Diskussionsforum

Giulia, tips och tricks.
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Sida 1 av 912345 > >>
Användare Inlägg

Christer AnderssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:794


--
2017-06-27 17:10

    Jag tänkte dra igång ett ämne där det går att tipsa om saker man upptäckt eller ställa diverse frågor. (Instruktionsboken känns lite bristfällig...

    Röstkommando-rösten hördes knappt. Sökte inställning för detta. Nada... Testade vrida på volymen, då kom HON fram.

    Sätet glider bakåt vid öppning dörr: Någon som lyckats ta bort detta? Enl vissa går det om man programmerar minnena. Har testat men ingen framgång.

    Backspeglarna viks in auto: Går detta öht ställa bort? Vintertid... Ska finnas enl vissa manualer, men min saknar detta. Programuppdatering??

    Bagagelucköppnare: Har de ändrat på knappsatsen under bakluckan? Skulle finnas 2 enl manualer, en extra för låsning bil. Min har bara 1 och det är jag eg tacksam för, så man undviker att trycka fel...

     

    Vilket däcktryck kör ni på? Läst om att de trycker i extra vid tillverkningen. Ska justeras vid leverans. Jag ser att min har 3.2 fram och 3 bak. Låter lite väl mycket då "boken" rekommenderar runt 2,2...

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-27 20:14
    Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-27 17:10

    Jag tänkte dra igång ett ämne där det går att tipsa om saker man upptäckt eller ställa diverse frågor. (Instruktionsboken känns lite bristfällig...

    Inte så lite bristfällig heller. Riktigt sunkigt att inte göra en korrekt översättning. Den här är översatt med Google translate och inte korrekturläst. Riktigt dåligt. Tänkte ta upp detta med försäljaren vid tillfälle.

    Röstkommando-rösten hördes knappt. Sökte inställning för detta. Nada... Testade vrida på volymen, då kom HON fram.

    Ja, bara att vrida upp volymen så kommer det. Förövrigt rätt roligt att höra henne läsa upp SMS på engelska 

    Sätet glider bakåt vid öppning dörr: Någon som lyckats ta bort detta? Enl vissa går det om man programmerar minnena. Har testat men ingen framgång.

    Vet ej, men nyfiken på om du får reda på hur. Det verkar vara så att sätet går bak en viss sträcka från programmerat läge. Frugan som är 150 cm lång får inte stolen tillbakaskjuten lika långt som jag får (som är 180 cm).

    Backspeglarna viks in auto: Går detta öht ställa bort? Vintertid... Ska finnas enl vissa manualer, men min saknar detta. Programuppdatering??

    Ingen aning, men kan vara bra att kunna stänga av till vintern. Tror jag kan ha sett det i någon meny, kanske under Belysning eller nåt i inställningarna.

    Bagagelucköppnare: Har de ändrat på knappsatsen under bakluckan? Skulle finnas 2 enl manualer, en extra för låsning bil. Min har bara 1 och det är jag eg tacksam för, så man undviker att trycka fel...

    Har bara hittat en knapp på min. Är det för olika varianter, med och utan larm kanske? Eller keyless?

    Vilket däcktryck kör ni på? Läst om att de trycker i extra vid tillverkningen. Ska justeras vid leverans. Jag ser att min har 3.2 fram och 3 bak. Låter lite väl mycket då "boken" rekommenderar runt 2,2...

    Min har 2,9-3 runt om med 225/50/17 runt om. Inte ändrat efter leverans.

    Kul tråd förresten! Instruktionsboken är som sagt var ett skämt. Hade varit bättre med en på engelska så man slipper översätta till engelska i huvudet för att förstå vad de menar ibland 

    Har ni hittat någon cd-spelare förresten? Vet inte om det ingår i std stereon? Hittar inget hål för skivan i alla fall. Har iofs inte kollat i manualen heller 


    Giulia

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-06-27 22:17

    Du får investera i en extern spelare och köra via nån av USB-portarna...

    Knappen för svankstödet... Har inte testat den så mycket men... går att köra i 4 riktningar. Åt ett håll pyser det, 3 riktningar surrar kompressorn och det känns reaktioner i ryggslutet. Ingen närmare beskrivning i manualen.

    Stol-lutningen: Hade gärna sett att den gått justera upp för bättre stöd för låren. Kikat litegrann och ser ut att gå göra en klassisk lösning som jag gjort tidigare. Demontera de främre bultarna för skenorna och lägga in distanser för att höja framänden. Ska testa detta imorrn, se om bultlängden räcker till.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    L-G WestlingAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:38


    --
    2017-06-27 22:48

    Fantastiskt att något fortfarande är rejält Italienskt, den berömda ickestolslutningen 

    Jag har under 25år lagt distanser på div.75:or, 155:a, 164:or, 156:a och nu sist på en Giulietta och jag kan inte påstå att man har speciellt långa ben.

    Körställningen har på alla dessa bilar då blivit vad den skulle ha varit ifrån början.

    Den typiska Alfa ägare börjar genast förbättra, justera och bygga om innan bilen ens gått 100 mil, så det kanske är tur att att det fortfarande inte är helt perfekt.

    Hur som helst, fina bilar så var glada i dom!

    lgw

    Nihat DizdarAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:353


    --
    2017-06-27 23:28

    Bra tråd Christer! Har också försökt koppla från autofunktionen att förarstolen åker max bakåt när man stängt av motorn och öppnar framdörren utan att lyckas ☹️. Grymt irriterande om någon sitter kvar bakom föraren. Måste ju gå att fixa. Skall tydligen finnas ett par programuppdateringar ute för Giulia varav den ena 6801 är för bilar med 19" hjul och den andra 6808 mer generell instrumentuppdatering. Vet inte vad den innehåller!? Förväntar mig få den senare uppdaterad när jag lämnar in min för första 1500mil service nu under juli. Förväntar mig även få det ojämna slitaget på bakbromsarna fixat då och likaså dämparna till bakluckan utbytta till hårdare dito.

    För övrigt går bilen som en dröm! 😎 Skulle önska lite mer pulver under huven. Det märks speciellt när bilen är fullbemannad. Det hade varit underbart med en 6:a. Bara tänk er den  sången 😜😜!!!!

    Nihat Dizdar

    Michael WoldeAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:62


    --
    2017-06-28 00:36

    @ Nihat: Du kanske skall ta en sväng till Squadra i Holland?  280 har + och ett bra mycket bättre vrid... 


    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-28 08:06

    Ja, visst är det kul att man blir sugen på att modifiera sin Giulia så fort man fått den 

    Jag har redan lämnat in min på solfilmning tex.

    Ang "svankstödet" i stolarna så tror jag att det är två ballonger i ryggstödet som går att blåsa upp eller tömma ut. Alltså inte flyttbart. Därav blir ju fyrvägskontrollen på stolen lite missvisande. Jag kan ha fel i detta men det är min känsla efter att ha suttit och försökt justera den under några mil förra helgen.

    Att det saknas främre höjdjustering trodde jag faktiskt ingick även i std stolarna. Riktigt dåligt på en bil i den här prisklassen. Har också tänkt tanken på mellanlägg vid främre skuvarna. Men jag sitter bra som jag sitter, dock kan det vara skönt med ombyte framförallt vid långresor.

    Vindbruset kring dörrarna är rätt irriterande. Det är hyffsat tyst på min, men märks tydligt när man passerar laglig motorvägsfart. Eller när ett fordon passerar nära så hörs det väldigt tydligt. Detta skall de få kolla på vid nästa besök hos ÅF. Har läst flertalet trådar på Alfaowners forum om just dörrtätningarna som verkar vara en dålig grej på de flesta Giulia. De testbilar jag körde innan köp hade några av dem rejält med vindbrus.

    Giulia

    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-28 08:07
    Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-27 22:17

    Du får investera i en extern spelare och köra via nån av USB-portarna...

    Knappen för svankstödet... Har inte testat den så mycket men... går att köra i 4 riktningar. Åt ett håll pyser det, 3 riktningar surrar kompressorn och det känns reaktioner i ryggslutet. Ingen närmare beskrivning i manualen.

    Stol-lutningen: Hade gärna sett att den gått justera upp för bättre stöd för låren. Kikat litegrann och ser ut att gå göra en klassisk lösning som jag gjort tidigare. Demontera de främre bultarna för skenorna och lägga in distanser för att höja framänden. Ska testa detta imorrn, se om bultlängden räcker till.

    Jag kör Spotify i telefonen så det är ingen fara. Trodde bara att det satt en CD-spelare i bilen, men det gör inget om den saknas.


