverat 1000 tals M32, dvs denna växellåda. Det finns som vanligt många bra svar på nätet, men också mycket synpunkter och tyckande. Slutsatsen jag drar av den informationen jag läst och fått svar på i mail är kortfattat att från 2013 så uppgraderade GM denna låda med en ny gavel "End Case", då monteras det större kullagar och det finns nya smörjkanaler. Det jag inte fått svar på än är varför det bara behövs kraftigare lager på ena sidan i växellådan med det bör väl vara så att det är större axiell belastning på denna sidan , eller så går det inte att byta lager på den andra sidan... Att byta befintliga lager innebär för många att problemet återkommer, om man tänker köra många mil med bilen. Nu kan jag inte turerna på hur bilverkstäder arbetar men jag kan tänka mig att man mest jobbar med utbyteslådor, då det kanske blir kostsamt för kunden om en verkstad som inte är specialister på växellådor ska göra jobbet. De nya större kullagerna verkar inte kosta så mycket mer, den nya End case verkar inte heller jättedyr i förhållande till den oerhörda irritationen med missljud i växellådan som garanterat bara blir mer och mer och kan sluta med ett totalt ras. Den stora frågan vid denna "operation" tror jag är rätt bilmekaniker som är van att arbeta med växellådor. En annan svag punkt kan vara diffen, det kostar en slant men här finns ett alternativ som många pratar varmt om, en diff från Quaife.
      159 TBi SW -11, 156 JTS SW -02

      Mats ElmAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:54


      --
      2017-06-11 22:15
      Ursäkta Claes!



      Jag svarade inte på din fråga, har för mycket i huvudet gällande denna växellåda då jag själv står i begrepp att lösa samma problem! Jag är inte bilmekaniker men har jobbat med att bygga maskiner i mer än 25 år, jag sticker ut hakan här...finns det missljud från kullager, är det helt bortkastat att byta olja. En bra/rätt olja är alltid oerhört viktigt men det finns ingen olja i världen som "lagar" ett kullager. När vi ändå pratar olja så cirkulerar det fel/olika information om mängden olja i denna M32 växellåda, det är ett av problemen, lika så att denna växellåda ofta blir väldigt varm, dvs oljan blir också självklart då väldigt varm, så det är viktigt att oljan bibehåller sina smörjegenskaper även vid höga temperaturer och att även byta växellådans oljan med jämna mellanrum,  vilket inte finns som servicepunkt. Förstår att många bilar aldrig byter växellådsolja, men här pratar vi om en växellåda som verkar vara dimensionerad för att sitta på en lådbil med gräsklippar motor...
      159 TBi SW -11, 156 JTS SW -02

      Magnus BergAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:482


      --
      2017-06-12 06:15

      Håller med Mats, tyvärr är det inte troligt att ett byte av olja nu kommer hjälpa med tanke på att lagret redan börjat ge upp. 

      Jag är lika irriterad på detta trots att jag inte äger en bil med M32. Var dock väldigt nära att det blev så och jag småsneglar alltid på tänkbara 159Ti SW 1750tbi, men man drar sig ju lite just med tanke på växellådan. Nu har jag en F40 vilket verkar vara en pålitligare låda, synd att den inte hamnade i 1750tbi. 

      Kan bara hoppas att denna tråd väcker liv i de som kör runt med samma låda och än så länge klarat sig från missljud. Byt olja regelbundet (har det aldrig gjorts, vilket säkert är fallet på de flesta -gör det direkt), välj bättre spec. än original, fyll på mer olja än original. Gäller även de som fått lådan bytt (om man inte haft tur och fått en uppdaterad växellåda). Kanske räddar det en och annan växellåda?

      Vore intressant att veta vad CC Motors byter till för lager och vad dom tar för jobbet. Finns ju även en och annan Opel i landet så borde finnas fler firmor som gjort detta förr och kan ge ett prisförslag. 

      Lycka till Claes och Mats! Vore intressant med uppföljning på hur detta löser sig. Lär finnas fler som behöver lösa samma problem framöver. 


      Henrik LindgrenAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:223


      --
      2017-06-14 12:56
      Helis första 159a hade en renoverad låda. Förra ägaren råkade ut för ett haveri nere i Tyskland. De renoverade lådan med argumentet att de höll bättre med de delar de satte i .  Och det blev billigare en byta, men nu var detta i Tyskland.

      Christer AnderssonAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:794


      --
      2017-06-14 14:17
      Jag kom ihåg rätt... det var nån på alfapower som fixade sin låda själv.



      Här finns det lite läsning i ämnet M32.
      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

      Magnus ÖrtlundAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:14


      --
      2017-06-14 17:31

      Jamen titta det var ju jag.

      Har hunnit köra några tusen mil nu utan bekymmer. 
      Min bil är även optimerad till ca 200hk och en massa mer i vrid. Drar ofta tunga släp och jag är inte alltid helt snäll på gasen.

      Hade jag gjort samma idag hade jag inte plockat ur lådan. Det borde vara möjligt att göra detta genom hjulhuset om man sänker motorn lite.

      Jag köpte inte timkens uppdaterade lager utan från Snr som är en leverantur till timken. Snr lämnade även garanti. 
      Min totalkostnad för allt tror jag inte blev mer än 700kr och då var oljan dyrast. Jag är bara hobbymek men har billyft osv och det tog mig totalt ca 4-5h. Med alla verktyg hemma hade det gått fortare.

