Diskussionsforum

Turbo Giulietta QV
AddThis - Bokmärknings- och Dela-knapp Utskriftsanpassad
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Du har inte behörighet att svara.
Användare Inlägg

Alberto FerranteAnvändaren är offline
Alfista
Posts:231


--
2017-12-19 16:31

    Hej,

    jag behöver lite hjälp med detta. Jag har kanske fått problem med turbon i min QV.

    Bilen går att köra men känns som det inte har någon vanlig (för den motor) kraft, reagerar som en fiat Punto.

    Motorlampan lyser och ett oljud (inget metalliskt) dyker upp när man trycker på pedalen (försiktigt), låter som en fläkt som snurrar fritt eller luften vid fönstret när det blåser storm ute men försvinner när man släpper pedalen lite och sedan åker på konstant hastighet.

    Jag har läst om rör till/från turbo som kan spricka/gå sönder (dålig kvalitet) men också om safe mode som stänger av vissa komponenter, bl a turbon.

    Vad som är rätt eller sant vet jag inte.

    Har någon av er en idé om vad det kan vara?

    I fall det är turbon som har pajat går det att regenerera/laga eller är det bara bytet som gäller och i så fall tips på ev nya passande och bra turbo?

    Tack på förhand!

     

     

    Alberto

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-12-19 18:14

    låter som du har ett läckage någonstans med din beskrivning. du får detta fenomen om du har en slang som är sprucken efter turbon till motorn. då har du ingen ork alls och allt går ut genom slangen. bästa är att lämna det till verstad om du inte själv kan felsöka detta. kolla alla slangar från motorn till intercoolern.. sprucken intercooler kan även ge samma problem och fel...

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-12-19 22:19
    Tack Rickard!

    Dina ord glädjer mig och ger mig ett hopp att det kan vara ett mindre problem.

    Jag har redan lämnat in bilen hos en Meca verkstad här i Dalarna som har erfarenhet av alfa.

    Hoppas att det går fort att få en diagnos, de har redan haft bilen i två dagar men har inte hört av sig än.

    Jag har också läst att turbo som går sönder ger ofta metalliskt oljud men kraftig rök, om det stämmer vet du säkert bättre än jag.

     

    Alberto

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-12-20 13:43

    Besked från verkstaden: koden från OBD säger att det är något problem med bränsletrycket och kaminställning.

    De har annullerat koden och nu går bilen perfekt. De har låtit motor snurra ett tag utan att återskapa problemet.

    Jag är helt okunnig men försöker tänka logiskt: om det är något mekaniskt (kaminställning) då borde felet uppstå igen ganska fort, eller?

    Alltså kan mer sannolikt (enligt min okunniga och kanske helt fel logik) vara ett annat fel kanske mer på elektronik sidan.

    En sak som får mig att tänka är att när felet uppstod var det -15. Kan det ha spelat någon roll?

    Kan bränslepumpen lida av något tillfälligt sjukdom p g a till exempel tillfälligt avbrott på strömförsörjning?

    Finns det andra komponenter som påverkar bränsle trycket och var sitter de sensorer som mäter bränsletrycket och kan ge ut en sån signal/kod?

    Kan t ex insprutningssystemet ha något att göra med det?

    Sorry, det kanske är för många och dumma frågor på en gång.

     

     

    Alberto

    Thomas SjölinAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:1018


    --
    2017-12-20 17:40
    Exakt vad som hänt är svårt spekulera i så klart, det är möjligt det bildats is i bränslesystemet vilket gjort att trycket sjunkit.

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-12-20 19:34

    har du en 1,4 turbo multiair ? då kan du har problem med multiairmodulen. inget ovanligt på dom motorerna. 

    du får köra och se vad som händer. glöm inte att du ska ha utskrifter på felkoderna dom läser ut ur bilen så du har
    papper på vad som funnits på problemet.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-12-20 21:54

    Det är en QV 1.8 ingen multiair.

    Japp, koderna är utskrivna.

    Pappret är kvar hos dem då jag skall låta dem byta olja och filter imorgon.

    Vad jag kunde se handlar det om tre olika koder varav två om kamaxel synkning eller var det var och den tredje om lågt bränsletryck.

    De tror inte heller att det kan vara ett mekaniskt problem. 

    Kan det v ara något med kamaxelgivare eller någon sensor som sjunger de sista verserna?

    Hur vanligt är det med såna komponenter som pajar runt 10000 mil?

    Det roliga är att när man läser på alla dessa forum det stämmer sällan att det som koden signalerar leder till en enda orsak utan det kan bli nästan vad som helst. Hur många som har fåt byta komponent efter komponent utan att bli av med problemet?

    Det känns som om trots alla dessa sensorer och program finns inga säkra kort att spela med när något blir fel.

    Annars hade de redan bytt den skyldiga komponenten eller? Är det så att "en gång ingen gång"  gäller även för bilarna?  

