Diskussionsforum

Vad kan detta vara för fel?
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Sida 1 av 212 > >>
Användare Inlägg

Per AlvarssonAnvändaren är offline
Alfista juniore
Posts:36


--
2017-11-26 22:38
    Hej
    Jag har en 159 1750 2010.
    Följande hände idag. Efter att ha kört lugnt i ca 3-4 minuter körde jag ut på en 90 väg. Under accelerationen går motorn in i limpmode eller något liknande och bensinmäteren går ner på noll, bensin finns i tanken men gick precis före körningen in på reserven. Samtidigt får jag fel om att ASR och hillholder inte är tillgängligt samt funktionsfel på EOBD, dvs bräsleinsprutningen om jag tolkar manualen rätt. Efter att ha stannat bilen en bra stund så startar den igen och nu lyser bara EOBD. Jag provade bara att accelerera ganska hårt lite grann när motorn blivit varm, dock inga höga varv, och då kändes motorn normal.
    Jag har under det senaste året märkt att bilen börjat gå ryckigt strax efter kallstart vid acceleration på låga varv.
    Vad kan detta vara?

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-11-27 03:55

    1750Tbi?

    Fick nåt liknande på min, men blev inte 100 på vart felet satt. Bytte först batteri enl rekommendation, men felet återkom en gång några månader senare. Tog sedan bort min Novitec-trimbox och felet återkom inte medan jag ägde bilen.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-11-27 07:17
    Tbi ja

    Batteriet bytte jag nyligen så det borde det inte vara. Bilen är motoroptimerad så det finns ingen box att ta bort.
    Kan det ha något med bränslepump/filter att göra, rengöra spridare?

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-11-27 10:44
    Som sagt, jag har inte svaret... men när jag googlade runt då jag hade problem hittade jag diffusa svar.

    På en disel med liknande symptom byttes kabelhärvan för injektorerna??? Låter ologiskt.

    När mina feĺkoder lästes av var det nåt med abs enheten. De fann inget fel men rengjorde kontaktstyckena även om de såg ok ut. Plockade efteråt bort trimboxen utifall att den var orsaken. Körde sedan 1 år utan att felet återkom. Så jag har dålig koll på orsaket till felet.

    Det borde finnas en tråd här på .org om mitt problem. Exakt samma symptom som du fick.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-11-28 10:38
    En liten uppdatering.


    Igår så backade jag ut bilen ur garaget och när jag stängde garaget gick motorn orent(hackade) under en stund på tomgång dock utan att stanna. Vid gaspådrag på låga varv, 1000-1250, strax efter start rycker det ordentligt, motorn vill nästan stanna. Efter en stund körning går den dock ganska ok.
    Tankade fullt(98) och körde hem. Senare på kvällen skulle jag ut igen och nu när jag startade bilen lyste inga varningslampor längre. Känns som om bilen går lite bättre dock så drar den inte bra på låga varv direkt efter kallstart, rycker en del.

    Tror jag hittade tråden du nämnde Christer och enligt den kan det även bero på LMM eller generatorn, batteriet är ju som tidigare sagt nyligen bytt.

    Skönt att den verkar självläkt men ska be verkstan titta ta en titt iallafall.
    Kan en LMM vara delvis trasig?

    EDIT: Motorn går orent även vid lite högre varv med kraftigare gaspådrag med skapligt varm motor.

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1017


    --
    2017-11-28 14:37
    Inlägg av Per Alvarsson på 2017-11-28 10:38
    En liten uppdatering.

    Igår så backade jag ut bilen ur garaget och när jag stängde garaget gick motorn orent(hackade) under en stund på tomgång dock utan att stanna. Vid gaspådrag på låga varv, 1000-1250, strax efter start rycker det ordentligt, motorn vill nästan stanna. Efter en stund körning går den dock ganska ok.
    Tankade fullt(98) och körde hem. Senare på kvällen skulle jag ut igen och nu när jag startade bilen lyste inga varningslampor längre. Känns som om bilen går lite bättre dock så drar den inte bra på låga varv direkt efter kallstart, rycker en del.