       


      Fredrik BrorssonAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:63


      --
      2017-06-19 11:04

      Var kan man få reda på vilken låda man har med sitt chassinummer?

      Serviceverkstad kanske?

       


      Andreas MartinssonAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:36


      --
      2017-06-24 23:16
      Inlägg av Christer Andersson på 2017-05-25 13:33
      Vilka räknas som "senare" modeller? Min är en -11 och den lades väl ned i princip då? Eller fanns den nån -12:a också?
      Min är en -12 dock tillverkad sent -11.


      Fredrik BrorssonAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:63


      --
      2017-06-25 07:05
      Fick i dagarna svar från AR Sverige att jag har en M32 i min 159. En -12 som är uttagen november 2011.

      Mats ElmAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:54


      --
      2017-06-25 09:26
      Har du inga missljud eller andra problem med lådan, byt olja i alla fall så har du gjort vad du kan utan något större ingrepp i plånboken och hoppas att du fått en av de "bättre" M32. Hur mycket olja som ska vara i denna låda verkar vara ett osäkert kort, på flera ställen har jag läst om att M32 = 2,4 liter olja, det hade jag in min 1750 Tbi, i serviceboken står det 2,0 liter för denna låda, förmodligen feltryck? En del rekommenderar mer än 2,4 liter, tar gärna emot tips och råd, ska gå till botten med min M32, måste vara lättare att fixa detta än att bli av med Alfa virus
      159 TBi SW -11, 156 JTS SW -02

      Magnus BergAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:482


      --
      2017-06-25 10:05

      Ja passa på att byta olja. Du som är göteborgare har ju fördelen att ha hustomtarna på AutoAlfa nära till hands. 0,5h (400kr) tog AutoAlfa för jobbet på min kompis 2,0jtdm. Kanske va lite stammispris då hans Bertone bott hos dom en del. Men någon stor kostnad är det inte hur som helst. Olja går att beställa t.ex. här Fuchs däckonline

      Oljemängderna varierar dock med motor. 1750tbi har t.ex. mindre mängd olja än 2,0jtdm. Men att de ska ha mer olja än original verkar det inte råda någon tvekan om. AutoAlfa hade i 3l i min väns 159a 2,0jtdm och den har gått fint sedan dess. 

      Lycka till Fredrik!


      Fredrik BrorssonAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:63


      --
      2017-06-26 07:45

      Bilen har gått nästan precis 6000 mil så det blir bra att fixa inom kort med oljan. Enligt boken ska det vara 2 liter men kommer hälla på 2,3.

      Magnus: Har precis flytt staden för mina hemtrakter Frillesås men löser det ändå.  


      Andreas MartinssonAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:36


      --
      2017-06-26 23:43
      Så vad är slutsatsen här?

      M32 är skräp och ska ha olja varje 5000-6500 mil?
      C635 är bättre men har också problem med dåliga lager?

      Personligt är detta nått jag hör för första gången (har aldrig haft tanken på att kolla om växelådan skulle vara dålig)

      Min 159a TBI -12 har gått 11600 mil och jag har inte lagt märke till nått missljud. Dock så vet jag inte vilken växellåda jag har eller om oljan är bytt tidigare. Är rekomendationen att byta olja runt 6000 mil oavsett?

      Magnus BergAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:482


      --
      2017-06-27 07:53
      Inlägg av Andreas Martinsson på 2017-06-26 23:43
      Så vad är slutsatsen här?

      M32 är skräp och ska ha olja varje 5000-6500 mil?
      C635 är bättre men har också problem med dåliga lager?

      Personligt är detta nått jag hör för första gången (har aldrig haft tanken på att kolla om växelådan skulle vara dålig)

      Min 159a TBI -12 har gått 11600 mil och jag har inte lagt märke till nått missljud. Dock så vet jag inte vilken växellåda jag har eller om oljan är bytt tidigare. Är rekomendationen att byta olja runt 6000 mil oavsett?

      Finns ju tyvärr inga allmäna rekommendationer från Alfa själva. Kunde ju kanske förlängt livslängden på några växellådor. 5000-6500 mil rekommenderas från flera Opel/Vauxhall -mek, men även där verkar det saknas allmän rekommendation från biltillverkaren. 

      Hade börjat med att ta reda på vilken låda som sitter i. Är det M32 hade jag bytt olja direkt. Om inte annat så för att få i mer olja i lådan än original, så kanske de stackars små övre lagren får lite smörjning. 

      C635 finns det inte lika mycket info på. Är ju en Fiat-låda så inte riktigt lika vanligt förekommande kanske?


      Andreas MartinssonAnvändaren är offline
      Alfista juniore
      Posts:36


      --
      2017-06-29 12:39
      Fick svar från alfa nu, även jag har en M32 låda. Får väl ta och byta oljan då. Jag funderar dock om det har gjorts nån uppdatering på senare lådor eftersom jag har 11600+ mil utan några problem. Kan ju vara ett bra exempel också.

      Christer AnderssonAnvändaren är offline
      Alfista
      Posts:794


      --
      2017-06-29 20:00
      Det kan ju vara många faktorer som spelar in. Du har haft tur...  Ägt den sedan ny eller har förg ägare bytt oljan? Körsättet, du belastar inte lådan hårt hela tiden. Värmeutveckling - långa körningar  osv. Min hade gått 7 600 då jag sålde den. Fungerade bra hela tiden, även om jag hade ett mysko durrande ibl vid motorbroms från den var "ny" ( fr 980mil )
      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91
      Du har inte behörighet att svara.
      Sida 1 av 212 > >>