Diskussionsforum

Vibrerar i ratten vid inbromsning
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Sida 1 av 212 > >>
Användare Inlägg

Göran Hanser MatssonAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:78


--
2017-09-07 09:04

    Halloj!

    Har problem med vibrationer i ratten när jag bromsar vid högre hastigheter. Skakar ganska mycket. Skivorna och beläggen fram byttes förra året och har gått ca 900mil. Bilen har precis besiktigats och innan dess blivit genomgången på verkstad för att kolla så att allt var ok. 

    Vad kan det vara för knas? Bilen är en 159:a.

    /Göran

    Alfa Romeo 159 Ti 2,4 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

    Lars PerssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:56


    --
    2017-09-07 10:44
    Beror nästan alltid på skev bromsskiva 

    Besar JashanicaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:147


    --
    2017-09-07 12:41

    Om inte skev skiva så kan det vara en av cylidrarna i oken som kärvar, så att skivan bara dras åt ena hållet.

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    Håkan PeterssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:234


    --
    2017-09-07 12:50
    Kolla så att inte beläggen har satt sig i bromsoket. Var själv ute för det.

    Henrik AhnfeldtAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:512


    --
    2017-09-07 13:26

    Är de borrade/slitsade är de garanterat skeva.

    (((Segrare klass lll, 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    Thomas BodénAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:227


    --
    2017-09-07 15:01

    Hur mår hjullagren?

    156 GTA Sportwagon

    Thomas KarlssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:66


    --
    2017-09-07 17:34

    Kan bero på felaktig hjulinställning och/eller glapp i någon led i framvagnen. Mvh /Thomas

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    Anders ZetterlundAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:78


    --
    2017-09-08 18:58
    Klart ett bromspoblem.

    Göran Hanser MatssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:78


    --
    2017-09-09 10:57

    Tack för svar! 

    • Hur kollar jag så att beläggen inte har satt sig i bromsoket?
      Vad menas med borrade/slitsade?
      Hjullagren är inte bytta, men borde väl ha märkts på besiktning om de var kassa?
      Också, glapp i någon led, borde väl också ha märkts på besiktningen?

    /Göran

    Alfa Romeo 159 Ti 2,4 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

    Henrik AhnfeldtAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:512


    --
    2017-09-09 11:56
    Inlägg av Göran Hanser Matsson på 2017-09-09 10:57

    Tack för svar! 

    • Hur kollar jag så att beläggen inte har satt sig i bromsoket?
      Vad menas med borrade/slitsade?
      Hjullagren är inte bytta, men borde väl ha märkts på besiktning om de var kassa?
      Också, glapp i någon led, borde väl också ha märkts på besiktningen?

    /Göran



    (((Segrare klass lll, 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    Göran Hanser MatssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:78


    --
    2017-09-09 12:51

    Nej så ser de inte ut. Såhär ser dem ut:

    Kan ju tillägga att de tjuter väldigt mycket vid inbromsning både i hög och låg fart. Alltså inte bara i låg fart när man parkerar t.ex. Utan när man bromsar från motorvägen. Kollar man noga på bilden ser det ju ut som att det är ett litet hack i belägget, kan det ha något med saken att göra?

    /Göran

    Alfa Romeo 159 Ti 2,4 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

    Henrik AhnfeldtAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:512


    --
    2017-09-09 17:21
    Det ser ju nytt och fräscht ut. Prova att göra ren skivorna riktigt superordentligt med breakklean. Det kan vara ett litet fält på skivan med fett. Kan också bränna fast beläggmaterial på skivan om man tex stannar bilen med bromspedalen nere efter en hård bromsning men jag tror ändå mest på att det här slagit sig. 
    (((Segrare klass lll, 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    Bengt SvedbergAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:21


    --
    2017-09-09 19:52
    Det skakar i bilen om de bakre skivorna är skadade också , har du tittat på de?



    Även insidorna då de ofta är sämre.

    Göran Hanser MatssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:78


    --
    2017-09-10 09:55

    Ena sidan bak:

    Jag får väl låta verkstaden kika på bromsarna när de byter kamremmen. 

    /Göran

    Alfa Romeo 159 Ti 2,4 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

    Sune SvenssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:188


    --
    2017-09-10 12:19

    Är dina  skivor vita inne vid centrum ? Brukar vara brunt där o inte vitt 

    SudSune

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-09-10 14:30
    Inlägg av Sune Svensson på 2017-09-10 12:19

    Är dina  skivor vita inne vid centrum ? Brukar vara brunt där o inte vitt 

    Vet inte riktigt vad det skulle ha för betydelse. Skivorna på min 156 är också vita i centrum.


