Svar till: Alfa 90, vilken underbar bil!!
Published by Anders Eriksson on
› Forum › Allmänt › Alfa 90, vilken underbar bil!! › Svar till: Alfa 90, vilken underbar bil!!
Idag blev det vinterdäck på. Intressant vad enkelt det var att lyfta bilen. In med garagedomkraften, rakt på DeDionen där bak. Fram finns det ju en speciell kopp, antar att dess enda funktion är just lyftpunkt för garagedomkraft.
Jag har tidigare provat att lyfta 159an, byta däck borde man väl klara av… Men, nä. Helt omöjligt att komma åt att lyfta. Lågt, plastigt… På den Tysktillverkade andrabilen gick det hjälpligt att plocka av ett framhjul, efter att jag först kört upp på några brädor för att få tillräcklig frigång. Är det så illa att en 4-pelarlyft måste ingå i garagets verktygsuppsättning!
Alltså är jag numera tillräckligt gammal för att kunna säga: Det var bättre förr
De avmonterade sommardäcken gav ju anledning till fundering: Två olika däckdimensioner kan vara OK. Men FYRA olika fabrikat!!! Ja, jag får väl se det som en del i gammelbilscharmen!
Passade även på att laga ett ganska stort hål i bakre ljuddämparen. Ljudbilden blev lite mera “mogen” nu. Jag är inte helt övertygad om att alla i villakvarteret uppskattar att höra underbara Italienska toner från Nordmotorn… Fast nog är det roligare att dra lite extra på växlarna, gärna ge lite mellangas, när avgaserna slipper dämpas av alla ljuddämpare…
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi