Diskussionsforum

Alfa säljsiffror globalt!
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Nihat DizdarAnvändaren är offline
Alfista
Posts:353


--
2017-10-18 21:31

    Nya analyssiffror på Alfas målsättning att nå 170 000 sålda enheter för 2017 verkar inte uppnås, snarare en nivå på 130 000 - 140 000.

    Marchione skyller bl.a. på Kina som infört restriktioner för importerade bilar. Likaså är säljtakten i USA inte på topp för Giulia men Stelvio verkar lyfta resultatet ordentligt om än lite väl sent för 2017.

    Cassino-fabriken har till följd av detta fått sänka produktionstakten genom att stoppa produktionen på fredagar under en tid.

    http://www.thetruthaboutcars.com/20...ame-china/

    Vi får hoppas att takten skjuter fart under 4 kvartalet under  -17 och överglänser förväntningarna under -18.

     

    Nihat Dizdar

    Håkan PeterssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:234


    --
    2017-10-18 21:39
    Ska även komma en ny modell under 2018 som kanske hjälper till.

    Sven LennartssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:155


    --
    2017-10-18 22:10

    Jaha...?.....:?


    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-10-19 07:41
    Inga bra nyheter. Alfa borde satsa mer på Europa och byta ut Giuliettan och ta miljötänk på allvar.

    Joakim AdolfsonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:14


    --
    2017-10-19 08:39

    Alfa saknar en vettig volymbil, 156 serien var bra pris och storlek i olika kombinationer vilket är ett bra sätt att sprida märket. Giulia är alldeles för dyr och saknar kombi något alla behöver idag om man vill sälja bilar.

    min åsikt iallafall..


    Besar JashanicaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:147


    --
    2017-10-19 09:41

    Skulle vara intressant att hitta siffror för hur många kombi kontra sedaner tex en a4 eller 3-serie säljer globalt.
    Man kan tro att kombi är ett måste när man bor i Sverige, men kör man lite längre söderut så verkar det som att de flesta klarar sig ganska bra utan kombi 

    Jag sålde min BMW 3-serie och kollar på att köpa en Abarth 500! Kom fram till att jag egentligen behövde kombi bara en gång varanan månad, och de få gånger kan jag plocka bort hjulen från barnvagnen istället för att ha kombi.

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    Nihat DizdarAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:353


    --
    2017-10-19 11:50
    Inlägg av Håkan Petersson på 2017-10-18 21:39
    Ska även komma en ny modell under 2018 som kanske hjälper till.

    Vad jag minns så skall en större 7-sitsig SUV släppas först och därefter ytterligare en, mindre än Stelvio. Efterföljande modeller är väl svårt att sia om då de ständigt justerar planerna. Möjligtvis ersättaren till Giulietta som renderingen nedan visar!?

     


    Nihat Dizdar

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-10-19 15:10
    Jag tror man satt målet för högt från början. Märket har haft löjligt låga försäljningssiffror de senaste åren. Visserligen beror det mycket på att det knappt funnits något att välja på men inte bara det. Det tar tid att skapa ett förtroende, med två helt nya modeller så behövs en del långtidstester och bevis för att bilarna håller vad de lovar innan många vågar ta steget. Märket har varit skamfilat, inte bara i Sverige, och då krävs det nästan mer än om något annat märke släpper en ny modell. Titta på Mercedes t.ex, de har ett sådant rykte att de kunnat släppa ut skräp på marknaden och folk köper ändå.




    Per FrithiofssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:10


    --
    2017-10-19 16:02

    Varför alla dessa SUVar? Låt tyskarna hålla på med sånt trams och satsa på något innovativt istället. Hade jag varit i Sergios kläder så hade jag sett till att introducera en direkt konkurrent till Teslas model 3. Han kan ju fortsätta hävda att eldrift inte är framtiden, men det är ju onekligen så att försäljningen av eldrivna bilar kommer öka rätt kraftigt de kommande åren. Inte ens en hybridmodell har han lyckats åstadkomma. Jag tycker det är snudd på tjänstefel.


    Håkan PeterssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:234


    --
    2017-10-19 16:08
    Stämmer rätt bra. En ersättare för 166:an byggd på Giulias plattform sedan en Giulietta SUV. 2-dörras Giulia samt en ny Brera har det spekulerats om.

    Håkan PeterssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:234


    --
    2017-10-19 16:09
    En Alfa Romeo ska drivas med en förbränningsmotor.

    Gabriel ErikssonAnvändaren är online
    Alfista
    Posts:551


    --
    2017-10-19 17:29
    Inlägg av Besar Jashanica på 2017-10-19 09:41

    Skulle vara intressant att hitta siffror för hur många kombi kontra sedaner tex en a4 eller 3-serie säljer globalt.
    Man kan tro att kombi är ett måste när man bor i Sverige, men kör man lite längre söderut så verkar det som att de flesta klarar sig ganska bra utan kombi 

    Globalt vet jag inte, men på europanivå är en stor andel av 3-serie och A4 kombi. Jag kollade på 1-2 år gamla bilar på dom vanligaste säljsidorna inom EU för ett tag sedan och både 3-serie och A4 hade en kombiandel som låg på mer än 50% av bilarna som var till salu då.  (Samma gällde C-klass och S/V60) Att kombi skulle vara nåt svenskt är en gammal sanning. Nu säger såklart inte en sån liten "undersökning" allt men det ger iallafall en hint om hur försäljningen varit.

