Svar till: gtv vilken går bäst?

Published by Oscar Persson on

Forum Allmänt gtv vilken går bäst? Svar till: gtv vilken går bäst?

#12918
Oscar Persson
Deltagare

    Både 156:an och GTV:n är vettiga val med ungefär samma förtjänster och brister. Behöver man inte baksäte så hade jag valt GTV:n. 

    Du har något mer effekt i en GTA eftersom den har 3.2L motorn men det finns 3.2L till GTV:n också i de allra sista, men de är ovanliga. Men det är nog inget man ska hänga upp sig på. Det är en mer sofistikerad framvagn på GTA:n.

    På pappret vinner en 156GTA men skillnaden är inte större än att du kan låta hjärtat välja. 

    Väghållning, det ligger många kilo på framhjulen men Alfa har gjort ett fint jobb med en multilänkbakvagn som balanserar upp bilen genom en grad av medstyrning. Men pressar man riktigt hårt så kommer man inte från att viktfördelningen inte är helt optimal. Fjädringen är vad säger man “normal för biltypen” inte direkt svajig men ger man sig ut på en bana är allt som ger en antydan till komfort i vardagen för mjukt. Det finns olika smaker på fjädrar och dämpare – det får man avgöra efter man funderat över hur bilen ska användas. När jag hade GTV nöjde jag mig med att montera Bilstein dämpare och de fungerade utmärkt på gata även om de såklart inte löste problemet med kort fjädringsväg fram. En sak som man bör veta, gör man fjädringen avsevärt hårdare så ändrar man förutsättningen för medstyrningen – den använder det faktum att bilen kränger för att styra hjulen, men även sidobelastningen ge medstyrning. 

    Turbon har en motor som härstammar från -70 talet med allt vad det innebär. 24v motorn såg dagens ljus i början på -90 talet och jag skulle vilja hävda att den är såpass omgjord att det rör sig om en helt ny motor. Kritiska mått på vevaxeln (så de kan produceras i samma utrustning) är samma, men antal ventiler, förbränningsrummens form, oljepumpsdrivning etc. man är sådant man ändrat på genom åren. Nu är inte den äldre motorn alls dålig men konstruktionen gör den benägen att slita kamaxlar, det ska justeras ventiler. Men med 24v kommer också ett par större bromsar med Brembo 4-kolvs ok. Och kamaxelrem ska de allihopa ha bytt lika tätt. Proceduren på en 12v är enklare men saker sitter inte överdrivet bra till där heller – det plockar timmar.