    Vi får se om det återkommer 

    Alberto

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-12-21 09:45

    Hoppet försvann i morse :-(

    Jag skulle lämna in olja och filter. Kunde då prata med den unge mekanikern som hade hållit på med min bil.

    Han förklarade för mig att två av de avlästa koderna handlar om osynkroniserade timing/kamaxel eller hur det heter och den tredje om bränsletrycket.

    Han nämnde något "vinande" ljud och något om växellådan (?!?!) samt att bilen kom inte iväg snabbt på låga varv (?). 

    Då bestämde jag mig för att provköra den, Startade och lär den bli varm. Körde iväg och......ljudet kom direkt, som en bil med automat och variator fast det är oberoende av hur fort man kör utan kommer när man trycker på pedalen och försvinner när man släpper gasen.

    Slö och kraftlös är den också. Sätter på Dynamic och.........displayen visar ingen turboladdning.

    Jag åker tillbaka till verkstaden och ber mekanikern sätta sig vid ratten och köra med mig bredvid. Efter 200 mt tänds motorlampan.

    Nu är bilen kvar där.

    Något tips?

     

    Alberto

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-12-21 19:46

    det låter som läckage för turbo trycket. pysande och försvinner så fort du släpper på gasen tyder på något sådant.

    då får ni även kolla kamremen om den är rätt i timingen så det inte har kuggat över. med tanke på tajmingen.

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Sam HelgessonAnvändaren är offline
    Alfista juniore
    Posts:95


    --
    2017-12-21 19:50

    Som Rickard säger! Symptomen låter som kraftigt läckage på trycksidan efter turbon, en slang som hoppat av eller spruckit, alternativt att intercoolern har spruckit. 

    Dessutom om du kör med en turbo som inte får bygga upp tryck är de risk att den övervarvar vilket mycket snabbt leder till förslitningskador när oljan inte hinner fram, tillslut har du totalhaveri på turbon. Det höga vinanden är ytterligare tecken på att det läcker efter turbon. Har själv skjutit slangen på trycksidan på en av mina bilar. Började vina som satan och motorn blev tjurig på låga varv. 

     


    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-12-22 11:22

    Tack för era input!  En snabb uppdatering:

    de har kollat någon impulsgivare (om det heter så till turbon och "tror" att det kan vara boven.

    Jag har igen bett dem kolla alla slangar till/från turbon och de sa att de gör det då dessa är ett problem i många bilar.

    På ett italienskt forum finns en expert medlem som har gjort en lista med 11 modifieringar som behövs för Giulietta QV av första serien och bytet av slangarna är är en del av åtgärderna. Där pratar man om kristalliseringen, täppta rör, sprickor etc.

    Det med kamremmen och synkroniseringsfel förstår jag inte egentligen eller bättre sagt förstår inte hur det kan hända plötsligt fast det har gått knappt 3000 mil och 1,5 år sedan bytet av remmen, rullar och pumpen samt att det har dykt upp i samband med problemet med bränsletrycket (enligt koderna) och turbon som inte laddar.

    Jag undrar vad som är ägget och vad som är hönan. Kan det vara att turbon uteslutas av systemet när det känner att det är problem med synkroniseringen eller av bränsletrycket eller kan vara att bristen på bränsle få konsekvenser på detoneringen och snurrande på motorn som uppfattas som synkfel?

    Jag vet inte men det känns som någon sort "skattjakt".   

    Alberto

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-12-22 18:33

    finns ingen impuls givare till turbon. 
    vad är det för verkstad du lämnat bilen till känns som dom inte har riktig koll och bara gissar en massa. 
     en sprucken intercooler låter även så som du förklarar.. visst kan det hända med tajmingen om det var så att du helt plötsligt poff fick ett effekt tapp så du verkligen märkte det när pysljudet kom.. då måste man kontrollera inställningarna igen och på den motorn krävs det specialverktyg vilket är mkt 
    viktigt att använda sig av  man kan inte kontrollera kamremmen utan dessa. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-12-22 23:11

    Som jag skrev är jag inte säker hur det heter, impulsgivare eller något annat men det är något som styr eller skickar signaler till eller från turbon.

    Om jag har förstått fel eller han på verkstaden har förklarat fel vet jag inte, det kanske är någon annan givare det handlar om.

    Jag är inte imponerad av verkstaden även om de har hållit på med Alfa i många år. Idag var jag där för att artigt fråga om de verkligen kändes sig bekväma med att hålla på med min bil annars hade jag kunnat ringt försäkringsbolaget och bett de om bärgning till närmaste aukt. verkstaden men de sa att de hade haft bilen inne och börjat jobba med den och då kändes som om de var angelägna att fixa den.

    Jag har full förståelse om vissa inte känner sig säkra på vissa bilar men det är viktigt att säga det tydligt och ärligt till kunden.  