    Giulia

    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-28 08:10

    Effektbristen i våra 200hk Super är ju lätt lösbart genom en tripp till Holland eller England. 280hk Veloce har endast annan mjukvara för effekten, hårdvaran i bilarna är samma. Kommer det en firma som erbjuder samma mappning i Sverige inom kort till rimlig peng så kommer jag bli kund!

    Giulia

    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-28 13:14

    Tjena!

    Fick första felmeddelandet i bilen häromdagen. Var borta nästa gång jag körde. Misstänker skit på någon sensor? Är det autobromsen som den varnar inte funkar? Jag har förresten testat autobromsen i bilkö, den funkar 

    Giulia

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-06-28 17:34

    https://tdi-tuning.com/car/alfa-romeo/giulia/20-multiair-197-bhp-200-ps-147-kw-330-nm-243-lbft/crtd4-multi-channel-petrol-tuning-box-chip

    Här finns en box av den traditionella typen. Parallellkopplas via olika sensorer /givare. ska ge runt 250 kusar. Finns knapp på burken för att välja olika effekter.

    Jag har inte läst så mycket om den då jag inte tänkt ändra nåt, men frågan blir... Sqadra hade mätt verkliga effekten runt 225 -230hk. Ger då boxen bara 20hk?

    Farthållaren...: Tycker den är lite knepig/häftig... Kopplar man in den och det skiljer mycket i hastigheterna så gasar bilen fullt för att uppnå hastigheten. 159:an ökade mjukt och försiktigt. När man sedan ska finjustera på knappen... En snabb tryckning ger 10km värdeändring, en "håll på knappen" ska ge en ökning eller minskning till önskad hastighet. Även här så blir det en hysterisk reaktion. Svårt att reglera.

    Follow me home: Katastroföversättning i svenska boken. Men fattar jag rätt utifrån den engelska som följde med så... Ska man ställa ljusomkopplaren på 0 efter att ha tryckt på stoppknappen inom 2 min. Då aktiveras lamporna och lyser inställd tid. Även här var det enklare på 159:an. Bara att dutta på heljusblinket x antal ggr för att få dem lysa en viss tid. 

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Stefan WernerAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:33


    --
    2017-06-28 18:43
    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-28 08:07
    Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-27 22:17

    Du får investera i en extern spelare och köra via nån av USB-portarna...

    Knappen för svankstödet... Har inte testat den så mycket men... går att köra i 4 riktningar. Åt ett håll pyser det, 3 riktningar surrar kompressorn och det känns reaktioner i ryggslutet. Ingen närmare beskrivning i manualen.

    Stol-lutningen: Hade gärna sett att den gått justera upp för bättre stöd för låren. Kikat litegrann och ser ut att gå göra en klassisk lösning som jag gjort tidigare. Demontera de främre bultarna för skenorna och lägga in distanser för att höja framänden. Ska testa detta imorrn, se om bultlängden räcker till.

    Jag kör Spotify i telefonen så det är ingen fara. Trodde bara att det satt en CD-spelare i bilen, men det gör inget om den saknas.

     

    Landvetter Bil satte dit några bultar i främre fästena och fick upp framändan rätt bra.Jag sitter ok även om stolarna inte kan jämföras med min 159 ti med sina i mitt tycke fantastiska stolar.Men jag har kört ett antal långkörningar och sitter bra.Jag är 190 lång och sitter väldigt långt bak vilket ju också gör att benen blir rakare och låren kommer längre ner mot stolens framända.Kan nämna att 159:an finns till salu hos Landvetter för 135000.Den som vill ha en ti i kanonskick kan ju ta chansen.6500 mil har den gått.






    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-28 22:35

    Någon trimbox kommer aldrig in i bilen  Squadra med flera har bänkat 200 hk bensinarna till ca 230 hk, Veloce till 310 hk. Tycker det känns när man drar på att det är mer än 200 hästar under huven.

