Diskussionsforum

Giulia, tips och tricks.
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Sida 5 av 5 << < 12345
Användare Inlägg

Thomas ÖhlénAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:13


--
2017-09-28 14:32
Två frågor.


Nu är det ju snart dags för leverans (äntligen) , bilen är ju på väg från Italien,så...
Vet nån om man kan 'spåra' bilen s.a.s med VIN på nåt sätt? eller är det säljaren som har koll bara? Sen undrar jag om nån testat 17" fälgar på Veloce? att de passar alltså, fortfarande lite nervös att det inte ska funka med vinterdäcken fastän ABSWheels säger att det funkar?  Vh







Snart Veloceägare - AlfaRed - 19" - Glastak

Christer AnderssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:739


--
2017-09-29 19:31

Leveranstid? Ingen verkar ha koll...

Om du läser i tråden som heter ungefär Giulia välja options så ser du min och några andras väntan... Ingen av oss visste när bilen skulle komma. Bilen stod färdig på fabrik många veckor, båt nån vecka och sedan från frihamnen, typ 3 veckor innan den landa hos ÅF.

Fälgarna har jag ingen aning om... är det original eller annat fabrikat? Jag provkörde en Veloce i våras och den hade 17" vinterhjul, ej original...

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

Thomas ÖhlénAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:13


--
2017-10-02 14:10
Tack för svar, nu har den iallafall anlänt till Wallhamn, Tjörn, står visst och väntar på marktransport till Segeltorp, Hedin Bil.
Då det gäller vinterhjulen så blev det Dezent TX Graphite - 17". Borde funka då. Bild
Snart Veloceägare - AlfaRed - 19" - Glastak

Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-05 11:54

Vinterfälgarna och däcken hemma, dock inte hopmonterade ännu så ingen bild på kompletta hjul på bilen. MSW 77 heter fälgen. 17x7,5" ET33 och med originalnavhål och 5x110. Passar alltså direkt ur lådan utan spacers, navringar eller annat kraffs. Made in Italy är ju inte fel  Vikten är 11,5 kg per fälg. Rejäla doningar. Våra Brembo bromsar bygger mycket på djupet. Se till att köpa rätt fälgar med bra djup när ni köper så det passar på bilen. Det är en Super på bilden.

 

 

Giulia

Thomas ÖhlénAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:13


--
2017-10-05 13:48
Tjusigt...angående fälgar, nån som har tips på var man kan köpa 'navhålsringar' med Alfa-emblem på till bra pris?
Snart Veloceägare - AlfaRed - 19" - Glastak

Martin EdlundAnvändaren är offline
Posts:9


--
2017-10-05 16:37

Vackert! Har du uppgraderade bromsar på din Super? (330x28mm fram, 320x22mm bak)


Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-05 17:04
Inlägg av Martin Edlund på 2017-10-05 16:37

Vackert! Har du uppgraderade bromsar på din Super? (330x28mm fram, 320x22mm bak)


Standard, de är stora redan från början 

Ang centrumkåpor så beställde jag precis på Ebay. Sök på Centre cap Alfa romeo och den diameter du behöver till dina fälgar. Finns massor att välja på.

Giulia

Thomas ÖhlénAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:13


--
2017-10-06 09:43
javisstja -  Ebay - got everything, tack för tipset!
Snart Veloceägare - AlfaRed - 19" - Glastak

Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-06 13:02

Jag beställde för säkerhetsskull hem några för mycket. Blev tre olika modeller, får se vilka jag väljer till slut. En Alfa och två olika OZ emblem.

Giulia

Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-06 13:03

När vi ändå pratar Ebay. Någon som hittat TPMS sensorer billigare än 300kr/st? Här i Sverige kostar de 500kr/st.

 

Giulia

Rickard TomassoneAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:50


--
2017-10-06 13:49
Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-10-06 13:02

Jag beställde för säkerhetsskull hem några för mycket. Blev tre olika modeller, får se vilka jag väljer till slut. En Alfa och två olika OZ emblem.

Kan köpa loss en uppsättning centrumnav som du inte använder! 😉

Christer AnderssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:739


--
2017-10-06 15:09

https://www.ebay.com/p/VDO-Tyre-Pre...2147999703

Eller samlat sök via google: https://www.ebay.com/sch/Tire-Pressure-Monitor-Systems/179696/i.html?MMake=Alfa%2520Romeo&MModel=Giulia&_fsrp=1

Blir det ok med dessa?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-06 15:34
Inlägg av Christer Andersson på 2017-10-06 15:09

https://www.ebay.com/p/VDO-Tyre-Pre...2147999703

Eller samlat sök via google: https://www.ebay.com/sch/Tire-Pressure-Monitor-Systems/179696/i.html?MMake=Alfa%2520Romeo&MModel=Giulia&_fsrp=1

Blir det ok med dessa?

