Diskussionsforum

Kamremsbyte AR156 V6
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Patrik JanssonAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:28


--
2017-10-12 12:02

    Hejsan,

    Funderar på att köpa en AR 156 99:a med V6:a men kamremmen behöver bytas och jag undrar måste man ha alla special verktyg eller kan man byta bara remmen och spännaren samt löphjulen utan dessa ? Tänker att om man bara inte ruckar på nåt när man tar loss remmen borde ju attl vara på sin plats?

    /Patrik


    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-10-12 13:42
    Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.

    Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.

    Patrik JanssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:28


    --
    2017-10-12 13:50
    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 13:42

    Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.



    Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.


    Hej ok tack för input bor på Åland har frågat här om någon har verktygen annars får man väl köpa dom men skulle ju helst slippa det ! Tips om var man kan köpa vertygen vore tacksamt?

    Patrik


    Crister BorgAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:904


    --
    2017-10-12 18:02
    https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=kamlåsverktyg+alfa+romeo&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcamshaftlock+alfa+romeo.TRS0&_nkw=camshaftlock+alfa+romeo&_sacat=0
    elCrillo, Kalmar - 156 2,5V6 sw-01; 155 Q4-93; 155 1.8 ts -97

    Robert LindqvistAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:23


    --
    2017-10-12 22:26

    http://www.totallyalfa.com/ Har en hel del specialverktyg till de flesta motorerna! 

    Gtv 3.0 24V -97

    Patrik JanssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:28


    --
    2017-10-13 07:47
    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 13:42



    Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.







    Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.



    Måste man lätta på kamaxelns drivhjul eller räcker det med att man tar bort späningen via spännaren så man kan ta bort remmen ?








    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-10-13 14:20
    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-13 07:47
    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 13:42



    Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.

    Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.
    Måste man lätta på kamaxelns drivhjul eller räcker det med att man tar bort späningen via spännaren så man kan ta bort remmen ?
    Att ta bort remmen är alltid enklare än att sätta dit den så det räcker att lossa spännaren för att få bort remmen. Däremot skulle inte jag försöka mig på att sätta dit ny rem utan att lossa dreven först, det kommer bli extremt svårt att få remmen sitta helt rätt på drev och löphjul samt att du riskerar få en ojämnt spänd rem som när den sedan jämnar ut sig resulterar i kamaxlar som inte står helt rätt. Därför är det lika bra lossa på dreven innan du tar bort remmen så blir den lättare ta bort.

    Det man måste tänka på när man lossar och drar fast dreven är att hålla fast kamaxlarna med en nyckel. Kamlåsen är bara till för att inte kamaxlarna ska flytta på sig, de är inte tillräckligt stadiga för att hålla fast när du lossar/drar åt kamdreven.



    Patrik JanssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:28


    --
    2017-10-15 10:07
    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-13 14:20

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-13 07:47

    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 13:42







    Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.



    Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.

    Måste man lätta på kamaxelns drivhjul eller räcker det med att man tar bort späningen via spännaren så man kan ta bort remmen ?

    Att ta bort remmen är alltid enklare än att sätta dit den så det räcker att lossa spännaren för att få bort remmen. Däremot skulle inte jag försöka mig på att sätta dit ny rem utan att lossa dreven först, det kommer bli extremt svårt att få remmen sitta helt rätt på drev och löphjul samt att du riskerar få en ojämnt spänd rem som när den sedan jämnar ut sig resulterar i kamaxlar som inte står helt rätt. Därför är det lika bra lossa på dreven innan du tar bort remmen så blir den lättare ta bort.



    Det man måste tänka på när man lossar och drar fast dreven är att hålla fast kamaxlarna med en nyckel. Kamlåsen är bara till för att inte kamaxlarna ska flytta på sig, de är inte tillräckligt stadiga för att hålla fast när du lossar/drar åt kamdreven.



    Tack för infon kräver det något specialverktyg eller klarar man det med vanlig fasta nycklar ? Finns det någon plats på kamaxeln där man kan hålla när man drar åt kamhjulen mm ?






    Patrik JanssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:28


    --
    2017-10-15 10:10
    Kanske någon har info om moment som krävs för att kunna dra allt rätt ?

    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:791


    --
    2017-10-15 11:16

    Kammarna har utfräsningar tillämpade för fasta nycklar eller rent av ordentliga sniftnycklar om man inte har rätt storlek men har lite finess. 

    åtdragningsmoment finns säkert här: http://www.alfadax.com/

    klicka vidare till information och på motordelen finns lite längre ner .pdf för både 12v och 24v v6

    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad
    Du har inte behörighet att svara.