    Ang farthållaren så får du vara lite försiktigare med knapparna Christer  Trycker man insällnings "ratten" hårt uppåt eller neråt ökar och minskar men med 10 km/h, duttar du bara lite grann på samma "ratt" så höjer och sänker du med 1 km/h. Och ja, den hugger in rätt abrupt, åt bägge hållen. Inte alls vad jag är van vid från andra bilar. Man får lära sig att lägga ur farthållaren med knappen på ratten och gasa upp med pedalen till önskad hastighet och sedan aktivera med inställningsknappen. Ut och kör lite så lär du dig 

    Kände lite på mina dörrar ikväll och bakdörren glappar faktiskt någon mm. Det känns och hörs att dörren kan röra sig någon mm i stängt läge. Inte konstigt att det blir vindbrus i bilen om inte dörren är emot tätningen.

     

    Giulia

    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-28 22:37

    Follow me home.

    Har du ljusinställningsratten på "Auto" så lyser lamporna på bilen så länge som det är inställt i menyn i panelen. I min bil var det 30 sek, nu inställt till 60 sek. Eller är det någon annan funktion som jag missat?

    Giulia

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-06-29 07:22
    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-28 22:37

    Follow me home.

    Har du ljusinställningsratten på "Auto" så lyser lamporna på bilen så länge som det är inställt i menyn i panelen. I min bil var det 30 sek, nu inställt till 60 sek. Eller är det någon annan funktion som jag missat?


    Det beror kanske på att jag bor i norrland, ljust dygnet runt för tillfället.  Automatiken kräver säkert lite mörker för att kicka igång FMH-funtionen. Det var inte nedskrivet i den omtalade, detaljerade manualen. Man får lära av sina misstag, som i det verkliga livet...

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-29 08:33
    Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-29 07:22
    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-28 22:37

    Follow me home.

    Har du ljusinställningsratten på "Auto" så lyser lamporna på bilen så länge som det är inställt i menyn i panelen. I min bil var det 30 sek, nu inställt till 60 sek. Eller är det någon annan funktion som jag missat?


    Det beror kanske på att jag bor i norrland, ljust dygnet runt för tillfället.  Automatiken kräver säkert lite mörker för att kicka igång FMH-funtionen. Det var inte nedskrivet i den omtalade, detaljerade manualen. Man får lära av sina misstag, som i det verkliga livet...

    Har inte lyckats köra med helljuset än, det är ju någon autofunktion på det också. Det är ju för ljust även här nere i söder. Får ut och köra nattkörning snart  FMH testar jag varje dag jag ställe bilen i parkeringsgaraget, där är det tillräckligt mörkt.

    Körde lite småvägar igår och jädrar vad gott den går på vägen! Alfa har verkligen lyckats göra en riktig vägmaskin! Jag har hyllat Alfa 166 som den bästa bil Alfa byggt, men Giulia slår den med hästlängder på flera områden. Bra jobbat Alfa!


    Giulia

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-06-29 10:03
    Joo... funkar i min bil också. Besökte ett P-garage nyss och då gick autohalvljuse igång och också FMH. Auto avbländningen tror jag fungerar först efter du slagit igång helljuset. Då sköter det sig själv. Om vredet står på auto.
    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-29 10:34

    Som det verkar i min bil med ljusomställaren i Auto kan man skifta mellan halvljusautomatik och helljusautoamtik. Men jag kan aldrig slå på helljuset manuellt då. För att tvinga igång helljuset måste jag vrida över till halvljusläge på ljusomställaren och sedan trycka spaken från mig. Mot mig blir ju bara ljustuta hur vreden än är ställda. Instruktionsboken gjorde inte saken tydligare när jag försökte läsa där.

    Giulia

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-06-29 19:53
    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-28 22:35

    Trycker man insällnings "ratten" hårt uppåt eller neråt ökar och minskar men med 10 km/h, duttar du bara lite grann på samma "ratt" så höjer och sänker du med 1 km/h.

     

    Fått kläm på detta nu... Det har inte med snabbheten (Som på 159:an) att göra utan "slaglängden".Rör jag vredet typ 1mm upp el ner så blir det 1km-steg. Fullt utslag = närmsta jämna 10km nivå, typ 50, 60, 70 osv

    Effektboxen jag tipsade om... Ser att snubben fått problem med felkoder nu. Ska nån testa bör man nog vänta tills det finns ordentligt utprovade grejor.



    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Dan-Erik HanssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:331


    --
    2017-06-29 21:27

    Trevlig och kul tråd. Hoppas att jag kan börja bidra med Veloce-trix inom kort. Har väntat otåligt sen slutet av mars...

