Diskussionsforum

Giulietta Euro ncap
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

nusret ljevoAnvändaren är offline
Alfista
Posts:317


--
2017-12-13 21:03

    Vad hände med senaste kroktest ang Giulietta? Det fick bara 3 stjärnor,och 2010 fick den 5 stjärnor,mycket märkligt.Giulietta var bland dom säkraste i sin klass 2010 ,och nu kom den tråkiga beskedet från Euro ncap.


    Sune KarlssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:667


    --
    2017-12-13 21:47
    Bedömningen är tuffare nu och man tittar på fler saker. Olika årgångar av Euro-NCAP är inte jämförbara. Man höjer successivt kraven allteftersom bilarna blir säkrare och för att driva på utvecklingen. Hade man inte ändrat kraven skulle alla bilar få 5 stjärnor idag.
    Går det så går det...

    Claes JohnsenAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:87


    --
    2017-12-13 23:18

    bilen kan ju inte ha blivit sämre, snarare tvärtom, ytterligare bättre. 

    men 2010 så här och 2017 så här

     


    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-12-14 14:08
    Det som Giulietta verkar tappa på nu är bristen på assistanshjälpmedel. Giulian och många andra bilar har flera assistans hjälp för att förhindra krockar och påkörningar. Giuliettan har inte änns adaptiv farthållare.

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1017


    --
    2017-12-14 19:14
    Det läggs väl inte så mycket krut på att utveckla den längre då det troligen kommer en ersättare ganska snart.

    nusret ljevoAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:317


    --
    2017-12-15 20:26

    Giulietta saknar lane departure warning och Forward Collision Warning System vilken dom flesta nya bilar har idag,så därför tappar Giulietta sina 2 stjärnor i kroktest.


    Claes JohnsenAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:87


    --
    2017-12-16 00:55

    jag saknar kokosnötsvarning. Och även Boeing krasch warning, thats bad.


    Christer AnderssonAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:794


    --
    2017-12-16 09:29
    Jag läste på A-bladet att även Fiat Punto fått dåligt resultat. Beror säkert också att modellen är gammal och inte har den senaste tekniken osv
    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17, Fiat Uno -91

    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-12-16 13:23
    Man kanske inte skall tillverka en modell i 12 år som man gjort med Punton. Konkurrenterna har ju lyckats byta ut sina 2-3 ggr. Självklart är det då svårt att hänga på den senaste utvecklinge. Giuliettan är ju också redan 7år. Varför inte uppgradera den med lite ny teknik? Adaptiv farthållare och automatisk panikbromsning är bra saker oavsett vad en del verkar tycka här.

    Björn HedbergAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:295


    --
    2017-12-16 14:27

    Intressant ,jag funderar snarare på hur man undviker alla de där extra finesserna vid ett bilköp fast inbyggd "glädjedödarvarning" skulle jag betala extra för :-)  


    Nihat DizdarAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:352


    --
    2017-12-16 14:43

    Det är mycket riktigt kravbilden som ökat varför äldre bilkonstruktioner såsom Giulietta (från 5 till 3 stärnor) och Fiat Punto (från 5 till 0 stjärnor) blir av med ett antal stjärnor i Euro NCAP. Det framgår dock tydligt från Euro NCAP's rapport att dessa bilar som blivit nedgraderade inte på något vis har blivit sämre och uppfyller gott krockskydd är det verkligen smaller. De brister i förebyggande system för att förhindra att olyckan är frame.

    Man kan tycka vad man vill om dessa förebyggande system men de är defakto vad som gäller idag för att få höga betyg i Euro NCAP m.fl. test- och klassningsstandarder.

    Tittar man in på resultat från verkliga olyckor såsom Folksam's rapport så ser bilden lite annorlunda ut. Småbilar har det betydligt tuffare där.

    Tyvärr, tycker jag, går ju framtiden mot autonoma/självkörande fordon då många människor, inklusive våra styrande (folkvalda), anser detta är rätt utveckling.

     

    Nihat Dizdar

    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-12-16 16:31
    Ser inte det neggativa med adaptiv farthållare eller system som kan hjälpa att förhindra en krock. Hur skoj är det att köra i en bilkö? Då är adaptiv farthållare väldigt praktiskt.

    Claes JohnsenAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:87


    --
    2017-12-16 16:56
    Inlägg av Peter Braun på 2017-12-16 16:31
    Ser inte det neggativa med adaptiv farthållare eller system som kan hjälpa att förhindra en krock. Hur skoj är det att köra i en bilkö? Då är adaptiv farthållare väldigt praktiskt.

    I så fall vill jag börja i andra änden, varför får vi en kö?

    bygg system som är anti-kö. Om det sen är en levande väg, varför inte...


    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-12-16 17:21
    Mycket trafik i stadsregionerna är mer eller mindre oundvikligt. Adaptiv farthållare är grymt på motorväg. Men skall man drömma iväg så borde fri fart och låga drivmedelskostnader en dröm.

    Claes JohnsenAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:87


    --
    2017-12-16 19:32

    apropå låga kostnader, vad ska man tro om bonus-malus tex vägskatt Ford Mustang 22.000 kr per år, mysigt. Känns inte som den bilen är jordens undergång, men men...

     


    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-12-16 20:33
    22000kr/år de första 3 åren om jag inte har fel är helt sjukt. Vem använder en Mustang som pendlarbil?

    Igino CazzolaAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:573


    --
    2017-12-16 22:56
    Inlägg av Peter Braun på 2017-12-16 16:31
    Ser inte det neggativa med adaptiv farthållare...

    Då har du väldigt dålig fantasi.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    Peter BraunAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:638


    --
    2017-12-17 08:58
    Inlägg av Igino Cazzola på 2017-12-16 22:56
    Inlägg av Peter Braun på 2017-12-16 16:31
    Ser inte det neggativa med adaptiv farthållare...

    Då har du väldigt dålig fantasi.

    Har man haft adaptiv farthållare vilket Giulian har så vill man inte vara utan det. Man behöver faktiskt inte använda den om man inte vill. Jag förstår era tankegångar varför detta kan generera till något sämre som självkörande bilar. Detta är redan något som vi går mot och inte kan stoppas. Att trycka huvudet under sanden hjälper inte. Jag tror i alla fall att roliga bilar kommer finnas kvar och att man låter bilen göra jobbet under vardagen och på helgens slingriga bilturer få göra körandet själv av chafför.
    Du har inte behörighet att svara.