Diskussionsforum

Växellåda AR156 V6 Drivaxlar
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Patrik JanssonAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:48


--
2017-11-13 11:14

    Hej,

    Jag tänkte byta tätningarna på drivaxlran på min AR156 V6:a manuella låda och har en undran. Drivaxeln på passagerarsidan är ju bara att dra ur inget kostigt och där toro jag man kan ta bort tätningen utan att montera ner flänsen?!

    Men på Förar sidan sitter ju axeln och medbringaren kvar i växellådan är det bara att släppa på dom 4 bultarna och sedan får man loss axeln på den sidan eller kan någonberätta hur jag måste göra där ?


    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:904


    --
    2017-11-14 19:01

    hela axlen ska ur med inre knuten. sen byter du tätningen med flänsen kvar på lådan. typ som du gör på passagerar sidan. lossar du flänsen så lossar du även diffes lagring och shims om det finns några. jag hade låtit den sitta kvar. och bytat den på plats. 

    du sätter en brytjärn eller kofot precis mellan flänsen och insudan av innerknuten och bryter till så du trycker den utåt mot hjulet så att säga.  det sitter en klämring som låser den lätt inne i lådan. går hur bra som helst. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Patrik JanssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:48


    --
    2017-11-15 07:27
    Inlägg av Rickard Bergh på 2017-11-14 19:01

    hela axlen ska ur med inre knuten. sen byter du tätningen med flänsen kvar på lådan. typ som du gör på passagerar sidan. lossar du flänsen så lossar du även diffes lagring och shims om det finns några. jag hade låtit den sitta kvar. och bytat den på plats. 

    du sätter en brytjärn eller kofot precis mellan flänsen och insudan av innerknuten och bryter till så du trycker den utåt mot hjulet så att säga.  det sitter en klämring som låser den lätt inne i lådan. går hur bra som helst. 

    Tack för infon Rickard perfekt då behöver jag inte skruva sönder något  bara dra ur drivaxeln och byta packboxen! Var precis det jag ville veta var rädd för att det fanns något innan för som kunde påverkas om man tar bort flänsarna! 





    Du har inte behörighet att svara.