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce

    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-06-30 07:50
    Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2017-06-29 21:27

    Trevlig och kul tråd. Hoppas att jag kan börja bidra med Veloce-trix inom kort. Har väntat otåligt sen slutet av mars...



    Kul Danne och välkommen till klubben! 280 hk måste kännas fint i Giulian! Det är en sjujäkla bil till att gå redan med 200 hk under huven. Är det ok att vi lånar din bil och läser ut mjukvaran till motorstyrnigen och lägger över i våra 200 hk bilar? Så slipper vi åka till Holland för att lösa det 

    Giulia

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-06-30 09:01
    Äsch... vi lånar den och byte motorstyrenhet ist. Han kör kanske så försiktigt, märker ingen skillnad om han får 200...
    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Dan-Erik HanssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:331


    --
    2017-06-30 22:01

    Lugna och fina nu. Låt mig få lägga vantarna på den först. 
    Ja långsamt och försiktigt går det och det  väl känt att jag alltid har en slät och fin bil på våra banmöten. 
    Snart får jag dubbla effekten mot gamla räserbilen. Undrar hur Giulia-varvtiderna blir?

     

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-07-01 08:58
    En reflektion ang "lugnt och fint"...

    Det blir oftast... lugn och fin körning med automatlådan. Den skapar en mera avslappnad körstil, typ cruising.  Men om önskan finns förvandlas den typ Dr Jekyll and Mr Hyde.
    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Claes JohnsenAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:87


    --
    2017-07-01 13:30

    Är höger-röret på 280HK inkopplat eller bara fake, någon som vet?


    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-07-01 15:43
    Orginaltillbehöret för att få dubbla utblås ger ett fake-utlopp. Originalbilarna borde vara båda enl vad jag läst. Diesel 180hk och Veloce... Läste om nån som modifierat sin och satt diffuser & avgas från dieseln på sin benzina. Säkert inte gratis...
    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Michael ElofssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:58


    --
    2017-07-02 11:43

    Kul med en Giulia tråd! 

    Kan bara hålla med om att instruktionsboken lämnar ett och annat att önska. Min motormodell (Veloce 280 hk) finns inte ens med som motor i min instruktionsbok... 

    Har inte heller testat helljus automatiken då inte nattkörning varit något som vi gjort en ännu. 

    Jag har performance paketet på min och även soft dämpare som ju inte gör extremt stor skillnad trots allt. Stolarna i Veloce är ju sjukt mycket bättre än i Super då skålningen också är ställbar och man har lårförlängning som man kan ställa. Efter 3 mån med en 180 hk diesel, Super Q2 så blir det nästan som en ny bil med Velocen.

    Vindbruset upplever jag som mycket mindre i min som är tillverkad maj i år till skillnad mot lånebilen som jag hade. 

     


    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-07-03 08:46

    Ang vindbruset så är det betydligt mindre i min som också är tillverkad i Maj jämfört med demobilarna jag körde i vintras. Så något har de nog fixat på fabriken. Läste i den engelska tråden att någon fått en ny uppdaterad list av Alfa, men att det inte löste hela "problemet". Det hade blivit bättre, men inte helt hundra.

    Hade gärna haft Veloce stolarna i min bil, men måste säga att nu efter drygt 200 mil så blir std stolarna faktiskt skönare och skönare. Dock hade lite mer sidostöd inte skadat. Får väl hålla utkik på skrotarna efter Veloce stolar i framtiden 

    Testade helljusautomatiken i garaget härom kvällen och ja den funkar så klart. Slår man över till helljusauto istället för halvljusauto så slår den på helljuset, när det är tillräckligt mörkt. För att tvinga igång helljuset måste man vrida över inställningsvredet till manuellt ljusläge. Det är helt enkelt inte tillräckligt mörkt ute på kvällarna än 

    Giulia

    Dan-Erik HanssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:331


    --
    2017-07-05 21:21

    Inget fakeutblås på Veloce. Inte nånstans!

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce

    Dan-Erik HanssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:331


    --
    2017-07-05 21:27

    Veloceinnehavare sen sedan kl 18. Mitt fånleende som Gustav nog känner till från de tidiga Challengebataljerna sitter fortfarande stenhårt i ansiktet. Blir lite lugna varv på Kullen om fredag.

    Dagens tips: Harman Kardon - värd varenda spänn.

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce
    Du har inte behörighet att svara.
    Sida 1 av 912345 > >>