Svar till: GTV 916 fas1 eller fas2
Published by Gabriel Eriksson on
› Forum › Allmänt › GTV 916 fas1 eller fas2 › Svar till: GTV 916 fas1 eller fas2
Jag satte powerflex i bakvagnen på min GTV och visst försvinner medstyrningen. Är ju ganska länge sen men jag kan inte komma ihåg att det var nån direkt skillnad vid sportig landsvägskörning iallafall. Idag finns det mer prisvärda lösningar för originalbussningar så det hade blivit mitt val om jag skulle göra det igen.
Personligen föredrar jag fas2 men skulle gå på skick före om det är fas1 eller2. En bra sak att kolla är skicket på oljekylaren som sitter i fronten. Jag fick byta både kylaren och rören som går till motorn, lite dyrt och tråkigt att göra. Rören var totalt sönderrostade vid kopplingarna mot kylaren trots att allt såg bra ut förutom just där.
När det gäller skillnaden mellan 116 och 916 ska man nog ställa sig frågan om man vill åka i en gammal klassiker eller i en modern (nåja…) bil. Men jag tror inte man behöver ångra bytet. En GTV 3.0 är sanslöst skön.
Men skulle jag köpa en GTV igen så skulle jag nog försöka gräva lite djupare i penninghögen och leta upp en fas3 med 3.2 litersmotorn
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17