Svar till: Byta Mito -10 mot 159 -06
Published by Gabriel Audemard on
› Forum › Allmänt › Byta Mito -10 mot 159 -06 › Svar till: Byta Mito -10 mot 159 -06
Tack Rickard
Men är du inte lite väl extrem med siffrorna? Utan att gå ut och kolla annonser i detta ögonblick så vill jag ha det till att begärda priser för motsvarande min Mito ligger på ca 90 000 kanske strax över. Jag har fått inbyteserbjudande från två firmor, 70- och 75 000. Firman som bjöd 70 menade att de antagligen kunde sälja den för 80, men givetvis måste ju de orden tas med en nypa salt. Den 159:a jag har talat om här ligger på blocket för 74 500 (Borås). Det är en SW, automat, läder och till synes välutrustad med tex backsenor och motorvärmare. Detta är den billigaste av sitt slag (pga milen?). Det finns två likadana som gått 12 1000 mil för 98 500 och 117 000 kr. Med dessa siffror får man väl reducera dina 60 tkr som jag slänger i sjön till 5-20 tkr. Det är pengar det också. Det är faktiskt skatten som stör mig mest. Får väl lägga av med snuset, igen :-).
Bortsett från mellanskillnaden just nu då. Om tre år har jag betalat av någon av dessa två bilarna, men med vilken kommer jag att ha den skönaste resan? Kan 159:an klara tre år till med bravur? Jag kan också tillägga att jag är mitt upp i ett byggprojekt. Bygger själv familjens framtida boende, och jag är lite begränsad vad det gäller att ta med mig prylar i Miton. För ett år sedan, när jag väntade på bygglov gick planerna åt att byta till tex en Fiat Doblo. Men det hade ju varit ett rejält steg ner komfortmässigt. Har också funderat på att skaffa en ny familjebil och själv ta våran V70 som gått över 22 000 mil. Den är jag inte ett dugg orolig över, men våra tre ungar är små och det vore synd att flytta över deras slitage till något finare.
Ja, vi får väl se.