Svar till: To KB or not to KB

Published by Stefan Atterhall on

Forum Allmänt To KB or not to KB Svar till: To KB or not to KB

Stefan Atterhall
Moderator

Inlägg av Peter Braun på 2014-06-11 22:30

Mitt svar är så klart att vi är en bilklubb Stefan. Däremot så har vi ju en tidning med bilar som innehåll. Jag läser biltidningar för att jag gillar bilar. KB är för många det ända bandet till klubben. Vill man starta en kaffeträff eller dylikt så finns det alla möjligheter att göra detta. Pengar är liksom inte problemet för att det inte finns ännu mer aktiviteter. 

Men är KB bidragande till att vi får mer engagemang och att det uppstår fler träffar? Är Klöverbladet en så helig ko att vi inte kan reflektera över om dess format verkligen är rätt i tiden, och om det i sin nuvarande form fyller sitt syfte? 

Jag läser också biltidningar för att jag gillar bilar, men då köper jag ett lösnummer eller en prenumeration på just en biltidning för att läsa om vad som händer i bilvärlden. Jag skulle bli rätt förvånad om jag fick några klisterlappar och en inbjudan att gå på årsmöte av Teknikens Värld eller Auto Motor & Sport. De är biltidningar, med avlönad personal, som gör lite arrangemang vid sidan av för att locka sina läsare till att aktivera sig och att än mer stärka sitt varumärke i konkurrensen, plus att de är en bättre samarbetspartner för generalagentarna vilkas bilar tidningen lever på att skriva om, och vilkas reklamintäkter ger dem stor del av deras lön.

Jag gick inte med i Club Alfa Romeo Svezia för att bara få en tidning om klubben – jag vill vara del av den och dess aktiviteter. Hade det funnits en prenumeration på Klöverbladet – tidningen om Club Alfa Romeo i Sverige kanske det hade kunnat vara intressant, men jag ville ta del av medlemmarna, få träffa Alfisti, få möjligheten att delta i de beryktade banmötena, kanske få gå på några seminarier om och med Alfa Romeo osv osv. Att vi har en tidning som sammanställer och rapporterar allt som händer runtom i klubben i Sverige är ett plus, absolut!

Jag tror du missförstår mig Peter, jag ifrågasätter verkligen inte Klöverbladets existens – tvärsom! Det jag ifrågasätter är om det ska vara vår huvudsakliga syssla att göra tidning, eller att vara klubben som vi kan rapportera om i tidningen.

Som det ser ut just nu är det ju det tidigare – budgeten står väldigt tydligt för det svaret. Varför skulle vi annars lägga den allra största delen av våra resureser på det, drygt 300% mer på det än på alla aktiviteter… Jag tror vi skulle kunna ha precis samma typ av rapportering till våra medlemmar i ett billigare och enklare format. Nu menar jag inte alls att det ska vara 3 häftade A4 med färgglad framsida, men det finns mängder av olika spännande format av trycksaker idag för att inte nämna alla olika typer av papper, trycktekniker osv. Som jag nämnde har Ducatiklubben ett väldigt trevligt format av hög kvalitet som kostar betydligt mindre än KB.

Alternativet är ju att vi ska lägga ännu mer resurser och se till att KB blir det där krämiga magasinet igen, men då krävs en rejäl organisation, en tydlig budget osv. Varför kan vi inte sätta luppen på det och titta på vad vår absolut största utgift faktiskt gör för klubben och medlemmarna i dagsläget? Hur vi kan utveckla den och göra det till något riktigt bra?

För ungefär tio år sedan gjorde vi det med en av dåtidens uthängda svarta får och stora utgiftsposter – banmötena. Sedan dess har vi byggt en organisation som sköter det, med budgettering, rapportering mm mm. Trots detta har vi (jag räknar mig fortfarande som en i banmötesgruppen) hela tiden fått klä skott till stor del för styrelsens budgetoro och åtstramningar, fått vara kreativa med prissättning/sponsring för att kunna utveckla verksamheten osv, allt för att kunna hålla budget och krav. Men KB har fått blåsa på som vanligt.

Jag ser det som en käftsmäll att vi ska behöva ha årsmötesbeslut på banmötesverksamheten och dess budget som enskild aktivitet, när styrelsen utan något som helst årsmötesbeslut eller för den delen ens information till medlemmarna kan bestämma sig för att avsätta lika stora ekonomiska medel (faktiskt något större) för att avlöna en redaktion och “rädda” Klöverbladet under ett år – när vi redan la närmare hälften av klubbens medel på tidningen. Strama åt i ena ändan – och blåsa på i andra ändan…

Det sägs hela tiden att det finns pengar, men att det inte är några medlemmar som skapar aktiviteter. Varför kan inte de medlemmar som faktiskt gör något då få större del av de resurserna istället?

Jag om någon vet att det är svårt att engagera folk – men jag vet också att det går

Det handlar om att det ska vara både kul och lätt att vara med och göra sitt. Med organisation och enkla förutsättningar går det alldeles utmärkt, både att engagera medlemmar och skapa aktiviteter – så att vi har något att skriva om i KB.

För att sanningen helt ska fram skulle jag önska att kassören redovisar om det faktiska ekonomiska läget och hur det ser ut i detalj – så slipper vi alla spekulationer? Det är en fråga som var uppe på årsmötet, där dessutom beslut togs att det skulle göras.

I/utanför garaget:
    - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
    - 147 GTA -03
    - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
    - Sprint Veloce 1.7 8V -87
    - Alfasud TI 1.7 8V -78