Svar till: Värme Alfa 159 diesel

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Värme Alfa 159 diesel Svar till: Värme Alfa 159 diesel

Skulle vara intressant att se reservdelslista på en Svensksåld och denna. Är säkert något el-ellement i luftkanalerna?? Undrar om det skulle gå att eftermontera i så fall. Är väl tveksamt. Undrar hur värmen regleras i min bil. Om det är spjäll för luften eller värmekran för vattnet. Är bara ett stort vred. Detta styr nog någon elmotor på något vis? Kan knappast vara mekanisk. Kan ju faktisk vara strul med spjäll eller annat el eller mekaniskt. Ska så klart byta termostat allra först och testa.

Jag var dock full medveten om just detta kunde bli problem med importerad bil. Köpt bilen av en fd jobbarkompis som själv importerat den för ca 5 år sedan. Jag har då och då under dessa år träffat honom och frågat lite om hur bilen funkat. Han har i princip bara bytt styrleder, generator och servicegrejer. Funkat otroligt bra. Inte rostat någonting. Nu skaffade de hund och då är denna bil helt kass att få in en hundbur bak. Funkar helt enkelt inte. Därför sålde han den till mig. 40000 kändes helt ok för den.

Undrar dur det nu är med svänghjul på 8 ventilarna? Ska inte vara massvänghjul säger han?? Dessa strular ju ofta på 159 dieslarna (m.f.l bilar) . EGR ventiler har man ju hört. Sägs inte strula på 8V?? Den som lever får väl se. Känns som man kan chansa när det inte handlar om mera pengar. Otroligt trevlig bil att köra. Tror nog trots de 20000 milen den kan rulla på en bra bit till.