    Sune SvenssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:188


    --
    2017-09-10 14:54
    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-09-10 14:30
    Inlägg av Sune Svensson på 2017-09-10 12:19

    Är dina  skivor vita inne vid centrum ? Brukar vara brunt där o inte vitt 

    Vet inte riktigt vad det skulle ha för betydelse. Skivorna på min 156 är också vita i centrum.


    Bara en tanke då färg kan indikera värme men i så fall borde lagrena vara varma eller skurna lite lustigt tycker ja allt det är med vita hjulnav

    SudSune

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-09-10 16:24
    Antar de helt enkelt är målade vita av någon anledning.

    Sune SvenssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:188


    --
    2017-09-10 16:31
    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-09-10 16:24
    Antar de helt enkelt är målade vita av någon anledning.

    Ja då så skall ja vara tyst 

    SudSune

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-09-10 19:20
    Nejdå, det ska du inte vara. Det är aldrig fel att lägga synpunkter.

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-09-14 21:33

    Vi köpte nya Brembo skivor på sonens QV.

    Verkstaden bytte dem men efter en kort period började vibrationerna vid inbromsning igen.

    Skivorna hade vi köpt från Tyskland på lott.de

    Jag reklamerade och fick skicka tillbaka dem med löften att de skulle låta Brembo kolla dem och ev ersätta de med nya.

    De var väldigt förvånade att Brembo kunde vara fel tilverkade.

    Jag skulle beställa nya innan jag returnerade de andra och när jag frågade om de rekommenderade något annat märke skrev de att Brembo var det bästa.

    Jag chansade och beställde då nya Brembo igen och efter några veckor fick jag besked att jag skulle få tillbaka pengarna eftersom Brembo hade accepterat reklamationen.

    Samtidigt rekommenderade de att vara noga vid monteringen d v s göra rent under skivorna (på naven) och göra rent oken samt ev byta O-ringarna och smörja allt ordentlig.

    Vid det andra bytet frågade vi verkstaden om de hade kollat förra gången oken och gjort rent ordentligt, "Visst" svarade de men......kunde man förvänta sig etta annat svar till en så dum fråga?

    Jag har kollat hur många gör bytet på verkstäderna och kan konstatera att de inte alls är så noga trots det är extra viktigt i Sverige då saltet och annat gör att bromsarna kan kärva.

    T ex vår gamla Peugeot lämnades in på Peugeot tre gånger på tre år för att bromsarna kärvade. De fixade det men efter en kort period började problemet igen. I slutet lämnade jag bilen hos en "billig" verkstad och......när jag hämtade den visade han mig en liten hög smuts under varje broms vid varje hjul som han fick ta bort för att få ordning på problemet. Efter det körde vi 8 år utan aldrig mera problem med bromsarna. Peugeot hade aldrig gjort jobbet ordentligt. That's it! 

    I alla fall, nu verkar de fungera.

    Alberto

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-09-15 01:04
    Inlägg av Alberto Ferrante på 2017-09-14 21:33

    Vi köpte nya Brembo skivor på sonens QV.

    Verkstaden bytte dem men efter en kort period började vibrationerna vid inbromsning igen.

    Skivorna hade vi köpt från Tyskland på lott.de

    Jag reklamerade och fick skicka tillbaka dem med löften att de skulle låta Brembo kolla dem och ev ersätta de med nya.

    De var väldigt förvånade att Brembo kunde vara fel tilverkade.

    Jag skulle beställa nya innan jag returnerade de andra och när jag frågade om de rekommenderade något annat märke skrev de att Brembo var det bästa.

    Jag chansade och beställde då nya Brembo igen och efter några veckor fick jag besked att jag skulle få tillbaka pengarna eftersom Brembo hade accepterat reklamationen.

    Samtidigt rekommenderade de att vara noga vid monteringen d v s göra rent under skivorna (på naven) och göra rent oken samt ev byta O-ringarna och smörja allt ordentlig.

    Vid det andra bytet frågade vi verkstaden om de hade kollat förra gången oken och gjort rent ordentligt, "Visst" svarade de men......kunde man förvänta sig etta annat svar till en så dum fråga?

    Jag har kollat hur många gör bytet på verkstäderna och kan konstatera att de inte alls är så noga trots det är extra viktigt i Sverige då saltet och annat gör att bromsarna kan kärva.

