Svar till: Ljudbygge – Alfa Romeo 156

Published by Björn Persson on

Forum Allmänt Ljudbygge – Alfa Romeo 156 Svar till: Ljudbygge – Alfa Romeo 156

Björn Persson
Deltagare

Tjena!

Tipset om baslåda med basporten mot skidluckan/kupén är klockrent, precis så jag löste det. Jag tog dock bort skidluckan helt.

6×9″ i hatthyllan blir klurigt och jag skippade det, du måste staga upp hela hatthyllan med t.ex mdf-skiva för att montera elementen i.
    Dock fullt genomförbart, jag skippade det och byggde riktigt baslåda istället, valde två 8″ i fulbreddslåda som inte byggde för mycket “utåt” i bagaget.

Diskanterna i framdörrarna bytte jag och satte något större och mer riktat mot föraren, jag är inte så lång och upplever inte mig själv som “i vägen”
    för ljudbilden. Jag fick skära upp diskanthålen i trimbiten en hel del dock.
    I bakdörrarna fräste jag helt sonika upp nya hål i dörrsidorna för att placera diskanterna i.

Bitchen i bygget var kabeldragningen… *Usch* I framdörrarna så borrade jag upp lediga pinnhål i dörrkontakterna och förde FÖRSIKTIGT igenom
    kabeln genom dessa och gummitutten, 100% osynligt, men ack så tidsödande!
    I bakdörrarna så fuskade jag lite då kabeln omöjligt hade fått plats i den mindre kontakten och drog ett nytt gummiskydd och gick igenom gummit till gångjärnet.

I övrigt är bilens dörrar ganska så stabila och om du kör med baslåda behöver du inte staga så mycket, jag förstärkte med fogskum på vissa punkter,
    men se upp så rutan går fri bara. Tänk också på att om du ska göra kabeldragningen så satsa på ny skumplast till dörrsidorna, gammal sådan e skör
    och håller sällan tätt efter lagning. Går att beställa ny med färdigt lim via auk. återförsäljare.

Se också till så att alla “öron” är kvar i dörrsidans infästning till plåten vid högtalaren, blir fladdrigt och instabilt annars. Nya clips, honor och hanar rekomenderas också.

Om du har frågor så hjälper jag gärna så gott jag kan, jag önskar jag hade haft det när jag byggde!

Mitt system:

Baslåda: 2X Kicker Comp R 8″
    Slutseg basar: NXD 1000.1
    Egen design med slutstegen infasade i ovankant:

Högtalare: 4X Kicker KS 6.5′ (kit)
    Slutsteg högtalare: Kicker IX500,4

Strömkabel till block: 50mm
    Från block till steg: 30mm
    Högtalarkabel: 4 mm

Overkill or no kill!