Svar till: Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts.

Published by Lars Söderman on

Forum Allmänt Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts. Svar till: Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts.

Lars Söderman
Deltagare

Inlägg av Christer Andersson på 2014-09-11 18:56

Så en del av värmen måste påverka oljan, även om värme stiger uppåt…

Det är en vanlig missuppfattning att värme stiger uppåt. Det gör den inte! 

Naturlagarna strävar efter att jämna ut temperaturer och eftersom naturen alltid är lat så kommer värmen att ta enklaste vägen mot det kalla. Omsatt i en bilmotor innebär det att det mesta av värmen kommer att ledas genom motorns metalliska material och i lite mindre omfattning genom sådant som leder värme sämre, tex kylvätskan. Så var vi än värmer vår motor någonstans så kommer det att göra att även oljan värms upp mer eller mindre mycket. Sen är det givetvis ett antal parametrar som avgör hur varm oljan kommer att bli: värmarens effekt, hur länge vi värmer, var vi värmer och givetvis hur kallt det är ute. osv…

Med en värmare som Owlheizer som kopplas på en kylarslang och har en inbyggd cirkulationspump får man en väldigt effektiv transport av värme genom motorns alla kylkanaler och hela motorn inklusive oljan kommer att bli varm på kortare tid än med den vanlig doppvärmartypen av motorvärmare som litar till självcirkulation av kylvätskan.

Jo, just det. Varm luft stiger uppåt, men det behöver vi inte fundera så mycket på när vi ska värma en bilmotor med motorvärmare. 

Och till Sören:
    Självklart är det så att oljor utvecklas och får bättre och bättre kallstartegenskaper, men det spelar ingen roll hur bra oljan är, den kommer alltid att ha mindre viskositet när den är varmare än när den är kall. Man väljer ju själv om man vill ha motorvärmare eller inte. I Malmö är det nog mindre vanligt än i Luleå. Själv bor jag i Stockholm och skulle klara mig utan, men det har känts väldigt bra de gånger jag har startat bilen i -35 på någon skidort, trots att jag vet att det är top-of-the line syntetolja i tjänstebilen.