Svar till: Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Published by Pär Albrektsson on

Forum Allmänt Vad har jag gjort för min Alfa idag? Svar till: Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Pär Albrektsson
Deltagare

Äntligen!!
    Har fått radiomottagning i min 159:a! När jag köpte min 159 SW 2.0 JTDm Ti var radiomottagningen nästan obefintlig. Antennenheten på taket brukar med tiden bli lidande av fukt och tillhörande korrossion så jag rev isär den (så bedrövligt ut där inne) och gjorde rent samt putsade upp kontaktytorna mellan antenn och elektronikenhet. Marginell förbättring. Radiomottagningen fungerade ytterligare någre km utanför Motala för att sedan dö ut. GPS:en funkar fortfarande klockrent. Inhandlade en ny antennenhet inklusive GPS-mottagare men det blev ingen förbättring alls… suck. Åkte runt en tid med min Iphone som radiomottagare kompletterad med en FM-sändare till bilens radiomottagare. Fungerade bra men är lite meckigt att hålla på med. Rev bort radioenheten i bilen och såg att en liten hemmaelekriker varit i farten; kabeln från antennförstärkaren på taket var skarvad genom att tvinna ihop två kablar oisolerat, änden instoppad i antennintaget för att hållas på plats av en liten plaststicka. Finns det Alfa-ägare som gör sånt?? Gjorde om kontakteringen men förbättringen av signalen blev bara marginell. När jag var inne och rev i hålet efter radioenheten hittade jag änden på en gammal hederlig antennkabel. Monterade en antennkontakt på denna och stoppade in i uttaget. Nu har jag bra signalmottagning! Tror den kabeln går till en antenn inbyggd i en sidoruta bak??

Så har vinterfälgarna renoverats och lackats och två av dom försetts med nya Michelin dubbfria. Tidigare ägares flickvän hade haft närkontakt med en trottoarkant (skyllde han på ). När de små artontummarna åkte på istället för sommarens original nittontummare blev det tyst i bilen, förbrukningen sjönk nästan 0,1l/mil och spårkänsligheten minskade radikalt. Härligt för vardagskörning och ser heller inte så illa ut!

Motorvärmare med kupéuttag är monterat med diskret anslutning i fronten för att inte störa den vackra designen. Underbart skönt då man ska hem från jobbet!

Nu har parkeringshjälpen bak lagt av, ingen kontakt med vänster inre sensor säger Multiecuscan. Nästa sak att ta tag i….

Non porto gioielli li guido...