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & GTV 3.0 -97

    Gert JohanssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:25


    --
    2017-10-19 18:41

    VW säljer mer kombi i Sverige än i resten av Europa.. Jodå, det är en svensk sanning med kombi, och även fyrhjulsdrift för den delen, här har marknadsavdelningarna jobbat på bra att övertyga oss om förträffligheten att driva på alla fyra;-)

    Giulietta o GTV916

    Michael WoldeAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:62


    --
    2017-10-19 21:02

    Ett annat sätt att betrakta siffrorna är att konstatera att Alfa Romeo i så fall lyckat fördubbla sin försäljning på två år... Just sayin.. 


    Magnus BergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:482


    --
    2017-10-19 22:02

    Man har också dubbelt så många modeller mot för två år sedan samt dubbelt så stor (minst) marknad som bilarna exponeras mot. Så en dubblering i försäljning låter bättre än vad det är. Dock är ju Stelvio relativt nylanserad samt att försäljningen i USA och Kina knappast går på full sula än. Blir intressant att se hur det ser ut om ett år när modellerna funnits på marknaden ett tag. 


    Gustav HolmdahlAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:481


    --
    2017-10-20 13:09
    Inlägg av Håkan Petersson på 2017-10-19 16:09
    En Alfa Romeo ska drivas med en förbränningsmotor.


    Välkommen till framtiden. Om inte Alfa kommer med en elmotor i någon av modellerna riktigt snart så kan de lägga ner. Hur mycket man än gillar förbränningsmotorer så är det den bittra sanningen. Jag älskar motorer som går på bensin(hatar diesel) men kan mycket väl tänka mig en elmotor eller två i bilen. Har kört bland annat en del elgokart och där saknar jag inte förbränningsmotorn alls. Rätt kombinerat och specat så går en hybrid eller elbil bra mycket bättre än sina stenålderssyskon. Sånt är livet.

    Förresten så är växellådan i Giulia och Stelvio förbered för hybriddrift. Så förhoppningsvis är det inte så långt borta.

    Giulia

    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-10-20 20:05
    Håller helt med Gustav. Man måste blicka framåt och våga. Ligga framåt och erbjuda något som konkurrenterna inte har. Att Alfa inte finns med eldrift stavas tyvärr pengar.

    Att kombi bara säljs här uppe i norden är fel. Åk t ex i Tyskland, hur mycket kombi som helst. Att sälja en mellanklassare som enbart sedan är tjänstefel. De har trott på en större ökning på de nya marknaderna och stirrat sig blinda på dessa för att istället först få upp volym på de marknader där de sedan tidigare varit relativt stora. Jag tror mer på en ny RWD Giulietta med olika karosser som 5-d, kombi, SUV och en fin coupe. Hybrid borde då även finnas som alternativ.


    Håkan PeterssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:234


    --
    2017-10-20 20:13

    Ska de ge alternativ till förbränningsmotorn ska det vara en helt eldriven bil. Hybrider börjar även dessa att bli förbjudna eller högre skatter.

    Enligt källor så finns det inget på väg.


    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-10-20 21:28
    Maserati skall bli/vara FCA:s hybrid/elbils märke. Vi får hoppas att det smittar ner i Alforna snabbt så de skall jobba nära varandra.

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-10-21 00:35
    Inlägg av Peter Braun på 2017-10-20 21:28
    Maserati skall bli/vara FCA:s hybrid/elbils märke. Vi får hoppas att det smittar ner i Alforna snabbt så de skall jobba nära varandra.
    Det måste ju komma förr eller senare. Bättre hoppa på tåget så snart som möjligt än att vänta för länge. Alternativen är för få, bränsleceller verkar som exempel ha stannat upp i utvecklingen.


    Frank PinoAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:102


    --
    2017-11-16 22:24

    Nja, avsaknaden av hybrid / eldrift är väl en förklaring av utebliven försäljningsökning. En annan är avsaknaden av det konkurrenterna erbjuder i form av ständig uppkoppling, aktiva säkerhetssystem och flexibilitet. Stelvio och Giulia är ju ganska torftiga vad det gäller uppkoppling. Och Alfa är totalt miserabla i avdelningen MMI, alltså infotaimentsystemet, säkert 5 år efter konkurrenterna... Uppkoppling och styrning av funktioner saknas helt. Det går inte alls att välja till diesel- eller motorvärmare än mindre att få nåt styrt via en app i telefonen. Många konkurrenter kan erbjuda värme i baksätet, inte Alfa. Min fru tycker att det är viktigt att  bilen själv kan parkera, det erbjuder inte Alfa, men det gör de flesta av konkurrenterna..

