Svar till: To KB or not to KB

Published by Stefan Atterhall on

Forum Allmänt To KB or not to KB Svar till: To KB or not to KB

Stefan Atterhall
Moderator

Jag tror frågeställningen KB eller inget KB är lite för hård.

Den stora debatten tror jag rör sig om hur mycket KB i dess nuvarande form ska få kosta för medlemmarna och klubben?

Jag uppskattar verkligen att vi har en klubbtidning! En god vän till familjen var dessutom med och startade just Klöverbladet då han var ordförande i klubben. I hyllan hemma har jag från nummer 1 och framåt till någon gång mitten av nittiotalet, och vartenda nummer från att jag blev medlem 2002…

Då Truls/Charlotte tog tag i utformning och layout för ca 10 år sedan höll KB sådan fantastisk klass att det var ett livsstilsmagasin utav rang som man utan tvekan kunde lägga ut i en bilhall, eller som i alla fall jag mer än gärna lät ligga framme hemma! 

Idag håller vi tyvärr inte samma klass varken vad gäller layout eller innehåll (ingen skugga fallen över Thommy!!!). Det var inte samma konkurrens av snabbflyktiga medier som Facebook, Instagram eller Twitter, så det var nog lättare att få bidrag från medlemmarna också.

Frågan jag ställer mig är om vi måste ha den extremt högkvalitativa kvaliteten på tryck – allra helst nu med tanke på att vi har brist på material? Och är det rimligt att ha en avlönad redaktion – som förra året fick nästan dubbelt så mycket utrymme i budgeten som banmötena? En ideel förening trodde jag bestod av ideella krafter – och ska vi börja avlöna annat än rent administrativa syften – då undrar jag var min lön för de senaste åren är? En lön för banmöteshantering och lön för webprojektet – jag behöver ju knappt jobba…

Missförstå mig inte – jag tycker absolut att att vi ska ha en medlemstidning i pappersformat, men att lägga i runda slängar hälften av klubbens intäkter på tryck/distribution och dessutom avlöna en redaktör som får lika mycket i lön som banmötena får i budget – det tycker jag är helt galet. Eller satt emot hela hemsideprojektet så kostade tidningsredaktionen bara under förra året nästan som hälften av HELA webprojektet.

Vi är väl en ideell bilklubb som håller på med bilar? Just nu känns det snarast som att vi är ett förlag som har lite bilaktiviteter som sidospår, där det dessutom är nyhetstorka…

Ducatiklubben har en riktigt bra klubbtidning i ett enklare format som jag tror skulle kunna fungera som bra inspiration vid ett nytänk. Vi skulle kunna halvera kostnaden för KB och med de pengarna bidra till ett oändligt antal aktiviteter för medlemmarna OCH t ex halvera banmötesavgifterna…

I/utanför garaget:
    - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
    - 147 GTA -03
    - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
    - Sprint Veloce 1.7 8V -87
    - Alfasud TI 1.7 8V -78