Svar till: To KB or not to KB

Published by Peter Braun on

Forum Allmänt To KB or not to KB Svar till: To KB or not to KB

Peter Braun
Deltagare

Mig veterligen så har vi ingen redaktör som kostar pengar just nu. Det vi gör nu är att vi söker någon som kostar så lite/eller inte alls som möjligt. Samtidigt så skall det vara någon med kunskap och tid. Inte lätt alltså. Gällande innehåll så handlar det väldigt mycket om hur mycket artiklar som kommer in om man nu inte har en redaktör som förut som hade tid men kostade pengar som gjorde mycket egna kvalitativa reportage.

När det gäller kostnader för KB kontra Banmöten så betalar vad jag vet samtliga deltagare som anmäler sig till ett banmötes avgift. Hade man inte haft denna avgift så hade kostnaderna för banmötena vara avsevärt högre. Hur många kör på bana? Kan inte vara mer än 150. Hur många vill ha en tidning hem avsevärt flera. Detta innebär inte att man inte kan se över kostnaderna för tidningen. Är öppen för det.

Banmötena har nu som alltid haft en central roll i klubben. Men merparten av våra medlemmar är inte intresserade av banmöten. Vi är ju knappast någon Lotus Elise klubb utan många Alfor är mer sportglidare. Därför har man nog många medlemmar som bara är intresserade att glida runt på fina sommarvägar. Men självklart så skall banmöten fortsatt vara viktiga för klubben, men det skall även allt annat som träffar mm vara.

Det viktiga är att våra medlemmar kan se sin roll i klubben. Känna att de får ut något av medlemskapen. Att demolera den tidning vi har skulle få många medlemmar att undra varför de skall vara med i klubben över huvud taget. Dem som redan är väldigt aktiva känner redan sitt mervärde i det. 

När det gäller aktiviteter så är vi ingen död klubb. Visst, det skulle kunna vara fler. Men problemet är inte pengar som antyds. Problemet är viljan att skapa aktiviteter. Som det är nu så har medlemmar i styrelsen nästan alltid med i något hörn. Jag betonar ordet NÄSTAN. Det som känns viktigt är att få folk till att engagera sig till att starta egna små träffar mm. Men det kan även vara så att många inte är intresserade av massa träffar och engagemang utan bara vill ha sin tidning. Det får man också acceptera. Det är inte allt för ovanligt med lågt deltagande vid engagemang.