Svar till: GTV 916 fas1 eller fas2
Published by Oscar Persson on
› Forum › Allmänt › GTV 916 fas1 eller fas2 › Svar till: GTV 916 fas1 eller fas2
Personligen skulle jag gå på skicket. Jag har haft en fas 1 3.0 som bruksbil under 7år och jag tyckte bra om den. Instrumenteringen är minsta problemet – men den fyrkantiga airbag ratten i de tidiga bilarna kan jag bara inte med, men alla 3.0 har den nya ratten. Insprutningen är som sagt olika på 3.0:orna beroende på om det är fas 1 eller fas 2. Men jag anser att skälet är att det behövdes bytas system för emissonskraven. Så det är lite mer prylar som kan krångla på en fas2 utan att det egentligen tillför så himla mycket för körbarheten. ABS systemet är också olika, de tidiga bilarna hade lastreglerande ventil och på de senare sker det på elektronisk väg.
Klimatanläggning är självklart trevligt, men i brist på underhållningssyetem så kan även en hederlig manuell inställning vara trivsam sysselsättning att spaka.
6växlar … visst men jag kände ju inte direkt att det saknades en växel med 5växlar. Alfa kan bygga flexibla motorer.
I slutändan är det nog upp till var och ens personliga preferenser. Det känns mest som att man pillat med “lull-lull” det som handlar om körningen är tämligen likt mellan årgångarna.
Bilval är alltid svårt. Men det går inte att komma ifrån att Alfa lyckats med att rama in upplevelsen väldigt väl i 916 GTV:n. Jag minns letterbox vindrutan, känslan i växelspaken och responsen i motorn. Motorn oändliga repetoar av tonlägen. Det är en kul bil även om man inte nödvändigtvis kör speciellt fort med den. 116 bilar, vad säger man, någonstans tänker jag att på “den tiden” hade jag säkert tyckt det vore värt allt för den överlägsna prestandan – men referensramarna flyttas och en 916 GTV är en förhållandevis enkel bil att leva men samtidigt som den är tillräckligt rock’n roll.
Man ska inte fokusera så mycket på fas 1 eller fas 2 utan att man köper en! De är fina allihopa men 24v motorn låter bäst – och motorljud är viktigt!