Svar till: Fråga ang nyare Alfor

Published by Magnus Berg on

Forum Allmänt Fråga ang nyare Alfor Svar till: Fråga ang nyare Alfor

Magnus Berg
Deltagare

Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/373/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Timo Hursti</a> på 2014-03-03 12:30
    <p>Håkan (och andra), har ni tips på var man kan låta utföra motoroptimering för en 2.2:a? Motorn börjar att dra riktigt starkt redan från 1000 rpm men sedan kommer en svacka kring 1700-1800 rpm och kanske någon till som dock inte är lika besvärande som just denna. Man skulle också gärna vilja få motorljudet fixat på något sätt. Jag har Ti-chassi på min och upplever inte någon behov av uppgradering just där. Håller med om beskrivningarna i övrigt och kan lägga till att även detta är en Alfa som helt klart ger mig körglädje fast på annat sätt än min förra 156 V6.</p>

Hej Timo!
    Både jag (Brera 3,2) och Håkan (159 3,2) gjorde motoroptimering hos Turbocenter i Tumba. Dom har lång erfarenhet och känns väldigt seriösa. Dessutom har dom gjort några andra Alfor med gott resultat. Claus som gjorde min menade på att 3,2:an och 2,2:an va ganska tacksamma att optimera för att man kan göra ganska stor skillnad.
    Den är lite tråkigt inställd från fabrik mao.
    Förutom motoroptimering så skar dom bort en stor “snorkel” som sitter efter luftfiltret och begränsar luftens väg samt tog upp ett extra hål in i luftburken.
    Jag åkte upp från Göteborg och hem igen med ett stort leende och ett jäkla driv i bilen på motorvägen på vägen hem. Jag är väldigt glad att jag gjorde denna optimering.
    Tack Håkan ännu en gång för tipset :-).