Som sagt var, verkar vara 300 kr/st inkl frakt som blir billigast.


Giulia

Michael ElofssonAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:56


--
2017-10-06 16:53

Ja, förbrukningen får man väl ändå anses som ok med tanke på kraften i bilen. Min Giulietta 1750 TBI var inte lika törstig, men å andra sidan mindre bil och mindre hk... Däremot så r ju inte Giulia lika törstig som 159:an (3.2 SW -08) jag hade. Den var ju bizzzzzarrrr. 

Eftersom jag är hänvisad till Hedin Bil i Linköping (tyvärr finns inte Auto lounge som jag köpte av ngn annanstans än i Kungsbacka ju...) där jag bor så har de inte löst problemet med torkarna, de hade inte ens nya blad hemma som de skulle testa med. Nu är det 1 mån sen och de har inte ens återkopplat om att de ska åtgärda problemen, förutom ett SMS där de hoppas jag är nöjd med servicen.... 

Med den typen av aftersales så kommer man inte lyckas någonstans i världen. 


Michael ElofssonAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:56


--
2017-10-06 16:57

Jag har också upptäckt detta men inte tänkte på det mer än att det är lite irriterande. Den börjar ju också varna vid två streck kvar och det kanske är ngt tidigt tyckte jag, men som sagt med tanke på hur fort den minskar efter halv tank så kan jag förstå varför...


Michael ElofssonAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:56


--
2017-10-06 17:08

Schnygga fälgar!!

Jag valde 17" original till min. Det är dock inte min bil som är på bilderna då den var repig när jag skulle hämta den. Jag fick en ny bil och Auto Lounge löste det på ett utmärkt sätt!

 


Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-13 10:49

TPMS sensrorer strax hemma som skall sättas på vinterfälgarna.

Sen har det första felet på bilen inträffat efter drygt 1200 mil. Häromdagen fick jag inte i backen. Hade kört ca 2,5 mil hem från jobbet och skulle stanna och handla. Lade backen (trodde jag) men när jag skulle backa in i rutan så rullade bara bilen sakta bakåt. Försökte flera gånger, men nej, ingen back. Övriga växlar funkade fint. Har automatlådan förresten. Inga larm eller varningar överhuvudtaget. Körde sedan runt och ställde mig i en annan ruta istället. Efter att ha stängt av bilen, öppnat dörren, stängt dörren, startat bilen så går backen i som om inget hade hänt. Har hittills bara hänt en gång. Ska meddela verkstaden detta när det är dags för 1500 mil service om några veckor. Man blir jäkligt paff och lite ställd när grejerna inte funkar. Svårt att forcera växlarna på en helektroniskt styrd automatlåda.

I övrigt så går bilen precis lika bra som alltid. Njuter av varenda meter i bilen varje dag!

Giulia

Håkan PeterssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:217


--
2017-10-13 11:06
Blinkade lampan för backen(Backindikatorn)?

Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-13 11:08
Inlägg av Håkan Petersson på 2017-10-13 11:06
Blinkade lampan för backen(Backindikatorn)?


Menar du den på spaken? Nej, den lös inte. Eller vilken menar du? Om du menar den bak på bilen så har jag ingen aning, det var ljust ute så jag vet inte om den tändes. I min Giulia är det inget som brukar blinka när jag backar, gör din det?

Giulia

Håkan PeterssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:217


--
2017-10-13 11:27

Du har väl en indikator någonstans? Jag har en Giulietta och min bråkade/bråkar lite ibland.

När det händer så blinkar R indikatorn.

Jag har fått för mig att det kan bero på låg spänning på batteriet.

När den bråkade som mest så visade det sig att batteriet var dåligt så jag fick ett nytt.

Jag laddar min då och då med CTEK och kan märka vid längre tid mellan laddningar så kan den bråka när jag ska rulla ur garaget på morgonen.

Småkörning kan medföra dåligt laddat batteri.


Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-13 13:26

Tjena! Tack för tipsen men Giulia och Giulietta delar inte en enda skruv gemensamt, så inte mycket till hjälp tyvärr. Inga indikatorlampor här inte. Enda som indikerar "R" är bokstav i spaken samt bokstav i instrumentklustret, samt att skärmen visar backkameran då. Ingen av dessa visade "R" eller kamerabild. Dock försökte bilen visa kamerabilden, men det blev bara svart någon sekund för att sedan återgå till stereobilden, troligtvis eftersom backen aldrig kom i.

