Svar till: Försäkringspremier för Alfa Romeo

Published by Heli Salminen Lindgren on

Forum Allmänt Försäkringspremier för Alfa Romeo Svar till: Försäkringspremier för Alfa Romeo

Hej Sune,

Rent allmänt lönar det sig att RINGA till försäringsbolagen, inte bara gå på deras fantasisummor när man kör kalkylatorn via deras hemsidor.
Sedan handlar det så klart om bilmodell och årsmodell.Och i vårt fall om man redan är kund. Alfaförsäkringen via AR har inte varit i närheten av acceptabel i jämförelsen, och när vi behövt hjälpen av vårt nuvarande bolag har vi fått all hjälp vi behövt utan strul… Kanske försäkringarna via AR är gynnsammare för äldre bilar, vad vet jag…

Exempel 1: 145 QV från 1998. Det skulle kosta mig hutlösa, dryga 8000 om året i helförsäkring för en bil som är värd 15000-20000 kr (dubbelt så dyr via AR:s försäkring). Medan för sambon kostar samma bil drygt 4000 kr/år i helförsäkring. Det spelar ingen roll att jag är +35 år. Då pratar vi ändå samma försäkringsbolag, med avdragen bonus för “guldkundsrabatt”.

Exempel 2: 159 1,9 jtdm 2007, respektive 2,4 jtd AWD 2010. 7000-8000 i helförsäkring. Här ryms skillnaden inom en pappers-Selma (tjuga)per år i helförsäkring för mig resp sambon. Den betalar jag samma pris för som de ville ha för att försäkra QVn i mitt namn.

I jämförelse måste man ta hänsyn till att man kan välja olika självrisker som påverkar månadskostnaden, ex 3000 kr resp 5000 kr i självrisk.
Enda summa summarum förutom hur länge man haft körkort (flertal bolag min 7 år innan priset sjunker), och differenserna ovan är skatten.
Det som en försäkring är billigare på äts upp av en dyrare fordonsskatt. Tendensen var rätt tydlig när jag letade nyare 159:a. Verligen så man undrade om försäkringen var satt efter vad skatten låg på.

Dock ett bra initiativ att ta upp försäkringsfrågor, både pris och “kvalitet”… sistnämnda vet man ju inte förrän det verkligen hänt något.

/Heli

CAR7019. Alfa Romeo 159 2.4jtd 210hk Ti AWD -10