Svar till: Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Published by Mattias Rehn on

Forum Allmänt Vad har jag gjort för min Alfa idag? Svar till: Vad har jag gjort för min Alfa idag?

Mattias Rehn
Deltagare

Service Spider -93

– Ny termostat

– Nya servo- och generatorremar

– Ny rotor och fördelarlock, de beställda brytarna behövde tydligen inte användas eftersom tändningssystemet är brytarlöst. Lär sig något hela tiden.

– Ny luftsnabel mellan luftmassemätaren och insug(?). Den gamla hade stora hål i sig och min tejpning av den höll visst inte måttet.

– Kopplingen blev inte bra trots ny luftning. Visade sig att damasken på slavcylindern var knökfull med vätska, alltså en läckande slavcylinder. Som tur var hade jag beställt en slavcylinder till (L)osthyveln så den fick åka på Spidern istället. Kopplingen kändes riktigt bra efter bytet.

– Nya tändkablar, lika original

– Dem där halvmånarna bak på toppen var ruggigt svåra att veta om de verkligen satt på plats, två gånger var jag tvungen att lyfta kamkåpan och dess nya packning bara för att konstatera att halvmånarna satt rätt.

– Nya vätskor och oljor, fuskade dock lite med servooljan. Förstod inte riktigt hur man gjorde, sög därför upp så mycket jag kunde för att sen fylla på med fräsch olja.

– Momentdrog toppen

– Nya torkarblad!!!!!!!!

– Nytt luftfilter

– Monterade ett bakre avgasrör utan ljuddämpare för att få lite fräsigare ljud, tycker nog att det blev precis lagom.

Har förstått att man ska smörja kardanen med något slags fett, någon som vet var och med vilket fett? Däcken är förmodligen över tolv (12) år gamla, bör alltså bytas. Får bli till våren.

Generellt kändes bilen bra efter servicen, kanske inte mycket bättre men nu vet jag i alla fall att förutsättningarna för en problemfri sommar är större (förutom för de jädrans bromsarna).

/Mattias