Svar till: Mitt andra motorhaveri i norr…
Published by Martin Frykstam on
› Forum › Allmänt › Mitt andra motorhaveri i norr… › Svar till: Mitt andra motorhaveri i norr…
Hallå Marcus! Har joxat lite med vevhusventilationen på en gammal BMW på sistone. Jag har förstått att en slang ventilerar toppen, en slang leder till insuget och en slang är till för återledning av olja till tråget samt att membranet är till för att reglera undertrycket gentemot vevhuset. Membranet har en fjäder som håller det öppet. Vid tomgång stängs det pga högt undertryck i insuget, när gasspjället öppnas sjunker undertrycket och fjädern orkar öppna membranet och tillåter att vevhusgaser passerar. BMW har haft stora problem med frysande ventilation (pga kondenserad fukt) och det lanserades ett ‘cold climate’-paket där slang, membran och oljeseparering isolerats för att förhindra frysning. Borde fungera på liknande sätt i italienska bilar?
Vill inte starta en oljetråd men det påstås i några av diskussionerna, om problemet ovan, att olja från Mobil skulle vara bättre på att hantera fukt