Svar till: Ljudbygge – Alfa Romeo 156
Published by Björn Persson on
› Forum › Allmänt › Ljudbygge – Alfa Romeo 156 › Svar till: Ljudbygge – Alfa Romeo 156
På min sedan fanns inget vettigt att fästa 6×9 i hatthyllan, utan de “locken” man ser i ovankant var blinda och rymde bara dämpvadd under. Har fått för mig
att de kanske var förberedda för annat ljud från fabrik i andra marknader eller avsedda ljud till GTA’n.
Kablarna från fabrik funkar. Dom är dock något underdimensionerade om man har mer kräm och slutsteget i bagaget. Risk för att kablarna blir väldigt varma då.
“platta/slim” – lådor funkar nog ganska bra beroende på hur kräsen man är, har ingen erfarenhet av dem själv, så kan inte uttala mig där.
Det där med bas framifrån och bakifrån spelar mindre roll, eftersom bas och låga bastoner spelas i mono och inte kan riktningsbestämmas.
Däremot kan man få bättre bas ur vissa vinklar, men det funkar i praktiken bättre i ett rum hemma än i en bil. De flesta slutsteg för basar brukar dessutom ha en 180 graders faspotentiometer, upplever man basen som ur fas kan man alltid prova att justera där. Dock blir det såklart mindre förluster och man behöver inte samma effekt för att skapa en hygglig nivå om man har basen närmare lyssnaren.
Mitt bygge spelar säkerligen ganska högt, jag har inte provat.. Det jag var ute efter var öppet mellanregister, kontrollerad distinkt bas en diskant som inte blir “skrikig” allt till någorlunda vettiga pengar. Hade jag haft pengarna hade det nog blivit DLS eller Focal istället
Bor tyvärr i skåne, så har ingen möjlighet just nu att “visa upp” Har en del bilder från bygget dock som jag kanske kan lägga upp i dagarna (:
Overkill or no kill!