Svar till: Bensin
Published by Sam Helgesson on
Det här ämnet har varit uppe i gamla forumet. Då behandlade ämnet V-power före den blev etanoluppblandad. Var en man, som det refererades till av Åke (om jag inte minns fel) som hade extremt utförliga data med körjournaler som berättade att det var billigare i längden att köra på 98 jämfört mot 95.
Mina egna erfarenheter från mina bilar är
2.0 TS sänker förbrukning så mycket med både v-power (gamla) och 98 oktan (utan etanol) jämfört mot 95 att det är ekonomiskt försvarbart, rör sig om minskad förbrukning V-power >9%, 98 ca 6% (medan bensinen är 5-6% dyrare) mao. var det ca 4% billigare med V-power, men nollsummespel med 98. Dessutom blir motorn, när väl ecun anpassat sig till de nya bensinen efter 50-80mil, kännbart starkare. Det märktes genom att det går att göra en accelererande omkörning från 80km/h på 5:an i uppförsbacke. Som med 95oktan är helt omöjligt. Tror man att man lurar sig om det verkligen är så “bra” så är det bara att tanka 95% en gång och bilen går riktigt dåligt.
På min 3.0 12v gör det ingen som helst skillnad i förbrukning eller effekt, varken med gamla v-power eller 95.
Vår 1.4TB mulitair sänkte från 0,75 till 0,69, ca 9% . Lade man dessutom på extrem eco-driving på det. kunde jag som bäst snitta 0,37 till jobbet med 98(utan etanol) jämfört mot 0,45 som snålast på 95oktan, vilket blir 18%!
Min far sänker ca 10% på sin opel astra.