Svar till: Giulietta 1.4 tb 170 TCT
Published by Sam Helgesson on
› Forum › Allmänt › Giulietta 1.4 tb 170 TCT › Svar till: Giulietta 1.4 tb 170 TCT
I vinterväglag var den jättebra, trots att jag hade en med sportpack 2 vilket innebar sänkt från fabrik så hade den mycket bra frigång. Bättre än en orig 166:a… så man kanske skulle kunna säga Giuliettan har lite väl mycket luft mellan hjulen och skärmkanten
Lacken är som lacken är på moderna bilar. Vattenbaserad. Skyddet undertill kollade jag aldrig in ordentligt, vet inte om det är Plastfilm istället för underredsmassa, dock rätt troligt, vilket det är på i princip alla bilar sedan 2000-talet… och det har vi ju märkt inte fungerar något vidare här i norden,men det drabbar alla märken.
Jag körde vår 1.4TB 170hk på 0,69 när jag pendlade till jobbet, och det var 5mil motorväg + 5km stadstrafik och 5km landsväg. Frugan körde på 0,63 ungefär motsvarande blandad körning. Jag utmanade mig själv att under en vecka köra så mycket eco jag kunde utan att påverka trafikrytmen för övriga trafikanter och körde då samma sträcka på 0,49 så det går om man verkligen vill. De dagar då något annat än D var uteslutet kördes samma sträcka på marginellt högre 0,72.
Finns säkerligen någon tråd där övriga giuliettaägare postat sin förbrukning om du söker. Hålla sig under 0,8 stadstrafik, troligen. 0,6 i 105-110 på motorvägen behöver du inte anstränga dig för. TCT skall dessutom vara lite snålare än. Men ärligt, när du väl sitter där… vad spelar några dl mer eller mindre milen roll egentligen?
Giuliettan är en riktigt bra modern bil. Både jag och framför allt frugan gillade den så mycket att vi bestämde härom veckan att vi ska köpa en igen som hon ska ha som pendlarbil.