Svar till: Dags för en investering!
Published by Claes-Peter Lindner on
› Forum › Allmänt › Dags för en investering! › Svar till: Dags för en investering!
det finns spaltkilometer om denna bilmodell om man Googlar, men några lite mer generella tips kan vara:för det första så tittar du på helt rätt modell. Mer pang för pengarna går inte att få. Giulia Coupen är otroligt mångsidig och passar in i de flesta sammanhangKöp ett så bra ex som plånboken tillåter. Det kan till och med löna sig att tänja på plånkan en aning. Om man inte är direkt road av, och har kunskaper i motor, plåt, svets, inredningsarbeten är det bättre att låta tidigare ägare renovera. Blir alltid billigare. Renoveringen måste givetvis skärskådas. Finns inte många orenoverade kärror i gott skick på marknaden. Modellen tillverkades i några hundra tusen ex i en massa olika modeller, men där det mesta är kompatibelt. Det är bra för det finns mycket delar, och till hyffsade priser. Det är kanske en nackdel om man söker en originalbil eftersom det lätt slinker ner en 2000 motor i en 1300 bil och stolar från en 76a i en 67a o.s.v. Det sas länge att ingen brydde sig om matching numbers när det gällde alforna i 105 serien, men det börjar ändra sig för de lite finare bilarna.Vill du ha en snabb lite busig bil eller vill du ha en Alfa som den var från fabrik? En original Giulia Coupe är ingen racer oavsett motor. Det väsnas och skakar och går med dagens mått rätt vingligt. En Polo går fortare. Men med lite enkla ingrepp så har man ju en fantastask bil med en go-kart liknande väghållning som kan sprätta iväg rätt rejält från rödljusen. Och i rondellerna sänker man vilken turbojaps som helst.Summa summarum, gör en kravprofil, leta rätt på lämpliga ex, ta med en alfakunnig polare, provkör, tänj på lädret och slå till.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj