Svar till: GTV 916 fas1 eller fas2
Published by Magnus Danielsson on
› Forum › Allmänt › GTV 916 fas1 eller fas2 › Svar till: GTV 916 fas1 eller fas2
Inlägg av Peter Braun på 2014-06-17 12:05
Är det dem tidigare modellerna som har knepig CPU?Är det något man annars skall tänka på när man köper en 916 GTV? Hört att bussningarna bak är dyra och kanske jobbiga att byta.
V6:an är rätt hård på de främre länkarmarna så de får man nog ha beredskap att byta om de inte redan är gjort. Kostar dock ingen förmögenhet och är rätt lätt att göra själv. Bakvagnen är, som nämnts, rätt avancerad och har ett helt gäng länkarmar och bussningar. Det är dock viktigt att dessa är fräscha för att bakvagnen skall fungera som det är tänkt. Tyvärr så är det inte helt lätt att köpa bussningarna separat, men det går. T.ex. Alfaworkshop i UK har tagit fram originalbussningar (“rose jointed”) till fjäderbenstallriken (annars får man köpa hela tallriken med bussning och allt = jättedyrt). Till de flesta andra länkarmarna så finns det tydligen bussningar från andra bilmärken som passar. Alternativet är powerflex och det är en ständig debatt om vad som är bäst – en del säger att den aktiva medstyrningen går förlorad med powerflex, men jag vet inte. Detta är ett jobb som jag tänker göra till vintern (jag tänker köra original), så hur jobbiga de är att byta får jag återkomma med. Annars är väl det inget speciellt vad jag kan komma att tänka på, jag har haft väldigt lite problem med min underde fem år jag haft den. Det enda jag behövt göra, förutom service och underhåll, är att byta kopplingsslavcylindern.