Diskussionsforum

Sluten vevhusventilation?
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Per GripenhallAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:50


--
2017-11-13 19:47

    Hej

    Vad tror ni, kräver besiktningen sluten vevhusventilation på en Bertone från -70? Så var det från början men nu har jag istället ett litet separat filter sittande på slangen för vevhusventilationen.

    Nästa år är det kanske besiktning sista gången!


    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:807


    --
    2017-11-13 20:01

    Ja de vill se sluten vevhusventilation men frågan är om de tittar. Lite trisslott över det. 

    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

    Per GripenhallAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:50


    --
    2017-11-13 20:19

    En blind kan se om det finns eller inte....så det är väl mer frågan om de "vill".

    Genom åren har jag träffat många olika besiktningsgubbar. En del rycker på axlarna och tittar bort när CO-halten är för hög. Andra greppar skruvmejseln och säger att de kan justera. 

    Senast var jag inne på stationen några dagar innan och fick låna deras utrustning så att jag kunde få till en acceptabel nivå.

    Visst är det lite gambling över det hela...

     

     


    Jörgen HagöAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:45


    --
    2017-11-14 10:04

    FIck ombesiktning på min Bertone där jag hade trattar och löst filter på vevhus. 4 besiktningstekniker stod och kliade sig i huvudet och gladde sig åt bilens goa ljud och 2 an. nu har jag en slang som går till trattens enkla filter o de 4 är nöjda

    Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92

    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:559


    --
    2017-11-14 14:22

    Jag brukar ta bort den lilla slangen och byta den stora till en lång en som går ner mellan motor och torpedvägg (besiktningsmän är lata, en slang som försvinner ner i mörkret orkar de inte följa).

    Jag är fullständigt Räserskadad

    Per GripenhallAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:50


    --
    2017-11-14 17:11

    Jag har tidigare haft slangen instucken i filtret men jag gillar inte riktigt den lösningen. 

    Igino, listigt!.....Det där får jag fundera på.....


    Fredrik AssarssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:807


    --
    2017-11-14 19:12
    Inlägg av Igino Cazzola på 2017-11-14 14:22

    Jag brukar ta bort den lilla slangen och byta den stora till en lång en som går ner mellan motor och torpedvägg (besiktningsmän är lata, en slang som försvinner ner i mörkret orkar de inte följa).



     Så enkelt att det är självklart så här i efterhand! 

    '77 GTV 160hk, '06 GT 3.2L, '00 Zender 166 3.0 renoverad och GTAmodifierad

    Martin SipekAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:212


    --
    2017-11-15 07:54
    Inlägg av Igino Cazzola på 2017-11-14 14:22

    Jag brukar ta bort den lilla slangen och byta den stora till en lång en som går ner mellan motor och torpedvägg (besiktningsmän är lata, en slang som försvinner ner i mörkret orkar de inte följa).

    Finns det någon bild på den lilla och stora slangen så man kan se vad vi pratar om?




    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:559


    --
    2017-11-15 21:15
    Inlägg av Martin Sipek på 2017-11-15 07:54
    Inlägg av Igino Cazzola på 2017-11-14 14:22

    Jag brukar ta bort den lilla slangen och byta den stora till en lång en som går ner mellan motor och torpedvägg (besiktningsmän är lata, en slang som försvinner ner i mörkret orkar de inte följa).

    Finns det någon bild på den lilla och stora slangen så man kan se vad vi pratar om?

    Båda slangarna utgår från ventilkåpan (höger fram). Din lilla slangen går till insugningsröret (cylinder 1), den stora slangen går till luftburken.

    Jag är fullständigt Räserskadad
    Du har inte behörighet att svara.