Diskussionsforum

Alfa 75 turbo
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Patrik HermanssonAnvändaren är offline
Alfista
Posts:213


--
2017-11-18 13:24

    Hux flux dök det upp en komplett 75 turbo rova i garaget (Tack Per).                                                                                                                                                  Planen är att den ska i GTVn jag håller på med. En bil som ska vara lite racerbil ligth, det vill säga gatlegal. Nåt att lura ut frun på bana och naturligtvis växande söner som behöver komma in på rätt spår  .  Men nu vet jag inte så mycket om 75 turbo motorn, hållbarheten standard borde väl vara bra? Om den nu är standard? Avgassystemet 3" hela vägen bak kanske vittnar om något annat? Och 155 hk hur kul är det?

    Så tips och råd är vad jag behöver Tack!


    Anders ErikssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:240


    --
    2017-11-18 19:32

    75tutbomotorn är kul!!! och i en GTV blir det snyggt också, finns(fanns..) många lyckade byggen!!

    original är bra, motorn håller för mycke..., originaleffekten ska du inte ta på allvar handlar om italiensk skattelag... motorer över 2liters volym eller mer än 160hk fick kraftigt höjd skatt.....  original är runt 175hk, minst...

    lämpligt fix: avgaskrök efter turbon.... original på tok för klen, skapar mottryck i turbon, sänker effekten.... lite trångt dock, med markfrigång.   intercooler är lämpligt att fixa...  större frontmonterad, jag körde med vattenmantlad original IC, mycket bra!!     sen "hitta" ett chip, om du nu har original sprut/Box....

    lycka till, och håll oss uppdaterade!!

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo, 164Q4, 2*147, 156, Brera 3.2, Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:573


    --
    2017-11-18 22:38

    155 hp: Not even close, i nå't gammalt Challenge-reglemente ansågs den ha 190 hp, vilket jag tror är ganska nära sanningen.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    Patrik HermanssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:213


    --
    2017-11-19 00:28

    Härligt att höra, har lite tråkigt (läs äckligt svintråkigt) pyssel på själva bilen att göra klart först. Sen ska ni få veta 


    Patrik HermanssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:213


    --
    2017-11-19 00:30
    Inlägg av Igino Cazzola på 2017-11-18 22:38

    155 hp: Not even close, i nå't gammalt Challenge-reglemente ansågs den ha 190 hp, vilket jag tror är ganska nära sanningen.

    Hoppsan då, kanske den kan landa  i en annan bil istället då 



    Karl SandlerAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:139


    --
    2017-11-20 22:28

    Mycket slitstark motor med rejält kolvspel, breda lagerbanor och låg komp. Std med 3" avgas och rätt justerad ger den strax över 200 hk, sedan bottnar spridare, turbo och intercooler. Eftersom du skall köra bana och nöta varv så bör en frontmonterad intercooler vara högprioriterad, för att bibehålla effekten och hålla spikningarna borta. Egentligen kan all std kringutrustning kastas i soporna..


    Patrik HermanssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:213


    --
    2017-11-21 22:16
    Inlägg av Karl Sandler på 2017-11-20 22:28

    Mycket slitstark motor med rejält kolvspel, breda lagerbanor och låg komp. Std med 3" avgas och rätt justerad ger den strax över 200 hk, sedan bottnar spridare, turbo och intercooler. Eftersom du skall köra bana och nöta varv så bör en frontmonterad intercooler vara högprioriterad, för att bibehålla effekten och hålla spikningarna borta. Egentligen kan all std kringutrustning kastas i soporna..

    En ganska makalös manick alltså?  En Saab 16v Aero gav väl 175 hk har jag för mig.  Reservdelar då var hittar man sånt? Har inte sett något på dom vanliga sidorna. Tänker lager, packningar m,m



    Karl SandlerAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:139


    --
    2017-11-21 23:17
    Inlägg av Patrik Hermansson på 2017-11-21 22:16
    Inlägg av Karl Sandler på 2017-11-20 22:28

    Mycket slitstark motor med rejält kolvspel, breda lagerbanor och låg komp. Std med 3" avgas och rätt justerad ger den strax över 200 hk, sedan bottnar spridare, turbo och intercooler. Eftersom du skall köra bana och nöta varv så bör en frontmonterad intercooler vara högprioriterad, för att bibehålla effekten och hålla spikningarna borta. Egentligen kan all std kringutrustning kastas i soporna..

    En ganska makalös manick alltså?  En Saab 16v Aero gav väl 175 hk har jag för mig.  Reservdelar då var hittar man sånt? Har inte sett något på dom vanliga sidorna. Tänker lager, packningar m,m


    För att vara en så pass gammal och enkel konstruktion om inte annat . Motordelar är inga större problem att hitta. Finns hos de "vanliga" firmorna som säljer delar till Nordmotorn.

     


    Per WadénAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:217


    --
    2017-11-25 20:48

    Tack själva Patrik & Lisa för en mycket trevlig kväll med mycket Alfa + lösning av många världsproblem!

    Dagen efter med guidad tur i Sveg gav många flash backs från början av nittiotalet då jag handlade med Made in Sweg som var först med printade bilder på 

    folie. Tyvärr finns dom inte kvar längre. Svensk industri politik har satt sina spår lite var stans i vårt avlånga land. Man kan inte slås av tanken om det finns 

    någon svensk riksdags politiker som varit utanför tullarna genom åren. Känns som alla företagare i Sveriges inland skulle ha tapperhets medalj för sina

    insatser för att hålla sina orter i liv.

    Lycka till med motorn, var den än hamnar. Tycker nog att utseendemässigt är Intercoolern är det coolase med  75`ans turbon, förutom kraften från en 80-tals turbo motor. Den kraften borde våra folkvalda haft!

    Per & Viviann

    PerBerlina
    Du har inte behörighet att svara.