Svar till: Köpråd Giulia

Published by Mattias Rehn on

Forum Allmänt Köpråd Giulia Svar till: Köpråd Giulia

Mattias Rehn
Deltagare

Hej Björn,

och ett stort tack för suverän beskrivning av modellutbudet och tipsen ang. svaga punkter.

Anledningen till att jag tänkte på en bil före -71 är pga att det  tydligen ska vara lite lättare krav från Svensk Bilprovning men jag kanske har fel,  eller det kanske inte ens har någon betydelse. På frågan vilken modell det blir så är svaret: den röda på bilderna ovan. Det var en riktigt fin bil, med exakt de invändiga armstöden. Vilket fint skick bilen ser ut att vara i. Seriöst så skulle jag gärna ha bil med stående pedaler, de svepande armstöden och runda mätare så siktar väl på en Giulia Super 65-67 men blir kanske lite väl snålt med utbud så en Giulia Super (1600 Super) eller en Giulia 1300 TI.

Ang. rost så var det ju ingen vidare kul läsning men det anade jag ju förstås, byter just nu alla utvändiga plåtar utom bakre på en Giulia Sprint Gt. Jag gillar förstås att 105 seriens olika modeller är lika i sin konstruktion, blir ju lättare att förstå sig på när det blir skruvardax. Jag gillar de dubbla framlyktorna, vilket också talar för en Super. Antar att kromlisterna vid sidoblinkers och på motorhuv kanske också hör till tidig Super. Har kollat lite på tyska sajter och hittat en del intressanta bilar, antar att de flesta förmodligen är itanlienimporter. Lite svårt att besiktiga en bil själv när den står i tex Tyskland, måste försöka hitta något slags testcenter, är mest rädd för rost.

Återigen, ett stort tack för utförlig information. Återkommer om jag lyckas hitta någon bil eller om jag behöver fler svar.

Mvh

Mattias