    Alberto

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-12-23 17:54

    har du maskinskade försäkring på den så kan mkt väl försäkringsbolaget begära att den ska till auktoriserad verkstad.
    du ska defnitivt inte betala för massa tid dom lägger ner på bilen för att dom inte kan. är du desutom inte nöjd med vad dom har gjort hittils, så hade jag tagit bilen där ifrån.  känns som dom bara gissar en massa.. vad är det för typ av verkstad..meca. mekonomen eller bara knut runt hörnet ???

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2017-12-23 19:18

    Ja, jag har maskinskadeförsäkring.

    Jag tänker faktiskt hur det fungerar med det.

    Verkstaden är en Meca verkstad, alltså borde det vara någorlunda godkänd även av försäkringen. Som sagt, jag är inte imponerad av deras kompetens men ärligt sagt har jag inte imponerats av någon verkstad många gånger faktiskt.

    Jag har haft att göra med tjugotal verkstäder sedan 1994, Peugeot, Renault, Volvo, Opel, Fiat, Alfa, Audi, BMW, privata........ingen särskilt topp nivå förutom ett par stycken helt godkända. För att inte tala om däckverkstäderna......under all kritik. Jag har kanske haft otur.

    Det känns som om även auktoriserade verkstäder ofta kan ha svårt med att reda ut problem med bilar, inte minst är på forumet kan man läsa om krångel som många får brottas med p g a svårigheten att identifiera de riktiga orsakerna.

    Givetvis kommer jag att be de att tala om för mig vilket problem de har identifierat innan de gör något och i fall är det stora skador som går under maskinskada och som F-bolaget kräver att en aukt verkstad reparerar då får jag be dem låta bli att reparera och jag får flytta (via bärgningsbilen) bilen till rätt ställe.

    De är i alla fall aukt FIAT.

    Alberto

    Rickard BerghAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:951


    --
    2017-12-25 19:51

    är det det bara en auktoriserad verkstad så kan dom inte beställa reservdelar från alfa till din bil utan får köpa av någon som har auktorisationen. har du maskinskada så ska du utan kruseduller ta och kolla med ditt försäkringsbolag innan du låter dom fortsätta. du måste göra en anmälan och sen ta det därefter.
    speciellt om det har hänt något med kamrems inställningen som du pratar  om i tajmingen. tyvärr så kan du själv få betala kostnaderna dom har haft i tid redan då du inte har gjort en amälan redan.   vilket försäkringsbolag har du? är det märkesförsäkringen så ska den alla gånger till en alfa verkstad.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2018-01-03 14:24

    Hej och god fortsättning allihopa.

    Ja, som jag skrev har jag maskinskada med försäkringen men har aldrig använt det och vet inte hur man gör.

    Jag tror inte att man skall kontakta försäkringsbolaget så fort det händer något med bilen, jag menar att inte alla skador/fel täcks av "maskinskada".

    Hur kunde man veta i förväg att det var problem med kamrem och inställningen? Dessutom vet jag inte om det är ett symptom p g a andra problem eller ett riktigt fel. Så som du beskriver betyder att man inte kan ÖHT lämna in en bil hos en verkstad som inte är auktoriserad för just det bilmärket i fall det kan vara ett fel täckt av maskinskada. 

    Jag tänkte först kolla vad det som är fel och beroende på det eventuell kontakta försäkringsbolaget.

    Jag skall agera så fort jag vet mer och säga till verkstaden att de får vänta med reparationen i fall skadan är av den sort som täcks av försäkringen och kräver godkännandet innan reparationen samt eventuell att bilen skall flyttas till en annan verkstad.

    Inte lätt att vara bilägare 

    Alberto

    Alberto FerranteAnvändaren är offline
    Alfista
    Posts:231


    --
    2018-01-15 15:21

    Nu är de klart.....turbon har gett upp 

    Orsaken? Vet ej, däremot har jag läst en hel del om de italienska forumen och man har identifierat som en säker möjlig orsak till en havererad turbo är det oljeröret som går till turbon som var monterat på den första serien QV och som Alfa Romeo har ersatt med ett nytt med artikelnummer 55258147.

    Även andra rör och slangar (vatten och luft) till/från turbon rekommenderas bytas ut. Jag har alla artikelnummer i fall någon vill veta.

    När man har kört bilen riktigt varm då skall man vänta en stund innan man stänger av motorn men det verkar gälla alla turbo motorer med lite extra kraft kanske och jag tror att de flesta vet det.

    Sist men inte minst gäller att inte hålla service intervallerna så långa (3500 ml) utan byta olja och filter var 1500 mil och använda en bättre sort än Selenia. m Selenia har skakat fram en Sport Power version som är bättre (säger de) än den som rekommenderades förut och jag har använt det sedan bilen hade 5500 mil (nu 10500) men jag kan inget om olja.

    Nu väntar en period utan bil i väntan på att verkstaden får godkänt av F-bolaget.

    Minst  7000 kr självrisk kommer det att kosta mig men..........det är värt kanske om man vill ha en riktig bil.

    Alberto
    Du har inte behörighet att svara.