Svar till: Hård, hårdare, Zagato!

Published by Fredric Gustafsson on

Forum Allmänt Hård, hårdare, Zagato! Svar till: Hård, hårdare, Zagato!

Då var bilen klar på verkstaden. Ny kamrem, + alla vätskor. Remskiva hittades i tyskland på http://www.alfa-onlineshop.de

Så idag blev den första provturen hem till garaget. Lite läskigt utan skyltar eller något annat skyddsnät, så berätta inte för nån. Designen på bilen är ju helt otrolig. Fantastisk wow-faktor. Man sitter skönt, lågt i tak. Jag är 183 och håret nuddar taket. Instrumentpanelen sitter lågt så man har mycket bra sikt framåt och även bakåt genom den stora bakrutan. Ner med kopplingen och i med ettan. Samma känsla som i andra 116 bilar. Det finns nån sorts alfa dna som känns även i denna bil. Växellänkaget är tightare och kortare slag än i någon annan transaxel alfa jag kört. Läste nånstans att dom jobbat hårt med det, samt att denna gått så lite. Andra bilar jag kört har gått fler mil och är således lite mer slitna. Motorn går tyst, lite för tyst för min smak. Med det grymma utseendet borde det komma ett ljud i samma paritet. Nu är det lite symaskin på tomgång. Så fort man rullar iväg känner man att den är väldigt styv i chassiet. Varje gruskorn känns i ratten. Det sitter ju uni-balls i hjulupphängningarna och det känns. Mycket direkt känsla. Förvånansvärt högt däcksljud, speciellt bakifrån. Ljudisolering i plasthjulhusen har man således inte kostat på sig. Stor succé när man körde igång party tricket nr ett. Automatisk höjning av chassiet ca 5 cm. Precis som på en gammal cittra finns en knapp där man kan hydrauliskt höja bilen för att komma över farthinder osv. I love it!