Svar till: Bilvård – handtvätt hemma?

Published by Daniel Erdeljan on

Forum Allmänt Bilvård – handtvätt hemma? Svar till: Bilvård – handtvätt hemma?

Daniel Erdeljan
Deltagare

Inlägg av Gert Bergh på 2014-08-08 23:57

Inlägg av Daniel Erdeljan på 2014-08-08 18:39

Flytande såpa är inte gjort för lackade ytor – no no 

Käre Daniel jag vet att du är duktig på mycket , Men detta tipset har jag fått av en äldre herre med en svart gammelbil som var på MHRFs träff i Smyge för ett antal år sedan i samband med att jag kommenterade lacken på hans bil då den såg ut som ny.

Det var 15 år sedan bilen blev lackad och  den var aldrig polerad utan bara tvättad med just vanlig Grumme flytande såpa och såg ut som den hade kommit direkt från rekondfirman med världens finisch. och läser du på flaskan så går det att använda till det mesta och är utvunnit av tallbarr så det är ju inte skadligt för omgivningen.

I detta fallet tror jag mer på den äldre Herren som sysslat med gamla bilar i minst 50 år än på dig, speciellt då han själv lackar sina bilar i tidstypisk lack med all den kunskap som detta kräver. 

Jag har själv använt det sedan jag fick tipset med gott resultat och många kolegor i BMW MC klubben använder bara detta när dom tvättar och det är därifrån jag fått tipset om att blanda 50-50 med vatten och spruta på objektet som avfettning och låt verka i ca 10 min och spola sedan av.

// Gert

Kära Gert, jag har skrivit ifrån mina erfarenheter – att DISKMEDEL och ANNAT som är inte gjort för BILLACK skal inte användas för just – BILLACK. Jag har aldrig testat Grumme flytande såpa men jag har märkt att flera och flera använder miljövänliga och organiska produkter…

Vill inte kommentera att du alltid gillar att motsäga mig eftersom du vet bättre – du har varit med om mer men som sagt – hitta annat sätt  att ventilera på är du snäll

Att gamla gubbar vet bäst brukar vara sant men jag undrar hur vonne, ditec och andra firmor jobbar – hoppas att dem använder ny teknik