Svar till: Bensin
Published by Lars Söderman on
Inlägg av Per Alvarsson på 2014-05-20 09:28
Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-05-20 06:40
Det allra viktigaste är väl den sista meningen han säger: “But only if your car can appreciate the difference.”
Ja det är ju tydligt att oktantalet har väldigt olika inverkan på olika motorer.
När jag läst runt lite så verkar slutsatsen vara att turbomotorer och då framför allt optimerade turbomotorer är de som kan utnyttja högre oktantal bäst, vilket ju framgår av filmen. Därmed inte sagt att andra motorer inte påverkas men som jag fattat det måste motorn vara adaptiv för att kunna dra några större vinster av högre oktantal./Per
Korrekt, det är bara turbomotorer med knacksensor som kan vinna effekt på högre oktantal, då de kan tillåta ett högre laddtryck om man använder högre oktantal. Speciellt märkbart är det på Saabs etanolmodeller som ger avsevärt högre effekt med E85, som har ett oktantal som motsvarar upp emot 105 RON, men även min gamla 9000T från -86 gick märkbart bättre på 98, och man såg också på laddtryckmätaren att den laddade mer.
En sugmotor har ingen nytta av ett bränsle med högre oktantal än vad tillverkaren spcificerar om man inte gör någon förändring i motorn. En sådan förändring kan vara höjning av kompressionsförhållandet, andra kamaxlar/kamtider eller en ändrad tändingsmapp/kurva.
En god vän kör väldigt många Ducatis i bromsbänk. Bara för att avliva myten har han gjort tester med 95, 98, V-Power och Aspen i samma motorcykel. Det blev inga som helst skillnader i bromsbänken.
Själv kör jag min GTV 2.0TS på 98 eftersom jag har monterat ett Squadrchip som har en tändningsmapp som är optimerad för högre oktantal. Man får ut något lite mer effekt, men framförallt är det andra optimeringar med chippet som gör det till en helt ny bil att köra. Borta är alla nervösa ryckningar på lågvarv, och den irreterande långsamma tomgångsregleringen.