Svar till: Bränsleförbrukning och körstil 156 V6
Published by Pär Albrektsson on
› Forum › Allmänt › Bränsleförbrukning och körstil 156 V6 › Svar till: Bränsleförbrukning och körstil 156 V6
Kan bara instämma med Arvids redovisade förbrukning. Min 156 SW 2,5 V6 2004 drog mellan 0,78 och 1.05 beroende på vinter/sommardäck och vägval. De lägre siffrorna med smala 16¨ vinterhjul och de högre med 19¨ sommarhjul och motorvägsresor. Vid normal halvinspirerad blandad körning med mest landsväg låg den runt 0,95, alltså klart under deklarationen.
P.g.a. pendlingsbehov, många tjänsteresor och ångesten inför att köra den fantastiskt fina (nästan nyskick!) 156:an vintertid är den nu utbytt mot en 159 SW 2.0 JTDm som jag kan konstatera överförbrukar rejält gentemot deklarationen, precis som alla andra moderna (nåja…) bilar. Den har hittils legat på 0,7 med 19¨och motorvägsetapper. Alltså att jämföra med 1,05 för 156:an vid smma förhållande.
För övrigt är 159 en helt annan typ av bil, vuxen och mogen, solid, perfekt körställning (i en Alfa!!) med riktigt kramiga sportstolar även denna har fin styrning men är inte alls lika sprittig som 156. Tassar värdigt fram på vägen, trots låga Ti-paketet, där 156:an skuttar fram. Dessutom minst lika vacker som faceliftade 156.
Men…. Hoppas mitt GTV6 projekt kommer tillfredställa Busso-V6 beroendet när det blir klart.
Non porto gioielli li guido...