    T ex vår gamla Peugeot lämnades in på Peugeot tre gånger på tre år för att bromsarna kärvade. De fixade det men efter en kort period började problemet igen. I slutet lämnade jag bilen hos en "billig" verkstad och......när jag hämtade den visade han mig en liten hög smuts under varje broms vid varje hjul som han fick ta bort för att få ordning på problemet. Efter det körde vi 8 år utan aldrig mera problem med bromsarna. Peugeot hade aldrig gjort jobbet ordentligt. That's it! 

    I alla fall, nu verkar de fungera.


    Jag kan förstå att man inte så gärna vill mecka själv men med just bromsar skulle jag nog rekommendera att man gör själv så man vet att det är gjort ordentligt. Att bara byta skivor och/eller belägg är enkelt, att knacka bort rost och putsa/fila så det blir jämnt och fint är inte särskilt svårt heller. Att lämna detta jobb till en verkstad garanterar inte att det görs ordentligt. Allt för många verkstäder fuskar med detta med efterföljande problem som resultat.

    Enda gången det kan bli besvärligt att göra det själv är bakbromsar med elektrisk p-broms där man måste gå in i bilen med dator och sätta den i underhållsläge. Har man utrustning att göra det själv är det inga problem, har man inte det så blir det så klart besvärligare.

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-09-15 14:47

    Meka själv skall det kännas säkert förutom roligt.

    Jag har lärt mig mycket under åren, även att inse att inget är omöjligt för någon och att många gånger är det mycket lättare än någon vill få en att tro.

    Faktum är att i mitt hemland är GDS inte lika vanligt som är i Sverige. Inte så vanligt med garaget hemma heller. 

    Man tycker att var och en är bra på sitt jobb och tanken att en har gjort ett jobb tusen gånger samt är utbildad för att göra det får en att tycka att det är bättre att låta experten utföra ett arbete. Bromsarna och många andra saker handlar om säkerhet och det vill man inte "praktisera" med.

    En annan och kanske den mest relevanta aspekten är kostnaden. I Italien ligger timpriset långt ifrån det man har här och då tycker man att det inte är värt risken att misslyckas.

    Konkurrensen gör också att den verkstad som slarvar inte kommer att ha långt liv som företag.

    Jag måste säga (än en gång) att jag är lite besviken då man hade lärt sig (utomlands) att den Svenska Kvaliteten är ett exempel för världen.

    Det kanske gäller vissa branscher och på en viss nivå men inte i vardagslivet.

    Alberto

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-09-15 19:49
    Det är bedrövligt att det ska fuskas så mycket att man känner man måste göra saker själv för att veta det blir gjort rätt.

    Vet inte hur det ser ut i andra länder men jag vet att det är allt för utbrett här hemma, har hört själv från så många av våra kunder att de är allt annat än nöjda och har själv sett att saker inte gjorts på bilar som kommit in till oss.

    Inte sagt att det är fuskjobb som ligger bakom trådstartarens problem. En skiva kan vara skev vid leverans. Det borde den inte vara men ibland händer det i alla fall.

    Göran Hanser MatssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:78


    --
    2017-09-27 13:12

    Uppdatering:

    Nu har bilen varit inne på verkstad. De har provkört samt mätt skivorna och de är inom toleransnivå.Alltså inte skeva. Men de kände också tydligt att det vibrerar när man bromsar. Verkstadens förslag är att byta skivor och belägg fram som första steg och blir det inte bättre är det oken som kan behöva en renovering.

    Någon som varit med om detta förut eller kan ha tips på vad det annars kan vara?

    Alfa Romeo 159 Ti 2,4 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-09-27 13:46

    Jag kanske tänker fel men om de själva säger att det inte är något problem med skivorna varför skall man byta dem först?

    Kan man inte prova att fixa oken först genom att göra rent dem, byta O-ringen (eller vad de heter) samt ta bort skivorna och göra rent under dem? 

    Alberto

    Besar JashanicaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:147


    --
    2017-09-27 14:57
    Inlägg av Besar Jashanica på 2017-09-07 12:41

    Om inte skev skiva så kan det vara en av cylidrarna i oken som kärvar, så att skivan bara dras åt ena hållet.

    Jag hade vibrationer på en 166a, kolvarna på ena sidan av oket hade kärvat, så att skivan "drogs/trycktes" inåt av de andra kolvparet istället för att klämmas ihop.

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    Thomas KarlssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:66


    --
    2017-09-27 16:26

    Hej, det kan ju vara fel på något däck också...kolla hur dom är slitna.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    Göran Hanser MatssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:78


    --
    2017-09-28 17:52
    Inlägg av Alberto Ferrante på 2017-09-27 13:46

    Jag kanske tänker fel men om de själva säger att det inte är något problem med skivorna varför skall man byta dem först?

    Kan man inte prova att fixa oken först genom att göra rent dem, byta O-ringen (eller vad de heter) samt ta bort skivorna och göra rent under dem? 

    Tänkte så jag också och mailade till verkstaden. Fick till svar:

    "Bilen skall ha nya skivor+belägg+bromsoksrenovering,om du ska få ok frambromsar.
    Detta pga att har ok kärvat så har härdning i skivorna blivit ojämn+att ena skivan är tyvärr ej 100 procent och även om det duger idag så kommer framtida slitage snart göra den så pass ojämn i ytan att det vibrerar igen av frambromsarna och då måste skivor och belägg bytas igen,vilket är bara en onödig kostnad."

    /Göran


    Alfa Romeo 159 Ti 2,4 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

    Robert JakobssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:35


    --
    2017-09-29 00:20

    Det där sista låter som ett klokt svar från verkstaden.

    Har själv jobbat i mer än 10 år på Volvo Cars med bromssystemsutveckling och kan inte låta bli att kommentera några saker i tråden.

    När man säger att en "bromsskiva blir skev" eller "slår sig" så är det ganska missvisande. Det som händer är att skivan får en tjockleksvariation längs "varvet" på slitytan. (DTV = Disc Thickness Variation) Om DTV är utanför toleransen på vad bilens hjulupphängning/geometri klarar av att ta hand om så känns det som att ratten/händerna vibrerar vid inbromsning om det händer på framaxeln, och mera som vibrationer i golvet/stolen/rumpan om det är bakaxeln. Det är viktigt att förstå att olika bilars grundkonstruktion av hjulupphängningen klarar av olika stor DTV innan det känns som ett problem bakom ratten.

    För stor DTV kan uppkomma på tre olika sätt. 1) Bilen står still länge och beläggen gör ett rostavtryck i bromssivan. Detta rensas oftast bort av belägget efter en tids körning. 2) Vid lång körning "off brake" t.ex. långpendling på motorväg så kan beläggen bygga upp en s.k. Touch DTV på skivan. Beläggmaterial smetar sig fast på skivan.

    Både 1) och 2) kan oftast avhjälpas med en s.k. Italian Tune Up. Dvs ut och bromsa hårt ett antal gånger.

    Den tredje anledningen till DTV händer extremt sällan på bruksbilar, men kanske i Challenge någon gång. Skivan får en s.k. Hot spot DTV. Detta inträffar vid mycket lång/hård belastning och ger en kvarvarande metallurgisk defekt lokalt i skivan.

    Om bromsokens kolvar kärvar eller om glidpinnarna på ett flytande ok (bara kolv på ena sidan) kärvar så är det troligt att 1) och 2) kan inträffa lättare. Tätningsringen som ligger runt kolven ligger i ett speciellt bearbetat spår som tillsammans med utformningen på tätningsringen ger en "roll back" av kolven varje gång bromstrycket i systemet släpps. Om inte kolvarna glider lätt så fungerar inte detta och ett eller båda beläggen ligger an mot skivan.

    Slutligen vill jag hävda att Brembo inte gör fantastiskt bra Bromsskivor till våra bruks-bilar. Brembo har ett starkt varumärke och är en stor tillverkare men är varken bättre eller sämre än många andra stora tillverkare när det gäller standardskivor. Den stora skillnaden är ingen av de andra stora tillverkarna av standardskivor har sitt namn på kartongen till skivan du köper, utan de säljs med många olika varumärken.

    Brembo lever lite på sitt legendariska namn som race broms tillverkare även när det gäller bruks-skivorna. Och så är deras broms-ok snygga

    Var noga när du monterar skivan till bilens nav. Toleranserna på dessa ytor är mycket snäva och smutspartiklar kan ställa till det. Var också noga med att inte få fett/olja på skivans bromsytor. Framför allt så behöver bromssystemet lite kärlek då och då och gillar att motioneras. Kanske åka på banmöte någon gång om året...  /Robert

    Alf1GT
    Du har inte behörighet att svara.
    Sida 1 av 212 > >>