    Alfapino

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-11-16 22:52
    Jag vet inte, det är väl lite både och det där kan jag känna. Personligen är jag bara glad över att bilarna inte är uppkopplade, jag tycker människor generellt accepterar ny teknik lite för lättvindigt. Det finns flera exempel på hur bilar hackats och kontrollerats utifrån, jag ser inte uppkopplingen som någon positiv utveckling. Att underhållningssystemet kan vara det ja, men inte hela bilen.

    Sedan är det väl så att Alfa Romeo alltid stått för körglädje och då blir det lite motsägelsefullt att man utvecklar bilen till att bli en självkörande kryssningsmissil. Jag tror inte de flesta av köparna saknar sådana funktioner. Visst, det kanske skulle locka lite fler om det fanns så det är väl lite kluvet i den frågan. Självparkering är inget jag själv ser vitsen med men kan förstå att somliga vill ha det. För mig räcker parkeringsassistans i de fall det är trångt.

    Det är då el och elhybrid som i mitt tycke nog är den största stötestenen. Det är dags vara med på det tåget nu. Även om jag själv också tycker att en sportig bil ska ha en vrålande bensinmotor så är världen ändå på väg mot eldrift och där måste även FCA vara med, annars kan konsekvenserna bli förödande. Bevisligen kan man göra prestandabilar som roliga köra och ha en hyfsad räckvidd med eldrift redan idag. Förhoppningsvis finns detta på ritbordet men tiden börjar bli knapp. De uttalade konkurrenterna BMW och AMG har redan börjat, ska man på allvar konkurrera över hela spektrat måste man sätta igång.

    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-11-17 07:41
    Man kan inte blunda för utvecklingen för då kan det gå snabbt utför. Hade Alfa blundat för att utveckla för 60-70 år sedan så hade vi inte haft ett märke som heter Alfa Romeo. Jag tycker att det är viktigt med uppkopplade funktioner. Även om man köper en snygg och körglad bil så betyder det inte att man inte vill hänga med i teknikutvecklingen. Att göra en till viss del självkörande bil som är praktiskt i köer är inte svårt. Teknik finns redan. Det som satt stop har snarare varit ekonomi. 

    Besar JashanicaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:147


    --
    2017-11-17 08:30

     

    https://youtu.be/AHgndLyA0Vg

     

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    Besar JashanicaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:147


    --
    2017-11-17 08:30

     

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AHgn...utube]

     

    https://www.youtube.com/watch?v=AHgndLyA0Vg&feature=youtu.be

     

    hur embedar man?...eller gör länken klickbar? :/

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-11-17 16:47
    Inlägg av Besar Jashanica på 2017-11-17 08:30

     

    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AHgndLyA0Vg&feature=youtu.be[/youtube]

     

    http://www.youtube.com/watch?v=AHgndLyA0Vg&feature=youtu.be

     

    hur embedar man?...eller gör länken klickbar? :/

    Du gör nog rätt, problemet är att forumet av någon anledning inte klarar av https. Ta bort s så det bara blir http så kommer det fungera.


    Claes JohnsenAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:87


    --
    2017-11-17 21:37

    I mitt liv räcker det väldigt bra med att vara uppkopplad när jag Inte kör bil.

    Och meteorit-varnare, översvämnings-varnare, gulafläcken-varnare, vingelvarnare etc. klarar mig mycket bra utan sådant 

    och har alltid gjort det och faktiskt klarat mig konstigt nog...  


    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-11-17 23:40
    Inlägg av Peter Braun på 2017-11-17 07:41
    Man kan inte blunda för utvecklingen för då kan det gå snabbt utför. Hade Alfa blundat för att utveckla för 60-70 år sedan så hade vi inte haft ett märke som heter Alfa Romeo. Jag tycker att det är viktigt med uppkopplade funktioner. Även om man köper en snygg och körglad bil så betyder det inte att man inte vill hänga med i teknikutvecklingen. Att göra en till viss del självkörande bil som är praktiskt i köer är inte svårt. Teknik finns redan. Det som satt stop har snarare varit ekonomi. 
    Nej, så är det så klart. Att bilen är uppkopplad hela tiden ser jag dock inte riktigt poängen med. Att den kan vara självkörande förutsätter inte uppkoppling. Jag tycker bara att man blundar lite för mycket för sårbarheten i att ständigt vara uppkopplad. Risken är reell. Varför behöver bilen alltid vara uppkopplad egentligen? Strömma musik kan du genom mobilen utan att riskera att bilen hackas osv.

    Nihat DizdarAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:353


    --
    2017-11-22 19:46

    Här är en av de tunga anledningarna till att Alfa Romeo valt att satsa på ett antal SUV:ar innan man funderar på att släppa en Giulia SW.

    http://www.mestmotor.se/automotorsp...gset-bast/

     

    Nihat Dizdar
    Du har inte behörighet att svara.