Svar till: Mitt andra motorhaveri i norr…

Published by Marcus Helgesson on

Forum Allmänt Mitt andra motorhaveri i norr… Svar till: Mitt andra motorhaveri i norr…

Marcus Helgesson
Deltagare

1.4Multiair Bensin 2012

Då jag var med när grejerna demonterades denna gång så fick jag lite bättre koll. Det fryser i boxen, troligen inte i rören. När isproppen var löst så kom det ut mycket vatten, säkert någon deciliter! Frågan är var allt detta kommer ifrån.

Vet inte exakt var det fryser, men i bifogad bild vid A finns det 2-3mm stora hål invändigt, där är en trolig plats. Under A är hålet genom ventilkåpan. Områdena A och B är extremt kalla om jag kör i 80km/h i -20grader och sedan stannar, tar bort motorkåpan och lägger handen där.

Men grundfrågan är ändå, var tusan kommer allt vatten ifrån, Om oljan skulle innehålla dessa mängder vatten tycker jag den borde vara rena geggan.

Nedan foto är taget stående framför bilen lite snett  åt höger mot boxen under motorkåpan. Som synes är det fritt luftflöde. Motorvärmen och värmen från turbon klarar inte att hålla temperaturen på platsboxen som jag skrev ovan.

Ska nog tejpa fast en vanlig termometer med sladd ovanpå boxen och mäta vad man har för temp där!  Dessvärre är det idag bara -1 grader, så får hoppas på -20 igen snart

Om någon kan hur detta fungerar får ni gärna skriva några rader.

Min mina ringa kunskaper så kommer jag så långt att vatten/oljagegga “ångar/sugs upp” från ventilkåpan till denna burk (anslutningen under A). Metallröret går ju till insuget för turbon, så där sugs “skiten tillbaka för förbränning” ? Slangen bakåt? Är det för att få cirkulation? Sen sitter det ju backventiler på båda dessa, nu minns jag inte hur det gick att blåsa, men en går att blåsa i minns jag. borde vara den bakre då. Sen sitter det ett membran under runda delen och det har ett litet lufthål överst. Är membranet bara för någon tryckutjämning?

Känns som denna tråden borde flytta till teknikdelen nu, men går det ?

Klicka på bildnamnen nedan för att se större bilder där mina markeringar syns!

Marcus