Svar till: Alfa romeo 159
Published by Gustav Sahlberg on
› Forum › Allmänt › Alfa romeo 159 › Svar till: Alfa romeo 159
Hej Oscar!
Kul att du spekulerar i att köpa en 159a! Precis som du så är jag en 20 årig kille, skillnaden är att jag har ägt en 159 3.2 Q4 så jag ska försöka svara på dina frågor bäst jag kan.
“Först så undrar jag vad som är skillnad från års modell 07-08? Vilken är bäst att köpa om priset varierar på 8-10k? “
Runt 08a så gjordes vissa revisioner i konstruktionen som lättade bilen några kilon, i runda slängar 45-50kg och slår man ut det på de dryga 1700 kg som en 3.2 Q4 som jag hade väger så tvekar jag till om jag eller du skulle känna någon skillnad. Interiören förbättrades också men exakt vad får någon annan svara på då jag hade en 07a.
“Hur många mil ska en bil ha gått? Är 12-14 tusen mil för mycket?”
Nej, titta på skicket och underhållet på bilen och att service är gjort enligt konstens alla regler. Bensinare har kamkedja och diesel har rem.
“Hur pålitliga är dom? Kommer det bli mycket extra kostnader?(här jag vill ha en neutralt svar haha)”
Alla bilar har olika punkter som kan fela oavsett märke. 159ans bensinare är baserade på General Motors egna motorer med andra toppar. 2.2 JTS och 3.2 JTS har jag iallfall fått uppfattningen av som driftsäkra motorer utan direkta katastrofala problem. Min motor hade problem med misständning under belastning på låga varv men det var inte alfas fel utan tillverkaren av tändspolarna. Samma spolar sitter i SAABs 2.8 v6 som i grund och botten är samma konstruktion och även där har problem med misständningar uppstått, likaså hos Opel som använder samma spolar dom med. Detta ska ha blivit åtgärdat av tillverkaren till spolarna så sådana problem är lättlösta. Om du tittar på en bil med fyrkrafs (Q4) så är det en rätt så tillförlitligt system med mekanisk differential, läs: den driver på alla fyra hela tiden oavsett grepp. Detta bådar för en dyr sopparäkning om du tittar på V6an men roligare köregenskaper.
När det gäller kamkedjan så kan den sträcka sig på 2.2 JTS och då beror det lite från fall till fall på vad som måste bytas och då skiftar kostnaderna därefter. På 3.2 V6 har jag bara hört talas om ett fall av totalhaveri. Då gick kedjan av och orsakade ventilsallad, fanns en tråd förut på ett engelskt forum där den engelska ägaren gick ut med sitt problem och hur det slutade vet jag inte. Dock så gick verkstaden ut i forumtråden och kommenterade att 3000mils intervallerna är på tok för högt satta och kan vara en orsak, vilket jag kan hålla med om. Givetvis så hittar jag inte forumtråden när jag söker runt så du får ta mig vid mitt ord för vad det är värt.
Kollar du på Audi för att försöka få en överblick över hur stora problem det faktiskt är i jämförelse med andra märken så kan du hitta betydligt fler fall med Audis 2.4 v6. Jag oroade mig inte ett dugg för kamkedjan, byt olja vid 1500mil och sov tryggt om natten.
När det gäller diesel får någon annan dela med sig av sina erfarenheter, jag vet inte mer än att dieslarna kommer från Fiat och tydligen är bra nog för att sitta i GMs egna bilar så det bådar gott
“Är det en bra första bil?”
Både ja och nej, det beror lite på vad du är ute efter. Enligt vissa så är det ingen riktig alfa då den där “alfakänslan” som man inte riktigt kan beskriva inte fanns där, men huvudsaken är att du gillar den. Det är trots allt du som ska köpa/köra den. Jag var riktigt nöjd då jag hade min.
Som du säkert förstår så råder jag dig till att kolla upp försäkringspremier innan du gör ditt köp. För mig blev det 20985kr om året och då står bilen i ett låst varmgarage och jag bor i en bostadsrätt i Uppsala och är 22 år med ett rent olycksregister. Detta var en helförsäkring alltså som var ett måste för min del. Nu kör jag glatt runt i en Fiat 500 TwinAir.
Om du tar den för vad den är så är det en mycket potent bil, som är bekväm, rolig, säker och för att inte förglömma väldigt vacker!
Du kan kolla upp en köpguide här:
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159_guide.shtml
Allt gott!
Gustav