    Tror jag hittade tråden du nämnde Christer och enligt den kan det även bero på LMM eller generatorn, batteriet är ju som tidigare sagt nyligen bytt.

    Skönt att den verkar självläkt men ska be verkstan titta ta en titt iallafall.
    Kan en LMM vara delvis trasig?
    Det kan bli fel på den så att den skickar fel värden till motorstyrningen ja. Kan vara smuts och dylikt som fastnar och gör att den inte mäter luftflödet korrekt. Det är sällan de lägger av helt.


    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-08 20:22
    Då har bilen varit på verkstad och LMM bytt eftersom den genererade felkoder.
    Efter bytet provkördes bilen av verkstan utan några felkoder.
    Glad i hågen så körde jag hem men den lyckan blev inte långvarig. Efter ca 5km dog bilen igen med samma fel som innan.
    Så nu ska bilen tillbaka till verkstan på måndag så de får ta ytterligare en titt.
    Känns som detta kommer bli dyrt.

    Trött man blir

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-08 22:01

    verkstaden har gjort en felaktig diagnos och då ska dom återmontera din gamla LMM. den ska inte bytas. bara säga det till dom. 
    har det gjorts en ombyggning av kablaget till lambdasonden, det finns ett service news på detta hos alfa för verkstäderna. det är korta kablar som gör att det blir glapp och felkoder. vilken felkod får dom fram i bilen. har du fått utskrift på detta ? 


    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-08 22:52
    Nu minns jag inte riktigt vad han sa men definitivt gav LMM felkoder innan bytet men inte efter. Det enda som är gjort är byte av LMM. Om de rört kablaget till Lambda vet jag inte.
    Jag vet ju inte vilka felkoder som finns nu.
    När jag lämnade bilen fanns också andra felkoder, minns inte riktigt vad han sa men det kan ha varit med motorstyrning eller nått men kan ta reda på det om du vill.

    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-12-09 01:33
    Jag fick "lambdaproblemet" på min bil och kablaget byttes på garantin.

    Men i mitt fall så gick den aldrig dåligt... det genererades bara en felkod. Fast du kan ju fått ett allvarigare fel i kablaget med större påverkan.
    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-09 18:26

    hittade servicenewset som jag sparat för länge sedan. detta är om lambdaproblemen. här har du även felkoderna så du vet vad det är om dom kommer med samma från förra reperationen.  har du inte fått en utskrift av utläsningen på felkoderna när du lämnade in bilen. detta ska du ha. har du samma felkoder igen på lmm så får dom ta bort den och sätta tillbaka den gamla igen för då har dom inte åtgärdat ditt fel. du ska inte betala för deras feldiagnostik så får dom säga vad dom vill.   

     

     

    Alla typer 1.8TBi5505 1 701 TBFRÄMRE KABELHÄRVA 
    EOBD-varningslampan lyser och diagnosen med Examiner indikerar felen P1135 och P2237 - Servicelösning

    PÅTRÄFFADE PROBLEMEOBD-varningslampan lyser och diagnosen med Examiner anger ett eller båda av följande fel:-P1135: Resistor föruppvärmning 1 uppströms-P2237: Lambdasond 1 uppströms (ström)TEKNISK ORSAKKabelläggningen av anslutningskabeln till lambdasonden (anslutning K018 - 1 - Fig. 1) är inte optimal, vilket gör att en eller flera kablar som kommer ut ur kontaktdonet går sönder.Fig. 1

    ÅTGÄRDER INOM NÄTETServicelösningSTANDARD FÖR NÄTETS BETEENDE GENTEMOT KUNDEN-Vid ett bekräftat klagomål från kunden, ska du försäkra denne om att felet kommer att elimineras genom att förbättra kabeldragningen och återställa den riktiga anslutningen.-Efter åtgärden, förklara arbetet som utförts och försäkra dig om att kunden är nöjd.ASSISTANSLÖSNINGVid ett bekräftat fel, ska du återställa den riktiga anslutningen, enligt arbetscykeln nedan.ARBETSCYKELÖppna kåpan till motorrummet.-Lossa kabelhärvan från fästklammern och koppla ifrån elanslutningen (1 - Fig. 2) från styrenheten.

