Svar till: GTV 916 fas1 eller fas2
Published by Lars Söderman on
› Forum › Allmänt › GTV 916 fas1 eller fas2 › Svar till: GTV 916 fas1 eller fas2
Inlägg av Peter Braun på 2014-06-17 08:16
Hej Håkan,Att det sitter ett annat insprutningssystem på fas 2 var nytt för mig. Q2 diffen skall tydligen göra mycket för att minimera Understyrningen. Funkar tydligen bra i GTA modellerna där många verkar vara väldigt nöjda. Man börjar bli mer och mer sugen på att byta. Måste bara bli av med GTV6:an först vilket inte verkar vara för lätt med tanke på att det finns några på blocket. Skall först besiktiga den.
Det finns flera olika insprutsystem på GTV 916 genom åren. Det som är lurigast att jobba med är M1.5.5 eftersom det inte går att läsa ut firmware ur den, samt att den inte går att programmera utanför bilen utan att man öppnar ECUn och kopplar in sig på hybridelektroniken.
Annat att tänka på är att Fas1 normalt inte är nedlackad, vilket fas 2 är. En utseendesak iofs, men kan vara värt att nämna. Det finns andra funktioner som kom på senare årsmodeller, t.ex. klimatanläggning, drop-down windows, och fjärrstyrt lås om jag inte minns fel. Små detaljer men kan vara värt att veta.
Den treekrade ratten finns även på senare fas 1.
Själv har jag en fas1 2.0TS -97 som jag trivs mycket bra med. Jag tycker det är en pigg bil, och håller inte med Håkan att TS-motorn är mesig. Man ska också komma ihåg att V6an blir mer framtung, då både motor och växellåda är tyngre.