Svar till: Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Published by Mattias Rehn on

Forum Allmänt Vad har jag gjort för min Alfa idag? Svar till: Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Mattias Rehn
Deltagare

Spidern har fått stålomspunna bromsslangar.

Visade sig att tre av fyra kolvar satt fast på bakre oken, fick plocka ur dem vilket inte var helt lätt. Kolvarna blev bra med lite polering med Autosol, måste dock bearbeta oken lite då det finns lite rost på den yttre delen av cylindern. Nya packningar beställda.

Hade kylvätskeläckage på ett märkligt ställe, vid två av pluggarna i toppen mellan tändstiften. Satt märkbart löst så jag tog bort alla och rengjorde samt återmonterade. Hittar dock inget angivet dragmoment i verkstadshandboken, någon som har en aning om hur många nm dessa pluggar ska dras fast med.

Har även:

– Lackat vevhusventilationen, blev grymt bra.

– Smörjt gasvajer. Har varit läskigt trög, dvs stor avsaknad av känsla.

Slutligen vill jag ge en high five och en fallafel till grabbarna i garaget, ni är verkligen till stor hjälp. Att skruva bil är grymt roligt när man får stöd och hjälp, längtar redan efter nästa sak som måste fixas, lagas, smörjas, lackas eller putsas. Hade tänkt mig en snabb service så att jag kan koncentrera mig på (L)osthyvlen men nu vet jag inte när Spidern kommer ner från pallbockarna.

/Mattias Rehn