    -Lossa kabelhärvan (1 - Fig. 3) från fästklammern och koppla ifrån elanslutningen (2 - Fig. 3) från styrenheten.Fig. 3

    -Koppla ifrån elanslutningen (1 - Fig. 4) till lambdasonden.Fig. 4

    -Ta bort en längd på cirka 20 cm av kabelhärvans skyddshylsa, så som visas i Fig. 5.Fig. 5

    -Hämta sats 51902429 från reservdelsavdelningen. Satsen innehåller följande delar: ett kontaktdon, sex kabelbitar med kabelfästen (längd cirka 20 cm) och motsvarande värmeförseglande tuber.Fig. 6

    För att försäkra dig om korrekt position av kabelfästena på det nya kontaktdonet - kapa endast en kabel åt gången - genom att utföra arbetsproceduren nedan.-Kapa en av kablarna efter cirka 17 cm, i den punkt som indikeras i Fig. 7, och skala av cirka 10 mm av kabelfästet (bilens sida) på den kapade kabeln.Fig. 7

    Sätt i en av de kabelstycken som finns i satsen inuti det nya kontaktdonet - i samma position som kabelfästet på den kapade kabeln befinner sig i - genom att följa anvisningarna i Service News 55.02.08 av den 30/04 2008:-Sätt på den värmekrympande förbindningshylsan (1 - Fig. 8) på kabeln i förkablingen.-Tvinna kabelsträngarna (3) med början enligt vad som visas på bilden (2), flytta sedan förbindningshylsan (1) så att förbindningen täcks genom att föra ringen av tenn (4) mitt för de tvinnade kabelsträngarna (3).Fig. 8

    A - Värmekrympande förbindningshylsaB - LimringC - TennringD - Tvinnade kabelsträngar-Använd hårtorken (1 - Fig. 9) försedd med värmeskydd 2000029200 (2) och värm den värmekrympande hylsan (3) tills tennringen (4) smälter enligt vad som visas på bilden (5). Vänta tills tennet svalnar, återupprätta sedan kabelledningen.Fig. 9

    På grund av de höga temperaturerna som uppnås under uppvärmningen av den värmekrympande hylsan, får hårtorken och värmeskyddet absolut inte komma i kontakt med någon av delarna i motorrummet.Upprepa samma åtgärd på de andra kablarna.Se till att de efterföljande sammanfogningarna (mellan ursprungskabeln och den nya motsvarande kabelbiten) sitter på avstånd från varandra för att inte skapa en kabelhärva av alltför stora dimensioner.Sätt in kabelhärvan för det nya kontaktdonet i en bit korrugerad hylsa som är skyddad mot kapning och som har en lämplig längd, så som visas i Fig. 10. Täta därefter fogen nota med isoleringstejp.Fig. 10

    Anslut det nya kontaktdonet (1 - Fig. 11) till motsvarande anslutning på lambdasonden. Vik kabelhärvan och fäst den med två kabelband, så som visas.Fig. 11

    Återupprätta anslutningen (1 - Fig. 12) och fäst endast motorkabelhärvan (2) till motsvarande klammer (3) så som visas på bilden.Låt inte anslutningskabeln omfatta även lambdasonden.Fig. 12

    TILLGÄNGLIGA RESERVDELAR Version Beskrivning Ordernummer Antal Alla berörda typer Sats för byte av kontaktdon 51902429 1 Alla berörda typer Fästremsa 14560187 2 (*)

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-09 19:42
    Tack Rickard

    Var ute o körde en sväng idag. När jag startat bilen lyste inga varningslampor längre. Körde en bit och när motorn blivit skapligt varm tryckte jag plattan i mattan på både 3:an och 4:an utan problem. Motorn gick även bra när den var kall, inga tydliga rycktendenser som jag la märket till iallafall.
    Ska åka en längre sträcka i morgon(ca 10 mil enkel resa) o hade inte tänkt o ta bilen men gör nog de nu för o testa.

    Kan bilen behöva köras en stund för att ställa in sig med den nya LMM:en?

    Blir inte klok på detta. Hursomhelst så får verkstan titta på bilen nästa vecka o se om/vad det finns för felkoder.

