Svar till: Bensin

Published by Lars Söderman on

Forum Allmänt Bensin Svar till: Bensin

#12378
Lars Söderman
Deltagare

Inlägg av Sam Helgesson på 2014-05-20 21:00

2.0 TS sänker förbrukning så mycket med både v-power (gamla) och 98 oktan (utan etanol)  jämfört mot 95 att det är ekonomiskt försvarbart, rör sig om  minskad förbrukning V-power >9%, 98 ca 6% (medan bensinen är 5-6% dyrare) mao. var det ca 4% billigare med V-power, men nollsummespel med 98.  Dessutom blir motorn, när väl ecun anpassat sig till de nya bensinen efter 50-80mil, kännbart starkare. Det märktes genom att det går att göra en accelererande omkörning från 80km/h på 5:an i uppförsbacke. Som med 95oktan är helt omöjligt. Tror man att man lurar sig om det verkligen är så “bra” så är det bara att tanka 95% en gång och bilen går riktigt dåligt.

2.0TS finns med ett antal olika ECUer med olika funktionalitet. För att få den effekt du beskriver måste ECUn ha en funktion som anpassar tändningen efter bränslet. Det finns inte i M2.10.3 och M2.10.4 som jag har vrängt ut och in på (145, 146, 155, GTV/Spider ph1), men det finns ytterligare minst två olika ECUer i bilar med 2.0TS motor som möjligen skulle kunna ha en sådan funktion (M1.5.5 och ME7.3.1 ).

I vIlken bil/årsmodell har du upplevt detta?