Visst kan batteriet vara kass, men då hade den ju strulat fler gånger gissar jag, och varnat för andra grejer. Direkt efter det hände så funkade allt igen som sagt, och har funkat bra i flera dagar efter det.

Giulia

Håkan PeterssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:217


--
2017-10-13 14:28

Hej

De delar mycket mer än du tror. Framförallt så delar de samma typ av känsliga elektronik!

Ta och mät batteriet.


Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-13 15:33

Nja, det kan nog diskuteras 

Växellådan och grejer kring det är ju inte det minsta likt. Mig veterligen är Giulia och Stelvio de enda Alforna som använder denna 8-stegade låda. Visst att det är känslig elektronik, men inte samma/lika som Giuliettan.

Händer det igen så kan jag mäta batteriet. Den ska snart in på 1500 mil service, då får de kolla på det.

Giulia

Rickard TomassoneAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:50


--
2017-10-14 14:41
Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-10-13 13:26

Tjena! Tack för tipsen men Giulia och Giulietta delar inte en enda skruv gemensamt, så inte mycket till hjälp tyvärr. Inga indikatorlampor här inte. Enda som indikerar "R" är bokstav i spaken samt bokstav i instrumentklustret, samt att skärmen visar backkameran då. Ingen av dessa visade "R" eller kamerabild. Dock försökte bilen visa kamerabilden, men det blev bara svart någon sekund för att sedan återgå till stereobilden, troligtvis eftersom backen aldrig kom i.

Visst kan batteriet vara kass, men då hade den ju strulat fler gånger gissar jag, och varnat för andra grejer. Direkt efter det hände så funkade allt igen som sagt, och har funkat bra i flera dagar efter det.

Det är nog bara elektroniken som fått hicka. Jag jobbar med flygplan med väldigt avancerad elektronisk styrning av allt. 

Räcker med en felsignal på mindre än en millisekund för att det kan gå fel. Därför flygplan har flera system som jobbar parallellt  hela tiden så inte planet går i backen. Det skulle kosta bra mycket mer på en "vanlig" bil.  Det enklaste sorten är ju då att helt stänga av funktionen. På bilar även kallad "limp home" mode så att man kan köra in till vägkanten. Har man tur så räcker det med en omstart. I sämsta fall bärgning och felsök av trasig elektronik..

Beroende på diagnossystem så kan det ha loggats en felkod som går att läsa ut. Gissar på att det är en sensor i växellådan som inte hängt med riktigt i svängarna. Du kanske fippla lite med växelväljaren eller kom åt paddlarna om du har såna.



Rickard TomassoneAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:50


--
2017-10-14 14:57
Inlägg av Håkan Johansson på 2017-08-17 10:04
Har en giulia veloce som jag fick för en månad sen. Från dag ett har det varit problem vid kallstarter. Efter ett par hundra meter börjar den misstända och rycka. Så håller den på 10-20 sek. Efter det går den som den ska.  På utländska forum verkar det vara ganska vanligt. Tyvärr verkar de inte ha nån lösning på det än. Nån mer här som upplever samma problem? Ska lämna in den nästa vecka för koll. 
Också en mjukvarugrej tror jag. Min Veloce har förhöjd tomgång i ca 1 min på 1500 varv vid kallstart och går lite ojämnt. Kortare tid om motorn är varm. Brukar alltid låta tomgången sjunka innan jag lägger i växeln och kör. 

Då bensinaren har hydrauliska och ställbara lyftare som är beroende av oljetrycket är det inte så konstigt att den går ojämnt i början när oljetrycket byggs upp. Sen om det är bra eller dåligt att köra med ryckig motorgång i längden eller när folk häller i Biltemas billigaste olja i Giulian när garantin gått ut återstår att se. 

Jag väljer iaf lyssna på motorn och leva i harmoni med min Giulia Veloce och kör med rätt specad olja. Alfa Romeo gör inte traktorer byggda med slägga..fin mekanik i framkant som många sen apar efter och gör mer tillförlitligt eller saboterar...



Martin EdlundAnvändaren är offline
Posts:9


--
2017-10-15 20:36

I väntan på leverans av min Giulia har jag fått hem vinterdäcken och hunnit lackbehandla två av dem i helgen. Pilligt men härligt silkeslent resultat.

Valde en 18” Nitro fälg med Nokian Hakkapeliitta 9, 225/45 och TPMS. 

Här kommer en bild efter att dom packades upp och avfettades i höstsolen. 


Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-16 09:35
Inlägg av Rickard Tomassone på 2017-10-14 14:57
Inlägg av Håkan Johansson på 2017-08-17 10:04
Har en giulia veloce som jag fick för en månad sen. Från dag ett har det varit problem vid kallstarter. Efter ett par hundra meter börjar den misstända och rycka. Så håller den på 10-20 sek. Efter det går den som den ska.  På utländska forum verkar det vara ganska vanligt. Tyvärr verkar de inte ha nån lösning på det än. Nån mer här som upplever samma problem? Ska lämna in den nästa vecka för koll. 
Också en mjukvarugrej tror jag. Min Veloce har förhöjd tomgång i ca 1 min på 1500 varv vid kallstart och går lite ojämnt. Kortare tid om motorn är varm. Brukar alltid låta tomgången sjunka innan jag lägger i växeln och kör. 

Då bensinaren har hydrauliska och ställbara lyftare som är beroende av oljetrycket är det inte så konstigt att den går ojämnt i början när oljetrycket byggs upp. Sen om det är bra eller dåligt att köra med ryckig motorgång i längden eller när folk häller i Biltemas billigaste olja i Giulian när garantin gått ut återstår att se. 

Jag väljer iaf lyssna på motorn och leva i harmoni med min Giulia Veloce och kör med rätt specad olja. Alfa Romeo gör inte traktorer byggda med slägga..fin mekanik i framkant som många sen apar efter och gör mer tillförlitligt eller saboterar...



Den oroliga gången har mest troligt ingenting med oljetryck att göra. Oljetrycket är uppbyggt på några sekunder som mest. Tror snarare på att ingenjörerna i Italien inte lagt ner lika mycket tid på att mappa motorn för kallstart som för att gå perfekt när den är varm. Det har ju kommit ett antal mjukvaruuppdateringar till våra motorer under året så med lite tur kanske de filat på kallstartsegenskaperna också.

Giulia

Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
Alfista
Posts:439


--
2017-10-16 09:37
Inlägg av Rickard Tomassone på 2017-10-14 14:41
Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-10-13 13:26

Tjena! Tack för tipsen men Giulia och Giulietta delar inte en enda skruv gemensamt, så inte mycket till hjälp tyvärr. Inga indikatorlampor här inte. Enda som indikerar "R" är bokstav i spaken samt bokstav i instrumentklustret, samt att skärmen visar backkameran då. Ingen av dessa visade "R" eller kamerabild. Dock försökte bilen visa kamerabilden, men det blev bara svart någon sekund för att sedan återgå till stereobilden, troligtvis eftersom backen aldrig kom i.

Visst kan batteriet vara kass, men då hade den ju strulat fler gånger gissar jag, och varnat för andra grejer. Direkt efter det hände så funkade allt igen som sagt, och har funkat bra i flera dagar efter det.

Det är nog bara elektroniken som fått hicka. Jag jobbar med flygplan med väldigt avancerad elektronisk styrning av allt. 

Räcker med en felsignal på mindre än en millisekund för att det kan gå fel. Därför flygplan har flera system som jobbar parallellt  hela tiden så inte planet går i backen. Det skulle kosta bra mycket mer på en "vanlig" bil.  Det enklaste sorten är ju då att helt stänga av funktionen. På bilar även kallad "limp home" mode så att man kan köra in till vägkanten. Har man tur så räcker det med en omstart. I sämsta fall bärgning och felsök av trasig elektronik..

Beroende på diagnossystem så kan det ha loggats en felkod som går att läsa ut. Gissar på att det är en sensor i växellådan som inte hängt med riktigt i svängarna. Du kanske fippla lite med växelväljaren eller kom åt paddlarna om du har såna.


Ja, troligt att det är något elfel. Har bara inträffat en gång och löste sig med en omstart av systemet. Man är ju van vid det från datorernas värld, synd att det smittat av sig till bilarna. Min Skoda jag hade innan hade fler sådana här datafel för sig emellanåt. Så inget unikt för Alfa.


Giulia

Thomas SjölinAnvändaren är offline
Alfista
Posts:951


--
2017-10-16 16:26
Det finns inga buggfria program så det är inte konstigt att det hickar till ibland. Alla slags datorer är också känsliga för spänningsfall så i extrema situationer är det snarare regel än undantag att något ovanligt fel uppstår som sedan aldrig visar sig igen. Datorer i bilar är på både gott och ont.

Christer AnderssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:739


--
2017-10-16 20:01
Har funderat på att ev. montera nån form av extraljus framtill... men grubblar över en sak.

Är det nån som vet hur styrsignalen till locket för hel/halvljus funkar? Skickar den en puls eller konstant spänning vid aktivering?

Har läst någonstans att båda lösningarna finns när det handlar om Bi-xenon. Blir det montage tänkte jag använda typen med induktiv sensor som känner spänning i originalkabeln.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91
Du har inte behörighet att svara.
Sida 5 av 5 << < 12345