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-10 14:08

    nej bilen ska inte ställa in sig själv . det gör man direkt med hjälp av diagnos datorn. man får nämligen adaptera med den nya LMM då den gamla varit fel så gör man detta för att få bort det styrdonet har lärt sig tidigare. 
    hade den nya varit trasig så hade den lyst hela tiden. kan mkt väl vara något annat. se till så du får utskrifterna på alla felkoder nu. du ska även ha historiken på förra utäsningen. både före och efter för där brukar man se om det är gjort adapteringar osv. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-11 09:54

    Kan felet i lamdakablaget ge signaler så att det ser ut som om det är fel på LMM i felkoderna?


    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-11 18:01

    nej

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-12 18:13
    Pratade med verkstan ida och de har inte gjort någon adaption eftersom det inte står i deras instruktioner(Mekonomen).
    Hur viktig är denna adaption?
    Kan utebliven adaption ha gjort att bilen efter bytet fortfarande beter sig som innan?

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-12 18:49

    hmm ja det var ju konstigt. din bil är så pass ny så det ska vara med där. förmodlgen bristande intresse.  är det rätt sorts lmm du har fått på så det inte en sådan där no name variant. det ska vara en bosch inget annat. med samma nr som den gamla. 
    begär att få den gamla och jämför.. det kan mkt väl vara så att det är därför. bilen har lärt sig med den gamla felaktiga.  synd du inte bor närmare Trelleborg. då hade jag gärna tittat på den med min utrustning. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-12 20:10
    Jag frågade vilken LMM han satt dit då jag i en annan tråd läst att det finns olika LMM till denna bil.
    Han sa då att han tittat på numret på den gamla LMM:en och beställt en med samma nummer.

    Thomas KarlssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:66


    --
    2017-12-13 07:16

    Hej Per, tidigt i tråden nämnde du att du nyligen bytt batteri, kom problemet efter det, i så fall, kan det vara något glapp där? Vet inte hur det ser ut på 159 men det brukar ju sitta lite anslutningar och säkringar där vid pluspolen. Mvh/Thomas 

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-13 08:55
    Batteriet byttes för ca 1,5 år sedan så att det skulle vara batteriet har jag svårt att se men ska be verkstan titta på det.

    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:573


    --
    2017-12-13 16:03

    TS: Läs av Long Term Fuel Trim (LTFT) när du finåker. Om den ligger på marginalen; 'kan man få det beteendet som du beskriver.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-14 19:28
    Nu har verkstan haft bilen idag och konstaterat följande. Vid normal körning genereras inga felkoder men när bil går över i limpmode så fås en kod och givetvis koder för hillholder antispin osv.
    Jag fick koden men minns inte riktigt vad han sa men det kan ha varit typ P0101. Jag frågade vad koden pekade på och det är felkod från LMM.
    Eftersom LMM är ny så lär det inte vara den. Vad kan det då vara?
    De skulle fortsätta leta imorgon.
    Jag har själv noterat att mätaren för turbotryck visar lite högre värden än den gjort tidigare, inte hela tiden men i perioder. Vid körning i ca 90 på plan väg har jag tidigare haft 0 eller lågt tryck. Nu kan den ibland ligga närmare första strecket än 0.Skulle det kunna vara någon trycksensor som ger fel värden som påverkar motorn?

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-15 22:22

    fortfarande ingen utsrift på felkoden ? vad säger den mera .. 
    är det airflow to high eller to low ?   du kan ha felkod på lmm utan att det är den som orsakar det. 
    på en dieel bil så får du felkod på lmm tex med airflow to high om inte egr ventilen stänger ordentligt. 
    man måste kolla det på rätt sätt. verkar som dom bara går på vad diagnosen säger och framför allt icke seriöst om dom inte kan 
    skriva ut felkoderna till dig. 

    Här är lite tips på den koden du pratar om. 
    ska kolla sen i min tester på vad jag får upp där. 
    https://www.obd-codes.com/p0101

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-16 11:41
    Han vill skriva ut koderna men det gick inte eftersom han hade ny utrustning och den skrev inte ut det han ville, MaxiCheck MX808TS  tror jag det var, han skulle ringa supporten o ta reda hur man gör.
    Det verkar ju troligt att det är fel på något annat som gör att LMM genererar fel.

    Jag har gjort många besök på denna verkstad genom åren och jag har alltid upplevt dem som seriösa och ansvarstagande och det gör jag nu också men de är inte kunniga på just Alfa. Kanske inte en proffsverkstad men de brukar göra ett bra jobb.

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-16 19:35

    det är inget konstigt och speciellt med alfa. det är samma princip på alla bilar med det konceptet du har i din. turbo. bensinare. osv.. 
    o han inte kunde skriva ut det tror jag inte du får ut det heller. den lagrar inte utskriften om inte han har sparat det som en pdf..

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-19 22:35
    Hämtade bilen igår och nu verkar den faktiskt gå helt ok, ta i trä KNACK KNACK.
    Har inte kört så mycket än och det är inte helt säkert att den är fixad men den har inte ryckt något än.
    Vad var då felet?
    Det verkar som om det var en trycksensor som visade fel värde. Nu kommer lite teknikaliteter som jag inte förstår så mycket av men detta sa dom på verkstan.
    Före och efter spjället sitter det trycksensorer. Vid fullt eller åtminstånde kraftig gaspådrag ska dessa sensorer visa samma värde men i mitt fall visade den före spjället 2 hekto mer eller mindre, minns inte vilket. Efter byte visade båda samma och bilen går betydligt bättre för att inte säga riktigt bra. Dessutom sänktes det beräknade turbotrycket med den nya sensorn vilket jag tidigare nämnt varit högre.
    Så nu är det bara att hålla tummarna att det var sensorn plus eventuellt LMM som var felet.

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-20 18:43
    Ida var det dags för limpmode igen. Åkte till verkstan o kollade felkoder vilka var P0101 och C1101.

    Så tydligen är det något annat som fortfarande är fel.

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-20 19:32

    tycker du ska byta verkstad. dom kan inte bara försöka lösa det genom att byta massa komponenter. iallafall så ska dom sätta dit alla dina gamla prylar dom bytat och du ska ha pengarna tillbaka för dessa inkl arbetskostnaden du betalat hittills. dom har gjort feldiagnos och då ska du inte betala för detta utan det får verkstaden stå för. 
    med tanke på att du får samma felkoder tillbaka igen och fortfarande inte får som jag förmodar utskrifter på detta.  det finns så många olika faktorer som påverkar lmm och dess flöde i mätningen.

    ska ta kolla lite på det i morn. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Per AlvarssonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:36


    --
    2017-12-20 19:43
    Felkoderna var dom jag skrev och inga andra. Han frågade om han skulle skriva ut dem men det tyckte inte jag behövdes då det bara var dessa två, vilka jag kunde minnas.

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:950


    --
    2017-12-20 22:15

    nackdelen med att inte har felkoderna på print då hans tester inte sparar det i sig. när dom är raderade har du ingen historik på vad det var om du inte har utskriften.  Anledningen till att jag är så emot verkstäder som inte skriver ut detta är att du som kund betalar en massa för reperationer. får du sen tillbaka samma fel igen och dom vill byta massa andra prylar så får dom återställa det dom redan gjort. dom gör en diagnos som är felaktig om dom byter saker i tron om att det är rätt.  det hände flera ggr för dom på verkstaden där jag jobbade innan. då kom kunden tillbaka och påpekade detta , verkstaden fick återställa med dom gamla prylarna samt fortsätta med felsökningen... frågan är istället hur mkt pengar vill du lägga på bilen genom att dom gissar sig till rätt i felsöningen. tycker du det är ok att byta massa prylar som inte är osaken om samma felkod återkommer som i ditt fall .. har du utskriftern så har du bevis på att det är ej åtgärdat och du har lättare för få pengar tillbaka och bilen återställd med dina prylar dom bytat i tron om att hitta rätt. 

    skicka din mail till mig. 

    rb@hella-gutmann.se

    så kan jag maila lite info.. 


    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
    Du har inte behörighet att svara.
    Sida 1 av 212 > >>